|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Textrovert
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
|
|
|
#162 |
|
Fortynnet
|
Det er klart det er forskjell på hvor mye man orker. Men som ElinM så syns ikke jeg heller det er så lett å se hvordan "kapasitet" kan være så veldig avgjørende hvis man stort sett jobber fra 8 til 20 - da får man jo ikke sett barna sine stort, uansett hvordan man snur og vender på det. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Textrovert
|
Nei, men er det sikkert at de som forlater arbeidsplassen klokken fire, ser barna sine noe mer da? Kanskje de trener eller shopper på veien hjem og er hjemme klokken sju? Hva er da forskjellen?
|
|
|
#164 |
|
Fortynnet
|
Jeg har da ikke sagt at det er noen forskjell. (De som jobber mye kan vel også trene og shoppe i tillegg, for den saks skyld...) |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#167 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er ingen forskjell om man dyrker seg selv ved å jobbe mye, eller ved å trene, eller shoppe. Poenget er hvordan man prioriterer. Hvorfor man velger bort tid med barna har ikke noe å si. Det er da innlysende. Det virker som noen tror jeg er ute etter å "ta" såkalte karrierekvinner her, som jobber mye. Det er ikke poenget mitt. Poenget mitt er hvordan man prioriterer i forhold til å tilbringe tid sammen med barna. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
flisespikker
|
Det er klart man rekker ikke å se ungene noe særlig hvis man jobber fra åtte til åtte hver dag, hver uke. Men det er det jo ikke sikkert man gjør selv om man gjennomsnittlig jobber tolv timer om dagen. Det kan hende man jobber fra åtte til fire, og så i tillegg fra åtte til tolv om kvelden etter at ungene har lagt seg, eller kanskje man jobber lange vakter med hele fridager imellom, eller at man jobber annenhver helg i tillegg til alminnelig arbeidstid på hverdagene, eller at man jobber 18-timersdager i perioder, og så har perioder med avspasering eller veldig korte dager. Jeg ville ikke orket noen av disse modellene - jeg synes vanlige åttetimersdager er mer enn nok - men jeg vet jo av folk som jobber vesentlig mer enn meg og fremdeles har både tid og ork til å være mye sammen med barna sine.
|
|
|
#169 |
|
Ustabil
|
Jeg har også inntrykk av kvalitetstid er et begrep som lever i beste velgående - spesielt blant de som prioriterer karriere og selvutvikling høyt. Da fremheves gjerne hvor mye man faktisk gjør ut av den tiden man har sammen med barna, hvor fantastisk bra kvalitet det er over den tiden - og jeg oppfatter det som kvalitetstid. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Ustabil
|
Dette kapasitetsbegrepet forvirrer meg litt. Kanskje fordi jeg ikke anser det nødvendig å ha "kapasitet" for å ha samvær med og omsorg for barna sine. Og det igjen har vel å gjøre med at jeg ikke er opptatt av at det skal "skje" noe når man er sammen med barna. Man trenger ikke dra dem med på teater eller gårdsbesøk for at samværet skal være verdifullt. Selvfølgelig må man ha kapasitet til å være våken, når man er sammen med barna, men det er vel egentlig ikke DET vi snakker om. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Epikur
|
Hvis du mener at jeg ikke har lyst til å bli fattig, arbeidsledig, syk eller alenemor, så har du rett. Jeg ønsker heller ikke at andre skal ha det sånn. Så om du mener at jeg vil opprettholde min sosiale status på beksotning av noen, så tar du feil.
|
|
|
#172 |
|
Ustabil
|
Nemlig. Dessuten mener jeg at mange av karriere-menneskene er opptatt av å realisere seg selv på alle plan, og derfor i tillegg til lange arbeidsdager prioriterer trening - og avspiser barna med en "stabil barnevakt". For meg er det utenkelig å ikke prioritere barna først. Derfor kommer jeg aldri til å gjøre karriere. Det er bare ikke interessant nok i forhold til alternativene. For meg er det mer verdifullt å være sammen med ungene mine, uansett om vi sitter i sofaen og ser på barne-tv eller om vi gjør noe mer "høyverdig", enn å jobbe. Derfor har jeg funnet en balanse som gjør at jeg kan jobbe, og samtidig ha tid med barna. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
flisespikker
|
Selv om jeg ikke synes to timer intens "kvalitetstid" på søndag veier opp for å ikke ha noe tid sammen på hverdagene, så er det jo likevel ikke slik at "tid sammen" betyr akkurat det samme uansett hva man gjør med tiden. Det å gjøre ting sammen og snakke med hverandre og være bevisst på hverandre og til stede for hverandre er viktig, selv om jeg jo også tror det er viktig bare rett og slett å tilbringe tid sammen. (Det gjelder jo både i forhold til barn og i forhold til ektefelle/samboer.)
|
|
|
#174 |
|
Ustabil
|
Jeg tror ikke du skjønner at det er du selv som skaper den sosiale klassen - og dermed de sosiale klasseskillene. Du er så bevisst på at du tilhører de "høyere" klasser, og hvorfor det? Hvorfor er det viktig for deg å påpeke klasseskillene, hvis du mener de ikke finnes? |
|
|
|
|
|
#175 |
|
flisespikker
|
Selvsagt må man ha "kapasitet" for å være sammen med noen og bruke energi og omsorg på dem. Jeg mener ikke at det er et ork eller en ubehagelig plikt eller en tung jobb, men det er klart det krever noe å ha omsorg og ansvar for barn (eller å være en oppmerksom og omsorgsfull venn eller ektefelle, for den del). Og hvis man er veldig sliten (enten det er fordi man har rundvasket hele huset eller hatt en ekstra tung vakt på jobb), så har man mindre kapasitet til det enn om man har ferie og ingen andre plikter.
|
|
|
#176 |
|
Textrovert
|
Hva mener du? Mim sier jo at de finnes!
|
|
|
#177 |
|
flisespikker
|
For noe tull.
Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at dette er det samme som det Mim sier. Å si at det finnes sosiale klasser tilsvarer da heller å påpeke at det finnes rasisme, og at "rase" derfor er korrelert med sosioøkonomisk status. Og så går man derfra til å bestemme hva man skal gjøre med denne situasjonen.
|
|
|
#178 |
|
Helt konge
|
Er det noen som har satt seg på sin skyhøye hest her? |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Ringskrømt
|
Nei, jeg tror det er lettere. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Epikur
|
Det tror jeg er veldig sant. Mange av dem som vokste opp i den "lykkelige husmortiden" på 50- og 60-tallet hadde ikke mye reell kontakt med foreldrene sine. De ble hivd ut for å leke. Tidsbruksundersøkelser gjengitt i feks Jan Eivind Myhres bok om barndom i Oslo, sier at de hjemmeværende husmødrene brukte 13 timer på husarbeid og 1 time på barnestell. Dette gjaldt også spedbarn.
Du gjør deg med vilje litt dum her, tror jeg. Jeg skaper ingenting ved å peke på et fenomen, like lite som jeg kan fjerne noe ved å tie om det.
Ja, skilpadda sa vel i grunnen det jeg skulle si. Fint sa hun det også.
|
![]() |
|
|