|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Med alle mulige forbehold om kildekritikk og what not; Forskere ved Leeds universitet har satt opp en liste over hvor mye vi faktisk må endre oss for å bremse klimakrisen. Jeg er sikker på at selve rapporten er mer detaljert enn dette, men om man tar utgangspunkt i disse highlightene; er det et overkommelig mål for deg? Hvorfor/Hvorfor ikke?
Og den svenske oversettelsen:
Vi har endel å gå på når det kommer til diett, samt matsvinn. Der må vi skjerpe oss. Elektronikk: Mobiltelefoner har blitt byttet oftere, men vi har nok ligget på rundt 5 år. Kan bli flinkere til å bytte batteri i stedet for hele telefonen. Her har produsentene et stort ansvar også! Annen elektronikk beholder vi betydelig lengre enn 7 år. Jeg har intil pandemien flydd mye mer enn dette med jobb, i all hovesak de korte reisene. I jobbsammenheng tror jeg det kommer til å bli mindre av dette framover, og vi planlegger allerede prosjekter med mer miljøvennlige reiser. Privat har vi nesten vært innafor og i sommer velger vi tog. Vi eier en bil, og skal bruke den opp. Etter det tror jeg vi går for delealternativer. Fond/energi: Jeg har valgt ut de fondene som er markert som miljvennlige og etiske, vi bor på en måte som er energieffektivt, men det er også her jeg har minst påvirkning, rett og slett fordi vi ikke er særlig rike.
|
|