Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-22, 11:13   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Poenget er at det gjør alternativene mer attraktive. Når det koster 199 å fly og 799 å ta tog, så taper tog hver gang. Der tog er alternativet. Tilsvarende for teknologiutvikling: Business caset for å utvikle elfly blir veldig mye bedre, når den eksisterende teknologien blir dyrere pga avgifter. Elbil blir attraktivt fordi vi har så høye drivstoffavgifter og avgifter på avgifter på fossilbil.

Gammel 20-04-22, 11:17   #2
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Poenget er at det gjør alternativene mer attraktive. Når det koster 199 å fly og 799 å ta tog, så taper tog hver gang. Der tog er alternativet. Tilsvarende for teknologiutvikling: Business caset for å utvikle elfly blir veldig mye bedre, når den eksisterende teknologien blir dyrere pga avgifter. Elbil blir attraktivt fordi vi har så høye drivstoffavgifter og avgifter på avgifter på fossilbil.

Ja, helt riktig. Blir litt blind siden tog er som regel ikke et alternativ unntatt på 17.mai

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:13   #3
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Ja, helt riktig. Blir litt blind siden tog er som regel ikke et alternativ unntatt på 17.mai

Jeg syns det er trist at det ikke bygges ut flere togstrekninger her i landet. Og ikke minst utvider dem som vi har. Toget mellom Oslo og Bergen gikk jo raskere på 70-tallet enn det gjør nå.

Jeg tenker at man må se på utbygging av tog som en investering i miljø. Og hvis man satser mer, får ned prisene, så vil kanskje også flere og flere velge tog som alternativ.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:13   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Jeg skal fra mitt hjemsted til Oslo i mai. Med to unger. Tog koster 3000kr. Bil koster 800kr.
Vi trenger ikke bil, vi liker å ta tog. Men SÅ godt liker vi det ikke og så mye penger har jeg ikke å kaste bort på SJ.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:42   #5
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så utrolig HARRY, og jeg skjønner virkelig ikke poenget med den der helt ville, overdådige sløsingen. Det er virkelig uforståelig for meg. En ting er det forbruket de selv står for, men de er jo influencere. Hvor er nøysomhetsinfluenserne, hm?

Det er faktisk (begynt) å bli populært så her er du tidlig ute Polyanna (<- trendy damen :glise: ). På insta følger jeg pengesnakk, linda_sparer_penger og gjerriknarken (for det å spise opp maten er det mange flere)

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg mener problemet er at det ikke koster å forurense. Det burde koste å forurense. Skal du fly? Da må du betale for den miljømessige kostnaden det er, i tillegg til vanlig billett. Skal du kjøpe klær? Da må produksjonskostnaden inkludere miljøkostnaden ved at klærne som ikke blir solgt, havner i Chiles ørken.

Det er ingen interesse for å finne ny teknologi som kan danke ut flyene. Til det er flyreiser for billig.

Ja, enig. Tror også at man burde ha regnet forurensning på sluttbruker. Feks er India en versting i forhold til forurensning på blant annet tekstilindustri. Tror det ville ha bremset forbruket hvis forurensningskostnaden ble lagt på sluttbruker i Norge. Tror også det ville ha hjulpet på mat (og matproduksjon i Norge)

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Tror desverre at det ikke nytter så veldig, de som flyr mye har gjerne råd å betale det det koster.

Noen vil jo alltid ha råd, men det er klart det hjelper å skru opp prisene. Det ser man jo helt tydelig på alt mulig annet (boliger, klær, strøm etc)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.