|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
can-jur
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Et eksempel hvor håpløst systemet er. Vi har sju varmtvannsberedere i drift. Ved el-kontroll fikk seks av dem rød feil (alvorlig) fordi det var brukt underdimensjonerte komponenter i styringsboksene som gav varmgang. Alle kjøpt i butikk i Norge og godkjent i alle ender.
![]() |
![]() |
#102 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Mange av disse tingene er vanskelig, noen er umulige, noen er jeg uvillig til å ofre. Noen har jeg tatt tak i, andre jobber jeg med (som mer vegetarisk mat).
![]() |
#103 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Etter 12 år med en inntekt mindre enn planlagt så har nok min familie lavt miljøavtrykk, og vaner som er innafor. Vet ikke hvor tilpasset rådet om tre plagg er norske forhold, vi har flere sesonger. Vi er flinke på restemat, gjenvinning, bokashi, gjenbruk, bruktkjøp og salg av det vi ikke trenger. Skulle ønske jeg ble belastet for faktisk avfall på kommunale, ikke nabolagets.
![]() |
#104 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Et lite hjertesukk fra meg angående klimakrisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Ja og nei. Noen valg handler om å klare, andre handler om å ville. Med unntak av undertøy, så tror jeg nok at 3 plagg pr. år skal holde for min del. Tror faktisk ikke jeg er langt unna allerede. Er mye ute i mange slags vær, men både vintertøy og sommerplagg varer i mange sesonger når de blir behandlet bra og reparert ved behov.
![]() |
#106 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Gjør det det dersom man kjøper rimeligere kjøttprodukter og man sammenligner kalorier for kalorier? Og også tar hensyn til arbeidsmengde og kunnskapsnivå som trengs? Sist redigert av zinatara : 19-04-22 kl 13:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Hvis man kjøper de billigste kjøttprodukter som finnes, er det ikke dyrere enn vegetarisk kosthold, nei.
![]() |
![]() |
#108 |
Shake it out!
|
Jeg tror ikke det. Det er jo et av argumentene som brukes mht fedmeepidemien, at usunn mat er billigere enn sunn. Kjøtt er jo ikke bare indrefilet og rent kjøtt, men farsemat etc også. Vegetarproduktene som selges som kjøtterstating er ikke rimeligere, å lage dem selv krever kunnskap og interesse, og et alternativ med bare poteter og standard grønnsaker er jo ikke et alternativ mht å få alt man trenger av næring. Det er jo ikke bare snakk om å kutte ut kjøtt fra det man lager nå, om man skal gå over til vegetarisk/vegansk kosthold.
![]() |
#109 |
Medlem siden: Jan 2011
Akkurat. Jeg satt akkurat og så igjennom tilbudsavisene og denne uka hadde rema pakker med 900 gram kjøttboller til 40 kroner. Da skal det ganske mye grønnsaker til for å få tilsvarende kalorinivå. Og mye av det som gir kalorier som poteter og ris er ting man uansett vil spise sammen med kjøttprodukter. Klart at jeg sikkert kan kjøpe en sekk tørkede belgfrukter, bløtgjøre og lage et vegetarisk alternativ til kjøttboller, men det er mer tid og arbeidskrevende enn å bare varme opp noen ferdige kjøttboller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Panzerekstremfeminist
|
Takk for ditt konstruktive bidrag til debatten. Nå sa vel ikke Tally at flyprisene i nord var subsidiert, gjorde hun?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om du leser innleggene så ser du at jeg som skrev at de var subsidierte. Hun skrev "Nord-Norge har noen fordeler allerede, og man kan like gjerne si at østlendinger må få fly oftere fordi de oftere har familie i andre verdensdeler" så når hun nevner fordeler og fly og Nord Norge i samme setning så må jeg nesten anta at hun sikter til at noe av flytilbudet i Nord-Norge er subsidiert. Og jeg mener til tross for subsidierte reiser så er det skrekkelig dyrt å fly i nord Norge på mange strekninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Det å få bedre målinger på global oppvarming tror jeg kan motivere flere til å bidre til å redusere utslippene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg klarer greit de fleste av tingene på lista, og særlig det å velge mat som er bærekraftig, miljøvennlig, etisk og som ivaretar dyrevelferden er nærmest blitt automatisk etter flere tiår med trening. Det innebærer en del begrensninger, og utfordrer til tider oppfinnsomheten, men vil ikke si det er noe stort offer. Det går med et par kyllingfileter i måneden, annet kjøtt spiser jeg bare når jeg får det servert. Ikke alltid lett å finne mat som oppfyller alle krav, men norske rotgrønnsaker er aldri feil. Det er blitt mange ovnsstekte av disse gjennom årene! Jeg er ikke helt steil på dette, og plukket bl.a. med meg en avocado under påskehandelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
|
Nei, nei. Ikke gi opp Tally. Du løfter forumet så vil ikke miste deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Hva er det som gjør at mobilene deres ikke varer? Her i hus har vi tre iphoner: 6S (2015), 1. gen SE (2016) og X (2017). De fungerer fint. Har bytta skjerm og batteri på 6S da den skifta eier. Ja, for de har også gått i arv. Han med 6S står først på lista for et evt bytte, men antagelig kommer han til å overta søstra sin X mens hun oppgraderer fordi en eller annen i utvidet familie skal bytte. Sånn har det vært alltid, og det synes de er helt greit.
![]() |
#116 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?En pakke bønner koster en tier. En pakke kjøttdeig gjerne det seksdoble. Kanskje det ikke matcher kalori til kalori, men de fleste av oss sliter ikke med å få i oss nok kalorier. Kanskje nok andre næringsstoffer, men ikke energi. Tvert i mot. Å bare spise så mye mat kroppen trenger, burde definitivt være på listen. Overspising utgjør sikkert like mye som matsvinn fra privathusholdninger.
![]() |
#117 |
ej ikke møjkets heije
|
Fordi den ikke virker godt nok lenger. Typ; må lades mange ganger hver dag/går tom midt i samtaler/osv. Jeg får mobil betalt av jobben. Sist gang spurte jeg om hvor jeg skulle bytte batteri, men fikk beskjed om at mobiler som var eldre enn 2 år er dyrere å reparere enn å erstatte. Så da fikk jeg ny. Men vi må allikevel levere inn den gamle fordi den leveres til en resirkuleringsordning. Jeg jobber i staten.
![]() |
![]() |
#118 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?En del av punktene gjennomfører jeg, andre vil jeg slite mer med. Jeg vet det er dårlig argumentasjon, men jeg blir gretten av å feks skulle fly hvert 8. år, mens rikfolk flyr privatfly og kjører gigayatcher. Jeg blir også demotivert av at influenser- verdenene er så stor som den er og pusher materialisme på oss, så 3 klesplagg i året blir kjipt.
![]() |
#119 |
Ja var innom Snap og helt utrolig hvor mye enkelte reiser . Hvorfor skal jeg spise bønner og gress når enkelte flyr hver uke for gøy føles det nesten som. :veldig usaklig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg savner punkter som oppvarming av boliger, gatelys på hele døgnet og lengden og hyppighet av dusjene man tar. Også bør man vurdere hvor manbosetter seg i forhold til jobb, skole og fritidssyssler. også hus nr 2 bør vurderes om er nødvendig.
![]() |
|
|