Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Du tar ikke høyde for oss domme, Zöe. Jeg bruker også denne tråden til å påpeke feil og mangler jeg reagerer på. Jeg er ikke høyere utdannet, og har definitivt mye mindre å fare med enn feks Skilpadda, men har likevel en levende interesse for språket og ønsker hele tiden å forbedre meg. Man lærer ikke mye av å bli fornærma, eller ved å ta alle uttalelser (til og med vennlige fleiper) personlig. Uttalelsene er ment generelt, men er du en av de som bruker rosalilla fonter, misbruker utropstegn på det groveste og som har smiley-dilla, ja, da er det kanskje like greit at du får se hva andre tenker om måten du skriver på.
Jeg synes det er helt greit å diskutere språkbruk, Skremmern.
Jeg er ikke noe gladere i rosa fonter og overdreven utropstegnbruk enn deg.
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Det er tydeligvis jeg som har hisset på meg frøken i denne diskusjonen, for
jeg syns du fremstår som en klassisk frøken, Zöe. Snerpete, kjeftete og krisemaksimerende.
Dette er det så mye omtalte innlegget som du sier du reagerte på. Jeg er altså både snobbete, selvforherligende og sleivsparkende nedover, samt mener at mener folk som ikke er gode i norsk skriftlig har mindre å fare med enn andre.
At du synes jeg fremstår som snerpete, kjeftete og krisemaksimerende, synes jeg er leit.
Det var ikke det sitatet du har vagt ut jeg reagerte på, Safran.
I det første snerpete innlegget mitt, har jeg sitert deg på noe annet. Du skrev at du selv alltid husker skrivemåten på et ord etter at du har lært det, og at du ikke kunne fatte at ikke alle andre gjorde det samme.
Det var dét jeg reagerte på. At man ikke kan fatte at ikke alle andre er som en selv. Og i kjølvannet av dette, kan det virke som en overdreven skyllebøtte mot deg - men det var på ingen måte rettet mot kun deg. Jeg brukte ditt sitat som et eksempel på en holdning jeg iblant støter på her inne, og som jeg ikke har noe til overs for.
For å forklare videre; om du hadde nøyd deg med å skrive "Jeg husker alltid den riktige skrivemåten når jeg først har lært den.", så ville jeg tenkt: "Så heldig du er! Sånn er det ikke alltid for meg."
Men idet du slenger på at du ikke fatter at det ikke er sånn for alle andre, blir det plutselig til en litt usympatisk uttalelse. Av og til snubler jeg over innlegg hvor "hvorfor vektlegger ikke/gjør ikke/kan ikke andre det samme som meg.
Det synes jeg gjør ellers gode innlegg en tanke usjarmerende.
Og det ville jeg gjerne sette fingeren på.
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg for min del er sikker på at Zöe kan finne andre fora der hun føler seg mer hjemme. Det finnes sikkert fora der selvforherligende, perkfete bedrevitere glimrer med sitt fravær. 
Nei, Nenne - Zoë kan slett ikke finne et annet fora hvor hun vil trives bedre enn på FP.
Zoë elsker FP og alle de intelligente, omsorgsfulle, krative, morsomme og språkkyndige menneskene som finnes her inne.
Om du og evt andre som føler som deg setter av et par minutter til å lese innleggene mine én gang til, vil det kanskje bli tydelig at jeg ikke kritiserer FP som forum eller storparten av medlemmene her.
Jeg synes den jevne FP'er er imponerende tolerant, tydelig, veltalende og inspirerende.
Jeg setter fingeren på at jeg av og til merker en litt ovenfra og ned holdning her inne (og for de som skulle bli småparanoid av en slik ytring, så har jeg ikke noen spesielle mennesker i tankene) - jeg opplever det det blir gitt rom for å gi uttrykk for en slik holdning.
Jeg har ikke til hensikt å begrunne denne påstanden ved å lete meg gjennom titusenvis av innlegg og plukke ut sitater. Det får stå som det er - min oppfatning av medaljens bakside.
Et hvert miljø har vel det?
Jeg synes det er interresant at om jeg skulle mene at dette er et overveiende flott forum - men at det kan finnes ting å sette fingeren på, så gir dere altså uttrykk for at det er det HELT uakseptabelt å si høyt?
(Eller har jeg havnet på feil sted? Det gamle Sovjet, kanskje? ; )
I stedet for å oppfordre meg til å slutte å leke med dere, Nenne, så kunne du kanskje heller sagt at du er uenig med meg, at du ikke kjenner deg igjen i det jeg sier?