Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?
Skilpadda; jeg vil bare ha sagt at jeg ikke synes det er noe som helst negativt i å sette fokus på språk, være glad i språk, samt framheve egne ferdigheter på en ok måte.
Jeg synes likevel at i kjølvannet av noen FP-dyder kan man ane, og noenganger mer enn ane, et aldri så lite whiff av snobberi.
"Vi FP-ere er ikke sammenlignbare med gjennomsnittet av befolkningen" er jo en yndet ytring. Sikkert riktig så humoristisk sagt - men med en liten undertone av alvor, likevel?
Jeg skal ta høyde for at jeg muligens gjør mer ut av dette en det som er nødvendig. Om ikke annet, så fordi flere gir uttrykk for at jeg gjør det, og jeg skal ta det til etterretning. Det er mulig jeg leser enkelte innlegg med feil briller.
Jeg er selv både "skoleflink" og språkflink, men årevis med lærerjobb har gitt meg en stor ydmykhet for at folk har så mangt å fare med om man ikke passer inn i den intellektuelle støpeskjeen.
Dette er jeg såpass opptatt av, at jeg nok irriterer meg i overkant av selv den aller minste antydning til selvgodhet i forhold til folks egne intellektuelle evner. Men det er ikke dermed sagt at jeg tar 100% feil.
Kanskje mange her inne koser seg med bittelitt selvforherligelse i forhold til den jevne FP-ers fortreffelighet?
Jeg er ørlite allergisk mot slikt.
Sånn på tampen, vil jeg legge til at jeg er enig i det meste som blir sagt i denne tråden, jeg.
Det var vel noe som ble sagt i Safran sitt innlegg som fikk meg til å reagere - og til å tenke på lignende holdning ved forholdsvis mange andre innlegg her på FP.
At du ikke kjenner deg igjen i at slikt kan ha blitt uttrykt noensinne her på FP, Skilpadda, finner jeg strengt tatt merkelig.
Jeg elsker den høye standarden både på språk, form og innhold på dette forumet. Men slikt står best og skinner for seg selv, uten selv de minste små sleivspark "nedover".