Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-08, 15:00   #121
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det står det virkelig respekt av, helt klart, men det beviser på ingen måte at han faktisk klarer å helbrede.

Men kan dette noensinne bevises? Jeg tviler på at de som ikke VIL bli overbevist, noensinne bilr det.

Om noen blir friske av at han helbredes, så tror jeg noen alltid vil finne andre grunner til at personen ble frisk. De eneste som kan skrive under på at det fungerer er jo de som har opplevd det, men jeg tror mange velger å holde det for seg selv, nettopp fordi de føler seg latterliggjort og ikke trodd.

Selv sier han jo at han i starten prøve å fortrenge sine evner, men at han til slutt valgte å bruke de etter best mulig evne. Han har sikkert måttet tåle mang en kommentarer og opplevelser vil jeg tro, av tvilere. Men det betyr sikker lite med tanke på all tilbakemeldinger han har fått av de han har hjulpet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 16:05   #122
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ok. Jeg kan se at sarkasmen muligens slår noen hakk sterkere inn når man blir betegnet som "ikke åpen nok" og denslags fordi man ikke tror. Derimot ser jeg ingen latterliggjøring av de som faktisk har fått hjelp på den ene eller andre måten. Det er jo en Fin Ting. Å diagnostisere skjeve hornhinner synes jeg ikke helt går inn under helbredelse.

Her viser du din uvitenhet og dine fordommer. Når man snakker om å være åpen så er det snakk om å åpne for det en healer kan gjøre for deg. Man trenger ikke å tro på det, men man må legge skepsisen litt på si og tenke at kanskje kan det være noe i dette. Først når jeg gjorde det, og det tok tid, så hjalp healingen meg. Etter det har det skjedd mye rart.

Jeg er helt enig i at man skal være skeptisk. Det MÅ man være.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 16:08   #123
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jepp, det må gå begge veier, de troende latterliggjør også oss som ikke tror.
Jeg prøver så godt jeg kan å ikke latterliggjøre, men når min gode venninne sa hun skulle på Kranio-Sakral terapi, måtte jeg blåse litt i barten.

Man skal ikke latterliggjøre andres opplevelse av noe, like lite som å latterliggjøre de som ikke tror. Men jeg skjønner at når man har fått opplevelser som har hjulpet en så skulle en gjerne fått andre til å skjønne at det er ting vi ikke kan forklare, men som har hjulpet en. Det er en god tanke, men dersom mottageren ikke er klar så er det bortkastet. Det blir som å få en person til å bli kristen når den overhodet ikke tror på noe som helst og ikke har noen interesse for det. Det må finnes en indre motivasjon et sted før man kan nå fram. Den fikk jeg da jeg lå med dødsangst. Først da var jeg klar for å prøve noe alternativt.

Gammel 27-12-08, 16:11   #124
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men kan dette noensinne bevises? Jeg tviler på at de som ikke VIL bli overbevist, noensinne bilr det.

Om noen blir friske av at han helbredes, så tror jeg noen alltid vil finne andre grunner til at personen ble frisk. De eneste som kan skrive under på at det fungerer er jo de som har opplevd det, men jeg tror mange velger å holde det for seg selv, nettopp fordi de føler seg latterliggjort og ikke trodd.

Selv sier han jo at han i starten prøve å fortrenge sine evner, men at han til slutt valgte å bruke de etter best mulig evne. Han har sikkert måttet tåle mang en kommentarer og opplevelser vil jeg tro, av tvilere. Men det betyr sikker lite med tanke på all tilbakemeldinger han har fått av de han har hjulpet.

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre.

Jeg tror han greier å få folk frisk. Ved å være tilstede, ved å lytte, ved å roe ned, ved å ta på alvor osv osv osv. Men ikke ved å ha varme hender som faktisk helbreder fysiske plager. Jeg tror pasientene/mennesket selv har en så stor evne i å "tenke seg frisk/bedre" at de greier å gjøre dette sammen med Snåsamannen, ikke så ulik annen terapi. De møter en person som de kan stole på, og som de tror kan hjelpe dem, og det i seg selv fører til bedring.

Jeg håper du skjønner hva jeg mener, synes det er litt vanskelig å få det frem forståelig....

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 16:12   #125
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Bare det å lese at healere kun kan heale de som tror på dem understreker alle mine fordommer.

Jeg trenger heldigvis ikke tro på paraceten min før den tar bort vondt i hodet mitt.

Gammel 27-12-08, 16:27   #126
Jessica
Pauset

Standard

Bare det å lese at healere kun kan heale de som tror på dem understreker alle mine fordommer.

Jeg trenger heldigvis ikke tro på paraceten min før den tar bort vondt i hodet mitt.

De må IKKE tro på dem, men de må være åpne for dem.... (klarer ikke helt å forklare dette...). Jeg har vært en stor skeptiker selv, men i en pressa situasjon tok jeg i mot hjelp. Healeren prøvde virkelig å hjelpe meg, men nådde ikke inn. Etterhvert ba hun meg om å være litt åpen for det hun drev med. Jeg skjønte ikke hva hun egentlig tenkte på, men tenkte at ok jeg skal tenke positivt om det hun gjør... Det hjalp. Da løsnet det.

Må nok bare kjenne dette på kroppen før man skjønner hva det dreier seg om. De som skremmer meg i det alternative miljøet er de som er åpen for ALT, nærmest. Da blir jeg veldig skeptisk. Alternativmessa i Oslo blir for voldsom for meg. Der blir jeg kun kjempeskeptisk. Så dit går jeg ikke. Man må nok finne hva man får hjelp av og holde seg til det.

Gammel 27-12-08, 16:29   #127
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

De må IKKE tro på dem, men de må være åpne for dem.... (klarer ikke helt å forklare dette...). Jeg har vært en stor skeptiker selv, men i en pressa situasjon tok jeg i mot hjelp. Healeren prøvde virkelig å hjelpe meg, men nådde ikke inn. Etterhvert ba hun meg om å være litt åpen for det hun drev med. Jeg skjønte ikke hva hun egentlig tenkte på, men tenkte at ok jeg skal tenke positivt om det hun gjør... Det hjalp. Da løsnet det.

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke hadde fått til det. Til tross for at jeg nok burde prøvd litt healing, man har jo ikke noe å tape akkurat.

Gammel 27-12-08, 16:31   #128
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Bah! Humbug!

Og akter ikke sette meg inn i saken.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 16:33   #129
Jessica
Pauset

Standard

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke hadde fått til det. Til tross for at jeg nok burde prøvd litt healing, man har jo ikke noe å tape akkurat.

I en situasjon der man ligger med en voldsom dødsangst så er man definitivt åpen for det meste bare man får hjelp. Som du sier: Man har ikke noe å tape på å prøve.

Jeg hadde nok ikke søkt hjelp med å bli healet, men siden min mor gjør det så fikk jeg dette gratis hjemme. Jeg hadde store problemer med at hun begynt i miljøet med disse "gærningene". Jeg ville ikke bli identifisert i forhold til dette. Men ting har forandret seg....

Gammel 27-12-08, 16:43   #130
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg stiller meg sammen med forfatteren av denne kommentaren:

Torsk sa egentlig alt.

Og jeg blir litt matt av det der "man må tro for at det skal hjelpe".
Og at alle ville tatt imot hjelp i ekstremsituasjoner, foreks. ved dødelig sykdom (og da også blitt omvendt, fordi det da selvsat hjelper), for det stemmer bare ikke.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 17:35   #131
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå hender det en gang i blant at mennesker som ikke vil tro og ikke tror opplever at noe hjelper eller opplever noe annet de ikke på noe vis klarer å forklare. Dette vet jeg kan oppleves som en krise fordi det forstyrrer et fasttømret verdensbilde som man helst ikke vil at skal utfordres.

Så du hva jeg skrev?
For denne kommentaren er ikke helt logisk til det jeg skrev.

Gammel 27-12-08, 17:38   #132
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

En filosof hadde i dag et innlegg i Dagbladet som i grunnen opppsummerer akkurat det jeg har tenkt om denne saken (i alle fall etter å ha lest denne tråden.)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 18:24   #133
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Snåsamannen

Det var en kommentar til det med at torsk hadde sagt alt.

Da er vi bare uenige da.

Gammel 27-12-08, 18:30   #134
Jessica
Pauset

Standard

Det jeg vet kan oppleves ganske ille er det jeg skrev om det å bli opplevd som diagnostisert av skeptikere hvis man har opplevd noe som ikke kan forklares. Placebo og psyke er helt vanlige båser å plassere menneskelige opplevelser av helbredelse i. Veldig mye kan nok også plasseres der, men har man denne grunnleggende innstillingen til alle historier man får høre om slike fenomener kommer man ikke langt i samtale med mennesker som har opplevelser som de ikke en gang selv kan forklare. Det kan på mange måter sammenlignes med pasinter som blir mistrodd av en lege. (Eks. ME-pasienter.)

Som jeg skrev over så synes jeg placeboeffekt kan forklare noe (i hvert fall i mitt hode), men enkelte ting synes jeg er svært vanskelig å forklare med placebo. I så fall må man da gjøre placebo til noe større enn det er.

Man kan velge å forholde seg på flere måter til dette. Man kan avvise folk med å sette en slags grei diagnose på dem som passer til ens eget verdensbilde. "OK.. Du er frisk, men du ble nok bare avslappet og så satte placeboen inn og du ble frisk".
Man kan velge å lytte til personen, stille spørsmål og ikke låse seg i fastlagte tankemønstre selv om disse kan utfordre ens eget verdensbilde. Man kan hoppe rett inn i pasientens egen forklaring og svelge denne fullt ut.. Det finnes også flere måter å møte dette på. Det jeg mener er at jeg synes mange svært raskt havner i konklusjoner. Dette er forståelig hvis man har et verdensbilde man ikke våger å få utfordret.

Veldig godt sagt av deg Hattifnatten.

Vi er låst i tankemønstre og "verdensbilder". Det er vi alle. Filosofi er svært spennende fordi det er med på å få oss ut av tankemønstre vi har med oss med bakgrunn i kultur, samfunn, familie osv. Heldigvis finns det mennesker som utfordrer disse tankemønstrene og som gjør at vi må tenke annerledes. Men om vi ikke er interessert eller åpne for dette så blir vi stående på stedet hvil. Vitenskapen er "ung". Vi skal ikke så langt tilbake før det var snakk om at jorda var flat. Mye har skjedd siden da, men ikke alt kan bevises med den teknologien vi har pr. idag. Jeg tror ganske sikkert at om noen år så kan det bevises en del ting som mange ikke tror på i dag.

Gammel 27-12-08, 18:53   #135
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her viser du din uvitenhet og dine fordommer. Når man snakker om å være åpen så er det snakk om å åpne for det en healer kan gjøre for deg. Man trenger ikke å tro på det, men man må legge skepsisen litt på si og tenke at kanskje kan det være noe i dette. Først når jeg gjorde det, og det tok tid, så hjalp healingen meg. Etter det har det skjedd mye rart.

Jeg er helt enig i at man skal være skeptisk. Det MÅ man være.

Greit. Hvis dette er å være uvitende og fordomsfull kan jeg leve med det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 19:18   #136
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De som skremmer meg i det alternative miljøet er de som er åpen for ALT, nærmest. Da blir jeg veldig skeptisk. Alternativmessa i Oslo blir for voldsom for meg. Der blir jeg kun kjempeskeptisk. Så dit går jeg ikke. Man må nok finne hva man får hjelp av og holde seg til det.

Enig. Man må ikke glemme å vise sunn skepsis. Jeg er generelt åpen, for siden å gjøre meg opp en mening. Har ennå ikke blitt fristet til å dra på Alternativmessa.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 19:27   #137
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Greit. Hvis dette er å være uvitende og fordomsfull kan jeg leve med det.

Ok!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 20:39   #138
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Man skal ikke latterliggjøre andres opplevelse av noe, like lite som å latterliggjøre de som ikke tror.

Dere latterliggjør kanskje ikke de ikke-troende, men det oppleves absolutt ikke som om dere skjønner at vi har et like reflektert og bevisst syn på dette som det dere har. Det blir som religionsviteren Eliades grunnholdning: alle er religiøse, de som mener noe annet har bare ikke skjønt det enda. Jeg synes absolutt ikke det er en åpen og respektfull håndtering av de med annen overbevisning enn seg selv.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:01   #139
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Dere latterliggjør kanskje ikke de ikke-troende, men det oppleves absolutt ikke som om dere skjønner at vi har et like reflektert og bevisst syn på dette som det dere har. Det blir som religionsviteren Eliades grunnholdning: alle er religiøse, de som mener noe annet har bare ikke skjønt det enda. Jeg synes absolutt ikke det er en åpen og respektfull håndtering av de med annen overbevisning enn seg selv.

Gammel 27-12-08, 21:05   #140
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Dere kan godt få latterliggjøre meg hvis dere vil. :uvitende og fordomsfull:

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
healing, tro, voodoo

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:12.