|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Leser
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Det er selvfølgelig forskjell på yrker. I min jobb kan jeg garantere deg at jeg hadde hatt en bedre karriere hvis jeg ikke hadde hatt barn. Det er godt mulig at det finnes jobber - jeg tenker nå feks på lærerjobber, eller førskolelærerjobber - hvor kvaliteten på arbeidet er viktigere enn kvantiteten, man blir ikke nødvendigvis en bedre lærer av å jobbe 14 timer i døgnet. I min jobb kan man til en viss grad bli mer effektiv ved å ha en høyere kompetanse, men det er ikke å se bort fra at timeantallet man legger ned på jobben betyr mye.
Men for de som bruker jobben på samme måte som alkohol, burde det da gi samme resultat? Barn av alkoholikere lider som regel ingen nød på grunn av mishandling (ekspilsitt vokd), de lider nød på grunn av at de ikke får den omsorgen de trenger (implisitt vold). Forskjellen ligger da i de folkene man har rundt seg. En alkoholisert mor, vil kanskje ha en alkoholisert samboer, mange venner som er rusavhengige etc. Noen som jobber vil nok lettere ha et bedre nettverk.
Dette synes jeg er veldig vanskelig, fordi jeg tror barn kan ha det helt utmerket uten at de tilbringer tid sammen med sine biologiske foreldre. Faren min bodde hos tanten sin i oppveksten, hun var som en mor for ham. Men dette var jo i en tid uten prevansjon, per i dag skjønner jeg ikke helt grunnen til å få barn og så ikke være sammen med dem. Men barna kan nok ha det OK. Jeg tror faktisk at jeg kunne forsvinne fra jordens overflate i dag og være nokså garantert at mannen min kunne sørge for ungene (jeg har bedt han om å skjekke opp barnevakten om noe skjer med meg.
|
|
|
#122 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det tenkte jeg og. "Jeg elsker ikke deg lenger, mamma!" gjaller det i veggene om min eldste må legge seg før åtte.
|
|
|
#123 |
|
weird
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJeg blir litt nysgjerrig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#124 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnDet er selvsagt kjempebra at mor tar seg uttannelse og får en god jobb.
|
|
|
#125 |
|
Mother of Dragons
|
Enig.
|
|
|
#126 |
|
Ringskrømt
|
Nei, problemet var vel timene borte fra hjemmet, var det ikke? Noe som var omsorgssvikten i denne saken? Mor kan være en heidundrande mor når hun er hjemme, men hvis hun tilbringer all sin tid på jobb spiller ikke det så stor rolle. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Smugleser
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnEr det en ting som er sikkert, så er det at de reelle forholdene i en sak barnevernet reiser om omsorgsovertakelse ikke lar seg gjenfortelle i to spalter i Aftenposten. At fylkesnemnda sier ja til omsorgsovertakelse er ikke alene begrunnet i at moren jobber mye.
|
|
|
#128 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Er ikke dette å forenkle det hele nokså mye? |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Men først, kaffe!
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJeg synes også det er vanskelig å konkludere med noe som helst utfra et tabloid oppslag. Men det kan også virke som denne moren er trengt opp i et hjørne. Hun er helt alene om omsorgen, kanskje for et barn med store problemer. Selvfølgelig vil ikke en god mor rømme sitt ansvar, la oss sitte og se ned på henne å dømme litt fra dette perspektivet. Eller la oss forsøke å se at hun har levd med dette i åtte år, kanskje hver dag har føltes som en endeløs kamp, uten særlig hjelp å få. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Helt konge
|
|
|
|
|
|
|
#131 |
|
Bare sær
Hva med 11-åringen min, er han heller ikke et barn? Eller bare "overså" du ham?
|
|
|
#132 |
|
Helt konge
|
Det er selvsagt mye,mye mer i denne saken enn Mors
Ekstremt skjeldent er det nok ikke, men det er langt færre slike saker enn det er narkomane og veldig psykisk syke som mister omsorgen for barna sine. I tilegg har som oftes ikke narkomane resursser til de (dyre) advokatene som kjører saken ut i media på denne måten. Ikke det at media synes det har nyhetens interesse heller, "narkoman ruset seg for mye- minstet omsorgen" fenger nok ikke like mye som "mor jobbet for mye- ble fratatt sønnen" |
|
|
|
|
|
#133 |
|
På vei
Jeg håper det ikke er meg du sikter til når du stiller dette spørsmålet. Jeg uttalte i mitt første innlegg at mine holdninger ikke har noe med kjønn å gjøre. Jeg har ikke sansen for at noen av foreldrene jobber mye, jeg mener det er å neglisjere barna og familien. På den andre siden mener jeg at mor er i en særstilling, spesielt det første året eller så lenge hun ammer. Ingen kan heller komme bort fra at de fysiske båndene som har vært mellom mor og barn faktisk er av betydning for barnet de første månedene. Dette jevnes selvfølgelig ut, og når barna blir litt eldre ser jeg ingen forskjell på omsorgsrollen til far og mor.
Jeg tror ikke at det er av betydning for barnet hvorfor mor eller far jobber mye. Barnet har ikke begreper om slikt. Barnet merker om forelderen er tilstede eller ikke. Jeg opplever at du intenst prøver å forsvare og rettferdiggjøre dine valg i denne tråden. Det er greit det. Men du tilbringer jo ikke mer tid med barnet uansett hvor stor kapasitet du har, eller om du ikke jobber for pengenes skyld. Men det høres kanskje litt bedre ut. Det som ser ut til å bli glemt, er at det er ikke du/forelderen som skal stå i fokus, men barnet. Det som er viktig er barnet, og ikke hvorfor foreldrene velger å gjøre som de gjør. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Ustabil
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnMim: Det heter at på seg selv kjenner man andre, og det er der jeg tror vi snakker forbi hverandre i denne diskusjonen. Du har en forventning om at dette handler om kjønnsroller og likestilling - og tolker både mine og andres innlegg til at dette handler om "mor er best" eller "mor tilbake til kjøkkenbenken". |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bare signerer dette,jeg.Kunne neppe skrevet det bedre selv.Veldig enig i det du skriver her |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Leser
|
Grunnen til at båndene mellom ban og foreldre er så sterke er jo nettopp det at foreldrene er tilgjengelig for barna. Og det er jo nettopp derfor at båndene mellom adopterte barn og deres foreldre blir like sterke som mellom biologiske barn og foreldre. Barn knytter seg til de personene som gir dem omsorg.
|
![]() |
|
|