Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-08, 21:20   #141
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Dere latterliggjør kanskje ikke de ikke-troende, men det oppleves absolutt ikke som om dere skjønner at vi har et like reflektert og bevisst syn på dette som det dere har. Det blir som religionsviteren Eliades grunnholdning: alle er religiøse, de som mener noe annet har bare ikke skjønt det enda. Jeg synes absolutt ikke det er en åpen og respektfull håndtering av de med annen overbevisning enn seg selv.

Kjære vene. Hvor har du dette fra? Jeg hadde også et reflektert og bevisst syn da jeg ikke trodde på noe. Jeg har respekt for at noen tror og andre ikke gjør det. Jeg tror på min måte, men passer ikke inn i de konservative kristnes rekker.... Jeg dømmer ikke de som er konservative, og jeg har full forståelse for at vi har ulike ståsteder... Jeg tror ikke jeg er den rette å "skyte" her...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:28   #142
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Dere latterliggjør kanskje ikke de ikke-troende, men det oppleves absolutt ikke som om dere skjønner at vi har et like reflektert og bevisst syn på dette som det dere har. Det blir som religionsviteren Eliades grunnholdning: alle er religiøse, de som mener noe annet har bare ikke skjønt det enda. Jeg synes absolutt ikke det er en åpen og respektfull håndtering av de med annen overbevisning enn seg selv.

Jeg synes debatten ofte legger opp til at dersom man ikke tror på krefter a la snåsamannens så mener man at det han driver med er humbug. Bare se på avstemningen på Dagbladet, VG eller hva det nå var. Tror man ikke (altså, ønsker å stemme nei), så forventes det samtidig at man tillegger folk negative karakterestikker a la humbug, lureri, moneymaking osv. Det er noe med å skille snørr og bart her. Man kan mene at det ikke går an å heale folk, og samtidig se at de som bedriver denslags gjør det med beste vilje. Det går også an å mene at man ikke kan bli healet uten samtidig å tenke at de som opplever å ha blitt healet er tosker.

Jeg for min del har blitt healet en gang som barn. Jeg trodde ikke det ville ha effekt (siden jeg absolutt ikke trodde på healing, ei heller trodde jeg på den Jesus som hang over healerens benk) og var derfor ikke det Jessica kaller "mottagelig". Jeg ble faktisk kvitt de mangeårige plagene jeg hadde hatt. Merkelig nok har jeg allikevel en sterk skepsis til healing, eller rettere sagt; jeg tror ikke på det. Forstå det den som kan.

Gammel 27-12-08, 21:28   #143
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest tråden, men tror ikke på Snåsamannen og ville høyst sannsynlig heller ikke forsøkt Snåsamannen hvis jeg eller mine barn ble uhelbredelig syke. Ser at NRK har noen Snåsaplaner på gang. Det kan jo bli interessant (basert på at representanter fra Skepsis sitter i fagutvalget eller noe sånt).

Gammel 27-12-08, 21:30   #144
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var hos en healer en gang. Eller. Hun drev med massasje da, og jeg skulle få massert rygg og nakke. Hun spurte om hun kunne få heale meg litt også, og mye av det hun sa synes jeg nesten var litt ubehagelig å høre, fordi det traff så godt. Og da tenker jeg på ting ift meg som person, hvordan jeg takler ting, hva som preget meg der og da etc.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:31   #145
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også NRK sine planer er interessante. Serien skulle begynne i slutten av januar så jeg.

Gammel 27-12-08, 21:31   #146
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig kalles han "Snåsakaill`n" - ikke "mannen".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:58   #147
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Jeg mener bare at det er mange som tror annerledes i det øyeblikk livet får kniven på strupen. Og at det er lett å mene mye om ting før nettopp det skjer.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

For de som får hjelp er det akkurat det samme om det er psykiske årsaker som gjør at man har det bedre eller om det er healeren som har gjort noe. Det viktigste er at man har det bedre og at man kan få "fri" fra f.eks. dødsangsten.

Enig med disse to. Selv om jeg er en skeptiker. Min venninne sliter nå med kreft for ørtende gang, og hun har vært hos Snåsamannen nylig. I sommer kjørte jeg henne 50 mil til en annen "leser" en helg. Da hun ringte meg for omtrent ett år siden og fortalte at det var funnet kreft (igjen) og vi hadde en tretimers gråtesamtale på telefonen, der hun bl.a. forbannet Gud som hadde gjort dette mot henne, anbefalte jeg henne å ta kontakt med en prest for å snakke om de tingene. Fordi jeg ikke er den rette til å diskutere hva som er Guds mening, hedning og skeptiker som jeg er. Men hvis det hjelper henne å få snakke med en "ekspert", så anbefaler jeg gjerne en. Hvis det hjelper henne å dra til en healer en dagsreise unna, så kjører jeg henne gjerne. Hvis det hjelper henne å treffe Snåsamannen, så oppmuntrer jeg gjerne til det. Hva som helst som kan gi henne håp, og gjøre at hun blir mer avslappet og får færre bekymringsknuter i kroppen. Selv om jeg liksom ikke tror på noe av det.

Men hvem vet ... om det var jeg som fikk en slik diagnose en dag...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:59   #148
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes debatten ofte legger opp til at dersom man ikke tror på krefter a la snåsamannens så mener man at det han driver med er humbug. Bare se på avstemningen på Dagbladet, VG eller hva det nå var. Tror man ikke (altså, ønsker å stemme nei), så forventes det samtidig at man tillegger folk negative karakterestikker a la humbug, lureri, moneymaking osv. Det er noe med å skille snørr og bart her. Man kan mene at det ikke går an å heale folk, og samtidig se at de som bedriver denslags gjør det med beste vilje. Det går også an å mene at man ikke kan bli healet uten samtidig å tenke at de som opplever å ha blitt healet er tosker.

Jeg for min del har blitt healet en gang som barn. Jeg trodde ikke det ville ha effekt (siden jeg absolutt ikke trodde på healing, ei heller trodde jeg på den Jesus som hang over healerens benk) og var derfor ikke det Jessica kaller "mottagelig". Jeg ble faktisk kvitt de mangeårige plagene jeg hadde hatt. Merkelig nok har jeg allikevel en sterk skepsis til healing, eller rettere sagt; jeg tror ikke på det. Forstå det den som kan.

Jeg var hos en dame som drev som healer noen år før jeg ble alvorlig syk. Moren min sendte meg dit, og betalte. Denne healeren skulle ikke ha betalt.
Jeg trodde ikke noe på healing, men hadde så mye vondt at jeg var villig til å prøve. Det hjalp meg ingenting og jeg trodde ikke noe på dette etterpå heller.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 22:10   #149
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg mener bare at det er mange som tror annerledes i det øyeblikk livet får kniven på strupen. Og at det er lett å mene mye om ting før nettopp det skjer.

Jeg kjenner at det stritter litt i meg når et kommer slike uttalelser. Selv er jeg skeptiker selv etter alvorlige hendelser i livet så er jeg det.

Jeg vet litt om noens, men jeg skriver ikke at jeg vet alt om alles, det jeg prøvde å formidle er at vel den største skeptiker kan snu dersom livet snur. Meg selv inkludert. Og at det er mye enklere å mene sterkt og mye om ting i livet man ikke har erfart selv. Meg igjen. Ok?

Så fordi du "så lyset" da du hadde "kniven på strupen" så har du nok empiri til å hevde at alle andre vil det også?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Altså, jeg er forsiktig med å avfeie fyren som en bløff for jeg har for liten kjennskap til ham til å gjøre det, men jeg kan si at jeg i utgangspunktet er veldig skeptisk. På samme måte som jeg er skeptisk til gudetro og engletro og lignende.

Jeg er veldig på linje med Safran i dette her ser jeg.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det hadde vært veldig interessant å se hvor mange livstruende syke Snåsamannen greier å helbrede, jeg gjetter på at Snåsamannen fort ville blitt mer interessant for vitenskapen om han hadde hatt slike evner.

Det er forholdsvis uinteressant med gjetning om skeive hornhinner og varme hender på plager som leger ikke engang fant før de ble healet bort.

Jeg tror som Teofelia at mannen har spesielle evner på det mellommenneskelige plan, men det er et langt steg derfra og til å ha evner til å befri noen fra sykdommer. Så nei- jeg tror ikke.

Det er rimelig mye som gjør meg skeptisk med de som hevder at de har overnaturlige evner av ett eller annet slag. Jeg synes det er direkte uetisk av dem som henvender seg til f.eks. kreftsyke og hevder at de kan helbrede dem. Nå skjønner jeg at denne mannen ikke hevder det men at mange kreftsyke drar til ham alikevel for helbredelse. Vel jeg sier nå en gang bah humbug til slikt.

Uten tvil en mann med menneskelige ressurser og det er klart at det gjør mye for mennesker i en vanskelig situasjon. Alikevel er jeg skeptiker og vil ikke kunne omvendes.

Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:49   #150
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først: Av en eller annen grunn blander jeg Mims og Jessicas juleavatarer her, slik at jeg tror det er Mim som har skrevet det Jessica skriver. Det er veldig surrealistisk.

Så: Jeg tror "placebo" er utrolig undervurdert. Jeg tror vi har utrolig avanserte mekanismer for når vi blir syke og når vi heles, og at psyken spiller en mye større rolle enn det som er dokumentert (fordi det er vanskelig). Men det er vel dokumentert at det er mer sannsynlig at man får kreft når man er "nede" (etter samlivsbrudd), at man lettere får tilbakefall når man har det kjipt og at helbredelsesprosenten øker når man har det bra? Og kreft er jo ikke en "diffus" sykdom, akkurat.

Og hvis man kjøper den med at det ikke er så mye de kjipe hendelsene i seg selv her i livet, som skader, men at sorg og smerte ikke har blitt sett, anerkjent eller hørt, så er det ikke rart at en god "healer", en som er intuitiv, skjønner hva som foregår, kan snakke, lytte, se, anerkjenne, forløse, også kan bidra til bedre helse.

Gammel 27-12-08, 23:53   #151
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Først: Av en eller annen grunn blander jeg Mims og Jessicas juleavatarer her, slik at jeg tror det er Mim som har skrevet det Jessica skriver. Det er veldig surrealistisk.

Så: Jeg tror "placebo" er utrolig undervurdert. Jeg tror vi har utrolig avanserte mekanismer for når vi blir syke og når vi heles, og at psyken spiller en mye større rolle enn det som er dokumentert (fordi det er vanskelig). Men det er vel dokumentert at det er mer sannsynlig at man får kreft når man er "nede" (etter samlivsbrudd), at man lettere får tilbakefall når man har det kjipt og at helbredelsesprosenten øker når man har det bra? Og kreft er jo ikke en "diffus" sykdom, akkurat.

Og hvis man kjøper den med at det ikke er så mye de kjipe hendelsene i seg selv her i livet, som skader, men at sorg og smerte ikke har blitt sett, anerkjent eller hørt, så er det ikke rart at en god "healer", en som er intuitiv, skjønner hva som foregår, kan snakke, lytte, se, anerkjenne, forløse, også kan bidra til bedre helse.

Eg er heilt på linje med Poly. Og eg trur eigentleg at det med kor vidt ein trur på "healing" handlar mykje om korleis ein definerer ordet. Det har t.d. vorte mykje meir stuereint å benytte seg av akupunktur etter at den behandlingforma gjekk frå ein "new age"- status til ein "alternativ behandling"- status.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:17   #152
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble healet uten å vite om det som 10-åring.
Dagen etter ble jeg skrevet ut av sykehus og friskmeldt.

Jeg er likevell veldig skeptisk.

Gammel 28-12-08, 00:29   #153
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Nå har vel de fleste fått med seg hvem Snåsamannen er og hvilke mirakler han har utført.

Hvem innrømmer at de tror, og hvem avfeier dette kontant?
Og hva sier Esme?

Jeg er stor beundrer av Joralf!
Poll kommer! ---- Argh, jeg var for sen! (måtte postes innen 10 minutter)

Joralf Gjerstad har en viktig egenskap som gjør at man ikke kan se ned på ham, han tar ikke penger for det han gjør. Når man holder på med alvorlige syke mennesker som får dårlig økonomi fordi de bruker mange penger på "behandlinger" som ikke virker, så blir man takknemlig for at det gjør nå Gjerstad ikke.

Når det gjelder sånne historier som "jeg hadde kink og så tok Gjerstad på meg så ble jeg bra" så har jeg ingen tro på at Gjerstad klarer å helbrede flere enn noen som helst annen person med en hyggelig væremåte og menneskekunnskap. Når det gjelder å diagnostisere sykdommer, så tror jeg på alvor at jeg kunne laget store show hvor man hadde stilt opp syke mennesker og så hadde jeg hatt treffprosent som hadde vært temmelig høy på korrekt diagnose uten å ha snakket med personene før. Om man er den oppmerksomme typen så merker man seg lukter, (som man kjenner ved leversvikt, og en del krefttyper), ser typiske tegn på stoffskiftesykdommer, gangmønster, høyt blodtrykk etc

Jeg tror ikke på at Gjerstad kan gjøre en døende kreftpasient helt frisk. Derimot har han erklært kreftpasienter for å være helbredet, og de har dødd etter et par uker. Det kan jeg ikke oppgi navn på, men dette vet jeg. De som kjenner meg tror vel på det, men for de som ikke kjenner meg, så er jo ikke det noe som helst bevis på noe som helst, det er jo klart.

Når det gjelder alvorlig syke mennesker så har jeg egentlig ikke noe inntrykk av at så mange endrer totalt syn på slike ting. Derimot så er det ganske vanlig at pasienter blir mer eller mindre presset av pårørende til å prøve "alt". Og om jeg eller mitt barn hadde blitt alvorlig sykt så hadde det ikke vært mer sannsynlig at jeg hadde prøvd udokumentert medisin enn at jeg hadde prøvd tungetale.

Gammel 28-12-08, 00:35   #154
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror ikke på at Gjerstad kan gjøre en døende kreftpasient helt frisk. Derimot har han erklært kreftpasienter for å være helbredet, og de har dødd etter et par uker.

Men med all respekt, Esme, ein friskmelder jo sjuke pasientar kvar dag innanfor vestleg medisin også ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 02:01   #155
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men med all respekt, Esme, ein friskmelder jo sjuke pasientar kvar dag innanfor vestleg medisin også ...

Kreftpasienter pleier ikke å bli friskmeldt uten at det er gjort noen objektive målinger som støtter friskmeldingen. Jeg har ikke vært borte i leger som tør å si til en pasient at de har blitt kreften uten å støtte seg på undersøkelser.

Gammel 28-12-08, 02:15   #156
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønte hva du mente Alfa.

Gammel 28-12-08, 03:11   #157
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mange forskjellige meninger her. Og vi opplever ting og verden forskjellig.

Jeg var hos legen for ca ti år siden, pga hetetokter og fikk diagnosen lymfekreft. Av en lege. Ferdig utdannet, og sikkert klok, og ikke minst selvsikker som sådan.
Jeg lever nå ennå, så noen har kanskje helbredet meg. Kanskje Gud? Jeg er såpass ydmyk i forhold til livet at jeg takker hver eneste dag for det livet jeg har fått og den gaven det er, for familien min, for hverdagene mine og for alt som er omkring meg og som betyr noe for meg. Så får den som føler seg truffet ta imot takken. Jeg tror. Like så som jeg tror på at enkelte, ja kanskje alle mennesker har helende egenskaper om de bare slipper dem (energien vi alle har i oss) fri. Har du noen gang healet et barn som har falt å slått seg? Tatt smerten bort med varme hender og omsorg, satt igang prosesser hos barnet, prosesser som har tatt smerten bort?

Mange ganger helbreder vi oss selv, vi mennesker har en egen evne til det. Noen ganger setter andre mennesker i gang disse prosessene som kroppen benytter seg av for å hele det som er sykt. Skulle jeg ikke tro på det? Jeg skjærer meg i fingeren og gror sammen igjen. Kroppens egne prosesser. Noen ganger setter kroppen selv i gang disse prosessene, andre ganger kan andre mennesker gjøre det. Kanskje ikke helbrede alvorlige sykdommer, men kunne "helbrede" sykdommer vår egen livsstil er skyld i? Tro eller ikke tro...tja. Det velger vi jo alle selv.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 10:23   #158
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg var hos legen for ca ti år siden, pga hetetokter og fikk diagnosen lymfekreft. Av en lege. Ferdig utdannet, og sikkert klok, og ikke minst selvsikker som sådan.
Jeg lever nå ennå, så noen har kanskje helbredet meg. Kanskje Gud? Jeg er såpass ydmyk i forhold til livet at jeg takker hver eneste dag for det livet jeg har fått og den gaven det er, for familien min, for hverdagene mine og for alt som er omkring meg og som betyr noe for meg. Så får den som føler seg truffet ta imot takken. Jeg tror. Like så som jeg tror på at enkelte, ja kanskje alle mennesker har helende egenskaper om de bare slipper dem (energien vi alle har i oss) fri. Har du noen gang healet et barn som har falt å slått seg? Tatt smerten bort med varme hender og omsorg, satt igang prosesser hos barnet, prosesser som har tatt smerten bort?

Mange ganger helbreder vi oss selv, vi mennesker har en egen evne til det. Noen ganger setter andre mennesker i gang disse prosessene som kroppen benytter seg av for å hele det som er sykt. Skulle jeg ikke tro på det? Jeg skjærer meg i fingeren og gror sammen igjen. Kroppens egne prosesser. Noen ganger setter kroppen selv i gang disse prosessene, andre ganger kan andre mennesker gjøre det. Kanskje ikke helbrede alvorlige sykdommer, men kunne "helbrede" sykdommer vår egen livsstil er skyld i? Tro eller ikke tro...tja. Det velger vi jo alle selv.

Jeg vil anta at med en slik alvorlig diagnose så fikk du massiv behandling i form av cellegift og stråling?

Det ville være naivt å tro at man overlever lymfekreft ved å tro eller ved å benytte healing for den sakens skyld. Leger som stiller diagnoser er jevnt over utdannet som leger og bør være selvsikre i sitt arbeid. Ved vanskelige diagnoser (kreft) vet jeg at de fleste diskuterer det med sine kollegaer også ( i følge de legene jeg har vært borti).

Det at man tror gjør en ikke til et bedre menneske i mine øyne, det er heller hva mennesket gjør som gjør et menneske til et godt et. Jeg håper inderlig at jeg er ydmyk ovenfor livet til tross for at jeg ikke er troende.

Man heler ikke dette barnet som har fallt og slått seg, man gir det omsorg. Det er to meget ulike begreper som noen ganger føles som det samme for mottakeren. Barnet som får plaster og litt omsorg glemme smerten, såret blir ikke borte bare fordi du gir det omsorg og et plaster.

Kroppens prosesser er fascinerende men det er for enkelt å si at kroppen fikser dette selv når det er alvorlige diagnoser. Jeg kjenner at jeg blir indignert av slike holdninger. Folk må tro hva de vil for min del, og tro kan som kjent flytte fjell, men å hevde at alvorlige sykdomme kan kureres uten medisinsk behandling er en alvorlig påstand som kan koste den det gjelder livet.

Sist redigert av Skvetten : 28-12-08 kl 10:51. Årsak: Leifen hadde vært her
  Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 10:36   #159
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel litt svart-hvitt, Skvetten. Det er vel ikke bare "hele" eller "ikke hele", men kanskje et dytt i riktig retning også?

Gammel 28-12-08, 10:38   #160
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel litt svart-hvitt, Skvetten. Det er vel ikke bare "hele" eller "ikke hele", men kanskje et dytt i riktig retning også?

Joda, selvsagt er det noen nyanser her. Har hatt hodet litt under armen i formuleringene men dog anser jeg alvorlig sykdom som en ting som er synonymt med medisinsk behandling.

Svar med sitat
Svar

Emneord
healing, tro, voodoo

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.