Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-07, 20:19   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror man kan føle seg temmelig ignorert og forsømt av noen selv om man tilbringer all sin våkne tid i samme hus som dem, hvis man ikke fokuserer på hverandre i det hele tatt - og tilsvarende tror jeg man kan få mye nærhet og omsorg gjennom å virkelig være sammen i bare en time eller to.

Det tror jeg er veldig sant. Mange av dem som vokste opp i den "lykkelige husmortiden" på 50- og 60-tallet hadde ikke mye reell kontakt med foreldrene sine. De ble hivd ut for å leke. Tidsbruksundersøkelser gjengitt i feks Jan Eivind Myhres bok om barndom i Oslo, sier at de hjemmeværende husmødrene brukte 13 timer på husarbeid og 1 time på barnestell. Dette gjaldt også spedbarn.

Var det noen som sa prioritere barna? Dagens karrieremødre har nok mye mer og mye bedre kontakt med ungene sine enn de hjemmeværende husmødrene i den tiden så mange vil tilbake til.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror ikke du skjønner at det er du selv som skaper den sosiale klassen - og dermed de sosiale klasseskillene. Du er så bevisst på at du tilhører de "høyere" klasser, og hvorfor det? Hvorfor er det viktig for deg å påpeke klasseskillene, hvis du mener de ikke finnes?

I mine øyne er det akkurat like meningsløst som å hevde at man er antirasist, men likevel si at "negre er jo litt dumme, da". Ved å si det, og mene det så er man med på å opprettholde både undertrykking og klasseskiller.

Du gjør deg med vilje litt dum her, tror jeg. Jeg skaper ingenting ved å peke på et fenomen, like lite som jeg kan fjerne noe ved å tie om det.

Jeg ønsker å fjerne klasseskillene, men jeg vet at de finnes. Du har misforstått meg. Jeg ville aldri sagt at negre er litt dumme eller gjort narr eller rakket ned på folk som er svakere stilt enn meg. Men jeg ser at det er en del problemer og utfordringer som følger rase og sosioøkonomisk status, som ikke vil forsvinne før man gjøre noe i fht å gi alle tilgang til god skole, sørge for bedre kosthold og helse for alle osv.

Jeg plasserer ikke meg selv i en høyere samfunnsklasse for å være ekkel mot noen, men det er nå engang slik at feks jeg, som bor på vestkanten og er en gjennomsnitts-33-åring her med høyere utdanning og ok helse og inntekt vil leve hele 11 år lenger enn gjennomsnitts-33-åringen på østkanten.

jeg synes det er helt fryktelig å tenke på at utdanning, inntekt, bosted skal avgjøre livslengde. Men slik er det altså. (I snitt. det kan godt hende at det finnes enkelttilfeller som bryter med dette, men i snitt er det slik)
Det er dypt urettferdig at det finnes slike forskjeller, ettersom de er samfunnskapt. Og fordi det skyldes at ikke alle gis like muligheter.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

For noe tull.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at dette er det samme som det Mim sier. Å si at det finnes sosiale klasser tilsvarer da heller å påpeke at det finnes rasisme, og at "rase" derfor er korrelert med sosioøkonomisk status. Og så går man derfra til å bestemme hva man skal gjøre med denne situasjonen.

Det er mye vanskeligere å gjøre noe med problemer hvis man ikke vil gå med på at de finnes. Dersom det er en sammenheng mellom f.eks. hvor høy utdanning man har og hvor god helse man har, så er det veldig dumt å ikke ville gå med på den beskrivelsen, for da er det vanskelig å gjøre noe med å bedre helsen til grupper med lavere utdannelse. Dersom det er en sammenheng mellom omsorgssvikt og sosioøkonomisk status, så er det viktig å ta tak i det for å bedre på situasjonen og sette inn ressursene der de trengs. Det er helt meningsløst å påstå at dersom man sier noe slikt, så skaper man sosiale klasser og klasseskiller.

Ja, skilpadda sa vel i grunnen det jeg skulle si. Fint sa hun det også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.