Sv: Snåsamannen
Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.
Dere latterliggjør kanskje ikke de ikke-troende, men det oppleves absolutt ikke som om dere skjønner at vi har et like reflektert og bevisst syn på dette som det dere har. Det blir som religionsviteren Eliades grunnholdning: alle er religiøse, de som mener noe annet har bare ikke skjønt det enda. Jeg synes absolutt ikke det er en åpen og respektfull håndtering av de med annen overbevisning enn seg selv.

Jeg synes debatten ofte legger opp til at dersom man ikke tror på krefter a la snåsamannens så mener man at det han driver med er humbug. Bare se på avstemningen på Dagbladet, VG eller hva det nå var. Tror man ikke (altså, ønsker å stemme nei), så forventes det samtidig at man tillegger folk negative karakterestikker a la humbug, lureri, moneymaking osv. Det er noe med å skille snørr og bart her. Man kan mene at det ikke går an å heale folk, og samtidig se at de som bedriver denslags gjør det med beste vilje. Det går også an å mene at man ikke kan bli healet uten samtidig å tenke at de som opplever å ha blitt healet er tosker.
Jeg for min del har blitt healet en gang som barn. Jeg trodde ikke det ville ha effekt (siden jeg absolutt ikke trodde på healing, ei heller trodde jeg på den Jesus som hang over healerens benk) og var derfor ikke det Jessica kaller "mottagelig". Jeg ble faktisk kvitt de mangeårige plagene jeg hadde hatt. Merkelig nok har jeg allikevel en sterk skepsis til healing, eller rettere sagt; jeg tror ikke på det. Forstå det den som kan.