|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg synes det er så trist at alle disse diskusjonene ender opp med å handle om de som må fly til medisinsk behandling. Det er ingen som mener at disse skal kutte ut flyturene sine, men det er virkelig ikke slik at majoriteten av flyreiser i eller til/fra Norge tas av folk som skal til sykehus. Nordmenn flyr mye på fritiden, og det er disse flyturene som bør kuttes ned på.
![]() |
![]() |
#2 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg er enig i at det er synd Input, men det er litt vanskelig å unngå også tror jeg. Det må skjenoe både på overordnet nivå og på det personlige planet. De færreste liker å bli personlig ansvarliggjort, og i hvert fall ikke når det til dels er samfunnets oppbygging som gjør at vi tar de valgene vi gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Nei, det ble ikke dårlig stemning, dette er hva jeg skrev.
Men det jeg ble møtt med tilbake var tre latterfjes, for å virkelig understreke hvor teit jeg var:
Og videre, nærmest krav om at jeg måtte finne løsningen på hvordan bildeling skulle foregå utenfor urbane strøk, på et direkte svar til Frukt om at hun ikke ville greie seg helt uten bil.
![]() |
#4 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tre latterfjes over flyprisene i nord til tross for subsidiering, altså le over flyprisene. sorry ass om det ikke er lov, kos deg med din urbane latte |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Panzerekstremfeminist
|
Takk for ditt konstruktive bidrag til debatten. Nå sa vel ikke Tally at flyprisene i nord var subsidiert, gjorde hun?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om du leser innleggene så ser du at jeg som skrev at de var subsidierte. Hun skrev "Nord-Norge har noen fordeler allerede, og man kan like gjerne si at østlendinger må få fly oftere fordi de oftere har familie i andre verdensdeler" så når hun nevner fordeler og fly og Nord Norge i samme setning så må jeg nesten anta at hun sikter til at noe av flytilbudet i Nord-Norge er subsidiert. Og jeg mener til tross for subsidierte reiser så er det skrekkelig dyrt å fly i nord Norge på mange strekninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nei, nei. Ikke gi opp Tally. Du løfter forumet så vil ikke miste deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg har biler til de dør, og har vært på 8 reiser på mine snart 49 år som innebar fly Tur-retur. Ferierer stort sett hjemme eller kjører til familie nordpå. Har ikke hytte eller tilgang på lånehytter heller.
![]() |
#9 |
|
Nei, det er faktisk ikke noe vanskelig å unngå i det hele tatt. De som må fly av medisinske årsaker, vet at dette ikke gjelder dem. Akkurat som jeg på ingen måte tar det til meg at det nevnes mindre bilkjøring når mannen min har kjørt frem og tilbake til sykehuset hver eneste dag for å besøke meg, i en periode vi ble sterkt frarådet å kjøre kollektivt fordi jeg ikke hadde noe immunforsvar. Oppfordringen om mindre bilkjøring/flyreising handler ikke om sånne som meg/oss i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#10 |
lider av tastleksi
|
Men en ting jeg virkelig brenner for og som mannen min endelig har klart å få gehør for etter denne pandemien er å unngå alle disse unødvendige flyreisene i jobbsammenheng.
![]() |
#11 |
can-jur
|
Helt klart. Vi flyr tilsvarende kjøttforbruket *2 hvert år. Men selv om det er slik svarer majoriteten her at de kutter i kjøttet men ikke i flyturene.
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
Det som hadde vært interessant å vite mer om er jo også hva det vil gjøre med samfunnet som helhet om man gjennomfører alle disse tiltakene. Hva skal alle menneskene som nå jobber i disse bransjene gjøre, hvordan skal arbeidslivet organiseres osv osv om det store flertallet skulle følge disse rådene.
![]() |
|
|