Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?
Siden diskusjonen ser ut til å ha overlevd natten, kunne jeg godt tenke meg å spørre Zoë en gang til om hvilke uttrykte holdninger i denne tråden hun tar avstand fra. For å ikke gjenta meg selv, kan jeg jo i stedet sitere meg selv. :lat: Det var to typer utsagn jeg mente å kunne kjenne igjen i tråden, som jeg lurte på om du syntes var forkastelige:
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Skal vi se. Det mange i hvert fall har sagt, er at man gjerne fremstår som om man har mer å fare med dersom man formulerer seg godt enn om man formulerer seg dårlig. Det skulle jeg tro var en ganske ukontroversiell påstand (for meg ligger det ganske nær opp til definisjonen av det å "formulere seg godt"), men om du er uenig, så vær så god.
Det også en del har sagt, er at man mener det er en sammenheng mellom det å være flink til å formulere seg og å ha noe å formulere (for å si det enkelt). Det tror blant andre jeg, og jeg mener naturligvis ikke at alle som skriver bra er kjempesmarte eller at alle som skriver dårlig er skikkelig dumme, men at det er en korrelasjon, det tror jeg på, i den forstand at det er flere "smarte" enn "dumme" som er flinke til å skrive. (Det er naturligvis en god del skikkelig smarte folk som skriver dårlig, og en del rimelig teite folk som formulerer seg bra, sånn for å komme det motinnlegget i forkjøpet. Jeg kjenner til moteksempler begge veier.) Synes du dette er en forkastelig ting å mene eller hevde?
Hvis det ikke var noen av disse tingene, kunne jeg tenke meg et eksempel på ting du synes er forkastelig som har blitt sagt. Det virket veldig på meg som om jeg er en av representantene for dette synet som du følte det nødvendig å ta avstand fra, og da skulle jeg gjerne hatt muligheten til å enten presisere eller motargumentere.