Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-22, 09:43   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Spørsmålet var jo om man klarer det. Så da svart man på om man gjør det. Og det gjør man jo ikke om man feks må fly til sykehus, må fly i jobben eller whatever. Så det er jo relevant for valget man tar, enten det gjelder kosthold, flyreiser eller bilkjøring.

Uansett. De som skal fly til sykehus er avhengig av at det går fly. Det kommer det ikke til å gjøre om folk slutter å fly bortsett fra når de skal til sykehus, for som du sa - vi er ikke så veldig mange som flyr til sykehus. Men selvfølgelig, vi er ikke avhengige av at det går 5-6-7-8 fly daglig vi kan velge mellom.

Vi kan gjøre mindre av alt som ikke er miljøvennlig, helt klart.

Vi har to stk på jobb som drar til samme sted ganske ofte (ikke fra samme avreisested i landet, så de kan ikke reise sammen). En suser opp i elporschen sin og er miljøvennlig. Hun andre har ingen elporsche å suse opp i og bor dobbelt så langt borte, så hun må fly. Det er byggeplassoppfølging, og kan ikke gjøres via teams. Og kompetansen finnes ikke lokalt.

Jeg synes det er relevant for diskusjonen hvorfor det er vanskelig å ikke klare å gjennomføre tiltakene som hadde vært ønskelig. Med mindre man ikke vil ha noen diskusjon og kun de som klarer det skal få kunne skryte av det?

Det er en del ting som er enklere om man har en jobb og et liv som gjør at man kan jobbe og gjøre det meste lokalt og tidsbruk ikke en faktor av betydning.

Jeg synes det er litt dumt at man åpner for en diskusjon, og så kommer det fram at man mener at de som har årsaker til at det ikke går å nå målene bare bør bære stille. Var hensikten egentlig bare å gi dårlig samvittighet til dem som flyr til Spania, kjører bil til jobb og ikke har tre vegetarmiddager i uka?

Nei, jeg vet at det ikke var hensikten altså, men det blir litt sånn om alle med reelle grunner til hvorfor de kjører bil eller flyr skal la være å nevne det.

Jeg tror forøvrig vi kommer vesentlig lengre om man setter realistiske mål og reduserer forbruk for de fleste områder i livet - om det er miljøvern eller slanking eller hva som helst, egentlig.

Og det er dyrt og tidkrevende å være miljøvennlig. Datter har ikke lappen. Når hun er ferdig på jobb sent tar det henne over halvannen time å komme hjem fra jobb (1,5 mil) fordi det går så få busser. Henter jeg henne tar det 20 minutt. Det hender jeg henter, særlig om hun skal jobbe tidlig igjen dagen etter.

Datapunkter, I know. Men summen av alle datapunktene er jo årsaken til at vi er der vi er. Livet vi lever nå er tilpasset brukbar bil og fly, det lar seg ikke enkelt endre på. Som sagt med mindre man kan bo urbant, i gangavstand til en butikker og barnehage og til en jobb man kan gå til, og ikke trenger å bevege seg fra fram til man spaserer hjem igjen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.