Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.
Jeg har biler til de dør, og har vært på 8 reiser på mine snart 49 år som innebar fly Tur-retur. Ferierer stort sett hjemme eller kjører til familie nordpå. Har ikke hytte eller tilgang på lånehytter heller.
Og jeg har brukt påsken til å rydde i alle familiens klær. Noe som tydeliggjør at vi har vært heldige med arvetøy tilungene og at mye kan sendes videre til både barn nr 4 og 5 i bruksrekken.
I tillegg til at jeg handler svært lite klær til meg selv og slett ikke sko.
Elektronikk er vi nokså gjennomsnittlige på, så trolig rom for bedring der også.
Men matsvinn MÅ vi jobbe mer med. Der har jeg dårlig samvittighet, så det er på tide å gjøre noe der.
Men en ting jeg virkelig brenner for og som mannen min endelig har klart å få gehør for etter denne pandemien er å unngå alle disse unødvendige flyreisene i jobbsammenheng.
Han må jo nødvendigvis være fysisk tilstede når matvareproduksjon er poenget, men bedriften er bevisst på å redusere.
Og vi har barn med spesiellebehov. Jeg må innrømme at jeg syns endel av oppfølgingen vi har hatt på teams OL plattformer disse to årene har vært helt utmerket. Møtene er mer effektive, og det selv om deltagerne som regel har vært minst 4-5 forskjellige steder. Og jeg tenker at pandemien kanskje har vist oss at det er mulig å reise litt mindre generelt.
Ja, lett for meg å si som aldri har fartet så mye, men det er jo ikke fordi jeg ikke har lyst til å oppleve verden. Men livet kan ikke alltid handle om at alle kan gjøre alt de har lyst til.
Og jeg spiste indrefileten vi hadde i påsken med god samvittighet.
|