Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-08, 00:19   #101
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det var et eksempel, Jessica. Jeg kunne sagt trær og røsslyng, for den del. Jeg tror ikke på noen hellig ånd. Jeg tror ikke på en treenighet av Gud, Kristus og Den Hellige Ånd. Jeg tror ikke på noen energi i oss og rundt oss som har med noe overnaturlig eller religiøst å gjøre. Du tror. Fint for deg. If it works for you, go for it.

Jeg sliter med treenigheten så jeg har min merkelige tro jeg ;-) Passer ikke helt inn verken her eller der...

Mange tror på steiner også videre som du nevnte så derfor trodde jeg det var en oppfatning du hadde om det...

Sist redigert av Jessica : 27-12-08 kl 00:27. Årsak: skriveleif..
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 00:19   #102
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg skjønner ikke at de som tror ikke kan akseptere at andre ikke tror.

Jeg aksepterer det fullt ut. Men jeg kan ikke skjønne det helt nei.

Gammel 27-12-08, 00:20   #103
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har ikke noe problem med å akseptere at andre ikke tror. Jeg har selv vært der for få år siden. Jeg kunne argumentert meg blå mot healing og annet lurendreieri...men mye rart har skjedd i mitt liv siden da.. Vi må akseptere at vi kan bare kjenne de skoene vi selv har gått i.... de kjenner vi best.

...og noen har trodd, og innsett at det var svada og skrekkpropaganda.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 00:21   #104
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 27-12-08, 00:26   #105
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er din oppfatning og den må du gjerne ha.

Gammel 27-12-08, 00:30   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er din oppfatning og den må du gjerne ha.

Takk. Jeg er veldig glad i den.

Gammel 27-12-08, 08:20   #107
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, noen har gjort slike erfaringer, men det betyr ikke dermed at alt er svada.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 09:16   #108
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror.
Hovedårsaken til at jeg tror på han ift akkurat dette er nok mest fordi han har levd med dette uten å på en måte dra økonomisk nytte av det.
Han har aldri tatt penger for å bruke kreftene sine. Han har ikke slått seg på brystet og skrytt av det han kan gjøre.
Og jeg har inntrykk av at historiene om de han har hjulpet er mange, samtidig som han hele veien har vært ærlig med at han ikke kan hjelpe alle.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 09:21   #109
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Det tror jeg du har helt rett i. I nøden spiser fanden fluer. Hvis barna mine hadde blitt livstruende syke, og tradisjonell medisin ikke gjorde dem friske, ville nok Snåsamannen hatt Benzo på døra.

Det hadde vært veldig interessant å se hvor mange livstruende syke Snåsamannen greier å helbrede, jeg gjetter på at Snåsamannen fort ville blitt mer interessant for vitenskapen om han hadde hatt slike evner.

Det er forholdsvis uinteressant med gjetning om skeive hornhinner og varme hender på plager som leger ikke engang fant før de ble healet bort.

Jeg tror som Teofelia at mannen har spesielle evner på det mellommenneskelige plan, men det er et langt steg derfra og til å ha evner til å befri noen fra sykdommer. Så nei- jeg tror ikke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 09:42   #110
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det hadde vært veldig interessant å se hvor mange livstruende syke Snåsamannen greier å helbrede, jeg gjetter på at Snåsamannen fort ville blitt mer interessant for vitenskapen om han hadde hatt slike evner.

Det er forholdsvis uinteressant med gjetning om skeive hornhinner og varme hender på plager som leger ikke engang fant før de ble healet bort.

Jeg tror som Teofelia at mannen har spesielle evner på det mellommenneskelige plan, men det er et langt steg derfra og til å ha evner til å befri noen fra sykdommer. Så nei- jeg tror ikke.

De intervjuet jo legen som bor på samme sted, og som blant annet hadde blitt frisk av en sykdom ved hjep av Snåsamannen. Mener det var noe i øret eller noe sånt. Men han hadde iallefall gitt opp å bli frisk. Og han sa jo selv at han ikke aner hvordan slike ting kan skje, men at han hadde sett for mye til å ikke kunne tro det gikk an. En god del av hans syke pasienter hadde blitt frisk av Joralf.

Samtidig har, som jeg har forstått, Joralf hele tiden oppfordret folk som har alvorlige sykdommer til å oppsøke lege, ta medisinene de skal ta etc. Han har aldri jobbet mot sykehus og leger.

Jeg vet også av enkelte som har vært hos han, og blitt bedre/frisk. Jeg har selv vurdert dra for å få hjelp med nakke/hode problematikke min, men nå føler jeg det er litt "sent", for han får jo ekstremt mange henvendelser.

Jeg har prøvd utrooolig mye for min nakke/hodeproblematikk, og jeg har hatt troen hver gang. Men blitt like skuffet. Så min tro og psyke har enda ikke hjulpet meg, selv om jeg også har valgt alternative veier.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor han skal bruke så utrolig mye tid og krefter på dette, for det har han jo gjort, uten å få noe igjen for det økonomisk, om det ikke skulle være for at han vil hjelpe folk. Og at han kan det. Han har viet sitt liv til dette, uten å i grunn få noe igjen. Og det synes jeg er stort, iallefall større enn å være spåkone i Dagbladet og ta 40 kr minuttet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 10:02   #111
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor han skal bruke så utrolig mye tid og krefter på dette, for det har han jo gjort, uten å få noe igjen for det økonomisk, om det ikke skulle være for at han vil hjelpe folk. Og at han kan det. Han har viet sitt liv til dette, uten å i grunn få noe igjen. Og det synes jeg er stort, iallefall større enn å være spåkone i Dagbladet og ta 40 kr minuttet.

Jeg forstår ikke helt sammenhengen her. Det er mange mennesker rundt om i verden som hjelper andre- helt uten å få igjen noe som helst for det. Det er til og med mange som gjør det uten å noensinne bli nevnt i media eller skrive bøker eller bli lagd dokumentarfilmer av.

Noen mennesker er genuint opptatt av å hjelpe andre og å være der for andre og all ære være dem for det.

Det betyr på ingen som helst måte at Snåsamannen har evner eller krefter av noe "overjordisk" slag. I tillegg så tror jeg helt klart at han tror på evnene sine selv, og derfor gjennomfører det han føler at hjelper folk uten å ta betalt for det. Det står det virkelig respekt av, helt klart, men det beviser på ingen måte at han faktisk klarer å helbrede.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 11:56   #112
Jessica
Pauset

Standard

Alle mennesker får selvfølgelig ikke hjelp. Første punkt for å motta hjelp er at man er litt åpen for at det kan være noe i healing. Alvorlig sykdom som har gått for langt kan de verken si at de kan hjelpe mot eller om de kan det. Men om de kan sitt så kan de lindre og hjelpe den syke psykisk, og gi litt energi så livskvaliteten blir bedre. Dette beskrev en av Snåsamannens "sannhetsvitner". Han nevnte i VG at da hans kone var kreftsyk så han hvordan hun fikk gnisten tilbake og litt overskudd slik at hun hadde bedre dager den siste tiden. Det har jeg selv opplevd så sterkt at det tror jeg fullt og helt på. For de som får hjelp er det akkurat det samme om det er psykiske årsaker som gjør at man har det bedre eller om det er healeren som har gjort noe. Det viktigste er at man har det bedre og at man kan få "fri" fra f.eks. dødsangsten.

Jeg kunne sagt masse om dette i forhold til det fysiske, men jeg tror ikke dette er forumet å diskutere det i.

Gammel 27-12-08, 12:00   #113
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg kunne sagt masse om dette i forhold til det fysiske, men jeg tror ikke dette er forumet å diskutere det i.

Hvorfor ikke? Fordi noen er uenige?

Gammel 27-12-08, 12:03   #114
Jessica
Pauset

Standard

Hvorfor ikke? Fordi noen er uenige?

Nei, men ønsker ikke å bli latterliggjort...

Gammel 27-12-08, 12:15   #115
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gammel 27-12-08, 12:17   #116
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det skjønner jeg at du ikke ønsker, men jeg klarer ikke se at uenighet om hvorvidt dette er mirakler eller placebo-effekt o.l. er latterliggjøring.

Gammel 27-12-08, 12:53   #117
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Det skjønner jeg at du ikke ønsker, men jeg klarer ikke se at uenighet om hvorvidt dette er mirakler eller placebo-effekt o.l. er latterliggjøring.

Tror ikke det er uenigheten som føles som latterliggjøring, men måten det blir presentert på.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 13:09   #118
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Tror ikke det er uenigheten som føles som latterliggjøring, men måten det blir presentert på.

Ok. Jeg kan se at sarkasmen muligens slår noen hakk sterkere inn når man blir betegnet som "ikke åpen nok" og denslags fordi man ikke tror. Derimot ser jeg ingen latterliggjøring av de som faktisk har fått hjelp på den ene eller andre måten. Det er jo en Fin Ting. Å diagnostisere skjeve hornhinner synes jeg ikke helt går inn under helbredelse.

Gammel 27-12-08, 13:16   #119
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg trur ikkje på det "overnaturlege" i det, men har absolutt eit holistisk verdsbilde som opnar for at andre ting enn vestleg medisin kan fungere på kroppen. Det kjenner eg jo på kroppen kvar gong eg tek akupunktur.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 13:20   #120
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ok. Jeg kan se at sarkasmen muligens slår noen hakk sterkere inn når man blir betegnet som "ikke åpen nok" og denslags fordi man ikke tror. Derimot ser jeg ingen latterliggjøring av de som faktisk har fått hjelp på den ene eller andre måten. Det er jo en Fin Ting. Å diagnostisere skjeve hornhinner synes jeg ikke helt går inn under helbredelse.

Jepp, det må gå begge veier, de troende latterliggjør også oss som ikke tror.
Jeg prøver så godt jeg kan å ikke latterliggjøre, men når min gode venninne sa hun skulle på Kranio-Sakral terapi, måtte jeg blåse litt i barten.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
healing, tro, voodoo

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:17.