Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Jeg synes også vi er flinke til mye, men vi oppnår ikke disse punktene nei.
Vi spiser en del kjøtt, men forsøker begrense og vi er gode på matrester. Kaster veldig lite mat.
Jeg kjøper mer enn 3 plagg i året, men mindre enn de fleste jeg kjenner og vi bruker mange klesplagg til de er utslitt. De to yngste barna arver mye og vi sender klærne videre. Eldste arver ikke, men har ikke mye klær.
Vi bruker ikke mobiltelefoner i 7 år, men vi bruker dem til de ikke virker mer. Det meste annet bruker vi til det ikke fungerer lenger, ofte har det vært mer enn 7 år. Storebror og storesøster er fremdeles på sin første pad og lillebror bruker min. Vi har overordnet et lavt forbruk av elektronikk vil jeg si.
Vi flyr ikke mye, men mer enn målet. Det blir en ferietur i året normalt sett og kanskje 1-2 turer til. Primært kun småturer.
Vi har en gammel bil, men den går på diesel. Forsøker begrense småkjøring, men er middels gode på det. Vi bestiller mat på Oda og sparer kjøring på det, men ender ofte med såpass stort innkjøp i butikk at vi trenger bil uansett, i alle fall 1 gang i uka. Vi planlegger innkjøp så vi har få impulsturer. Om vi mangler noe på kveldstid, går vi gjerne til den lokale butikken. Jeg er mindre villig til å bruke hele lørdag til å gå frem og tilbake til Rema for å bære varene hjem i flere omganger.
Jeg vet faktisk ikke om jeg føler vi har så mye mer å gå på før det går reelt utover både logistikk og livskvalitet, så jeg tror jeg fortsetter å jobbe der vi er.
Sist redigert av apan : 19-04-22 kl 11:10.
|