Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Tar jeg avstand fra ting ingen har sagt? og motivasjonen min for noe sånt skulle være at ingen engang skulle kunne bli sinte på meg? 
Hvorfor sier du dette?
Du sa at du tar avstand fra den holdningen at det "bare er språkmennesker som er intelligente" (noe jeg selv, som matematiker, naturligvis aldri ville gått med på ), og at de som ikke er spesielt flinke i språk, er dumme. Ingen har sagt noen av disse tingene. Hva som er din motivasjon for å ta avstand fra dem likevel, vet jeg naturligvis ikke, og kommentaren min på akkurat det var bare ment som vennlig fleip.
Jeg tar avstand fra noe mange har sagt i denne tråden : nemlig at man mener folk som ikke er gode i norsk skriftlig har mindre å fare med enn andre.
Skal vi se. Det mange i hvert fall har sagt, er at man gjerne fremstår som om man har mer å fare med dersom man formulerer seg godt enn om man formulerer seg dårlig. Det skulle jeg tro var en ganske ukontroversiell påstand (for meg ligger det ganske nær opp til definisjonen av det å "formulere seg godt"), men om du er uenig, så vær så god.
Det også en del har sagt, er at man mener det er en sammenheng mellom det å være flink til å formulere seg og å ha noe å formulere (for å si det enkelt). Det tror blant andre jeg, og jeg mener naturligvis ikke at alle som skriver bra er kjempesmarte eller at alle som skriver dårlig er skikkelig dumme, men at det er en korrelasjon, det tror jeg på, i den forstand at det er flere "smarte" enn "dumme" som er flinke til å skrive. (Det er naturligvis en god del skikkelig smarte folk som skriver dårlig, og en del rimelig teite folk som formulerer seg bra, sånn for å komme det motinnlegget i forkjøpet. Jeg kjenner til moteksempler begge veier.) Synes du dette er en forkastelig ting å mene eller hevde?
I tillegg til at det blir sagt i denne tråden, blir det stadig, på en mer eller mindre fordekt måte, gitt uttrykk for en slik holdning i et utall av diskusjoner.
Jeg hører du sier det, men jeg er ikke enig. Både fordi jeg er uenig med deg i hvilken holdning det er som er mest fremherskende i denne diskusjonen, og fordi jeg er uenig i at denne holdningen uttrykkes "fordekt" rundt omkring på forumet.
Det jeg er enig i at er tilfelle, er at godt språk og rettskrivning oppfattes som viktigere her enn mange andre steder, og at dette sikkert kan oppleves som kjipt dersom man er lite flink i slikt, og som kjedelig dersom man er lite interessert i slikt. På samme måte som at det innimellom grumles om at de flinke matlagerne her inne får folk som er mindre flinke til å føle seg utilstrekkelige, og som at de som er veldig bevisste på kosthold og tilsetningsstoffer kan oppfattes som kjedelige og bedrevitende for dem som ikke er så opptatt av dette. Ingen av disse tingene synes jeg er et problem; det er synd hvis noen direkte mistrives på grunn av det, men jeg tror at det at noen misliker tonen/temaene er uunngåelig hvis man ønsker et forum der det skal være lov å ha sterke meninger og å hevde både meningene og kompetansen sin. Og det ønsker i alle fall jeg.
Jeg synes ellers at det er et sunnhetstegn at folk som er uenige i det de opplever som den mest fremherskende holdningen - i dette tilfellet du - sier fra om det, og at det går an å diskutere spørsmålet uten at det blir altfor mye hyl og skrik.