Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 23:08   #421
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har alle skoler sjokoladefirbud? Jeg måtte spørre mannen min her også, for sikkerhets skyld. Ofte er vel godteri forbudt. Som jeg nevnte, anser jeg ikke denne sjokoladen som godteri.

På skolen til min 7 åring så har de ikke lov til å ha med godteri, jeg anser sjokolade som godteri. Når det er sagt så har de gjerne kjeks med på turdager og det er helt sikkert mer sukker i en kjeks enn i noen biter med mørk sjokolade.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:12   #422
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta, jeg får sjelden med meg hva som er i elevenes matbokser. (Og jeg vet ikke om andre lærere som gjør det heller.) Jeg sjekker det ikke opp mot ordensreglene heller. Jeg antar at foreldrene har en tanke eller mening om hvorfor matpakken er som den er, og jeg har tolket godteriforbudet mer i retning av at man ikke går rundt med slikkepinne (stavangersk for kjærlighet på pinne) i friminuttene.

Jeg skal ikke si at jeg aldri har sett i en matboks, men det er i tilfelle tilfeldig. Jeg har sett mat som jeg har tenkt at akkurat den ungen ikke akkurat profittere på, men slik er det jo. Er det et problem at Jens klatrer i gardinene hver dag og jeg vet at det bare er loff og nugatti (for det er jo lov!) i matboksen, så ville jeg vurdert å diskutere det med foreldrene. Men det blir helt hypotetisk.

Hvis noen har behov for å spise utenom måltidene av ulike grunner, så er det helt ok. Det er fint hvis jeg får beskjed dersom noen trenger mat i timene. Men i såfall ville jeg jo tenkt at feks nøtter må være genialt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:13   #423
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk skikkelig lyst til å lage matmuffins her nå, kjenner jeg. Må se om jeg har husmorinspirasjon en dag jeg har tid.

Gammel 21-08-12, 23:14   #424
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta, jeg får sjelden med meg hva som er i elevenes matbokser. (Og jeg vet ikke om andre lærere som gjør det heller.) Jeg sjekke det ikke opp mot ordensreglene heller. Jeg antar at foreldrene har en tanke eller mening om hvorfor matpakken er som den er, og jeg har tolket godteriforbudet mer i retning av at man ikke går rundt med slikkepinne (stavangersk for kjærlighet på pinne) i friminuttene.

Jeg skal ikke si at jeg aldri har sett i en matboks, men det er i tilfelle tilfeldig. Jeg har sett mat som jeg har tenkt at akkurat den ungen ikke akkurat profitterer på, men slik er det jo. Er det et problem at Jens klatrer i gardinene hver dag og jeg vet at det bare er loff og nugatti (for det er jo lov!) i matboksen, så ville jeg vurdert å diskutere det med foreldrene. Men det blir helt hypotetisk.

Hvis noen har behov for å spise utenom måltidene av ulike grunner, så er det helt ok. Det er fint hvis jeg får beskjed dersom noen trenger mat i timene. Men i såfall ville jeg jo tenkt at feks nøtter må være genialt.

Gammel 21-08-12, 23:14   #425
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nøtter er ikke så veldig genialt hvis det er barn med nøtteallergi i klassen. Gutten min har blitt syk av valnøttstøv i lufta en gang.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:16   #426
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta, jeg får sjelden med meg hva som er i elevenes matbokser. (Og jeg vet ikke om andre lærere som gjør det heller.) Jeg sjekker det ikke opp mot ordensreglene heller. Jeg antar at foreldrene har en tanke eller mening om hvorfor matpakken er som den er, og jeg har tolket godteriforbudet mer i retning av at man ikke går rundt med slikkepinne (stavangersk for kjærlighet på pinne) i friminuttene.

Jeg skal ikke si at jeg aldri har sett i en matboks, men det er i tilfelle tilfeldig. Jeg har sett mat som jeg har tenkt at akkurat den ungen ikke akkurat profittere på, men slik er det jo. Er det et problem at Jens klatrer i gardinene hver dag og jeg vet at det bare er loff og nugatti (for det er jo lov!) i matboksen, så ville jeg vurdert å diskutere det med foreldrene. Men det blir helt hypotetisk.

Eldstemann sier at læreren deres reagerer hvis noen har usunn mat av typen sjokoladepålegg på maten. Det har skjedd noen ganger, og hun pleier visst å reagere. Det er visst ikke lov sier han. Helt greit tenker jeg. De begynner jo å bli så store at de smører mat selv mange av dem slik at jeg synes det er bare fint hvis læreren sier fra hvis de har snoket i lørdagsskapet til matpakkesmøringa.

Jeg har jo en litt annen jobb enn deg og får litt småangst ved tanken på mye nøtter liggende i elevsekker, men de fleste skoler med allergikere har vel forbudt nøtter håper jeg.

Gammel 21-08-12, 23:17   #427
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vil uansett tro at de andre elevene får med seg om en av klassekameratene har med seg sjokolade. Dersom dette ikke er vanlig og ansett som forbudt på skolen, vil det nok bli ett tema blant dem.

Jeg fikk forresten streng beskjed om å spytte ut tyggegummien hos en fireåring på jobben en gang. Det er nemlig ikke lov med godteri i bhg heller, selv om den er aldri så mye sukkerfri.

Gammel 21-08-12, 23:23   #428
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Eldstemann sier at læreren deres reagerer hvis noen har usunn mat av typen sjokoladepålegg på maten. Det har skjedd noen ganger, og hun pleier visst å reagere. Det er visst ikke lov sier han. Helt greit tenker jeg. De begynner jo å bli så store at de smører mat selv mange av dem slik at jeg synes det er bare fint hvis læreren sier fra hvis de har snoket i lørdagsskapet til matpakkesmøringa.

Jeg har jo en litt annen jobb enn deg og får litt småangst ved tanken på mye nøtter liggende i elevsekker, men de fleste skoler med allergikere har vel forbudt nøtter håper jeg.

Uff ja, nøtteallergi har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg håper de ville sagt fra hvis noen er allergiske.

Jeg skjønner læreren til sønnen din, men jeg har virkelig ikke tid til å se i matbokser. Jeg har vel strengt tatt ikke lov å si at det ikke er lov med nugatti heller, selv om det ikke hadde vært meg imot.

Gammel 21-08-12, 23:26   #429
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På trinnet til eldste skal de ikke ha med sitrusfrukter og nøtter pga allergi. Det fikk vi tidlig beskjed om i første klasse.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:28   #430
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff ja, nøtteallergi har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg håper de ville sagt fra hvis noen er allergiske.

Jeg skjønner læreren til sønnen din, men jeg har virkelig ikke tid til å se i matbokser. Jeg har vel strengt tatt ikke lov å si at det ikke er lov med nugatti heller, selv om det ikke hadde vært meg imot.

Jeg vet ikke hva hun har lov til og ikke, begge mine unger har lærere av den gamle skolen (over 60 år) og jeg vet ikke om de tenker så mye over det heller. Men de er jo bare 16 elever og de sitter jo rundt læreren i landskapet, så jeg vil tro hun får med seg hva de fleste spiser egentlig. Og det er helt greit for meg at hun uttaler seg litt om hva som er bra mat oppi der.

Gammel 21-08-12, 23:28   #431
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg vil uansett tro at de andre elevene får med seg om en av klassekameratene har med seg sjokolade. Dersom dette ikke er vanlig og ansett som forbudt på skolen, vil det nok bli ett tema blant dem.
.

Jeg tviler på at noen legger merke til sjokoladen i boksen hennes. Det er en heterogen blanding av ulike typer nøtter, tørka tranebær/ rosiner og noen små helt svarte sjokoladebiter. Hvis jeg antok at dette ville bli et tema blant elevene, ville jeg muligens ha vurdert annerledes. Men jeg må innrømme at det ikke har falt meg inn. Gresskarkjerner er forresten også fint å ha i sånne bokser.

Gammel 21-08-12, 23:30   #432
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet ikke hva hun har lov til og ikke, begge mine unger har lærere av den gamle skolen (over 60 år) og jeg vet ikke om de tenker så mye over det heller. Men de er jo bare 16 elever og de sitter jo rundt læreren i landskapet, så jeg vil tro hun får med seg hva de fleste spiser egentlig. Og det er helt greit for meg at hun uttaler seg litt om hva som er bra mat oppi der.

Jo, men det finnes også foreldre som raser over hva lærere blander seg i, så alle er ikke som deg.

Gammel 21-08-12, 23:32   #433
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jo, men det finnes også foreldre som raser over hva lærere blander seg i, så alle er ikke som deg.

Meget mulig. Jeg kunne nok rast jeg også om de blandet seg i noe jeg fant urimelig, men så lenge det er rimelig fornuftig er jeg grei. Og hun godtar både pannekaker, grove vafler, pizzasnurrer, yoghurt og ymse frukt så jeg tenker det er godt innenfor å kommentere sjokoladepålegg.

Gammel 21-08-12, 23:39   #434
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gresskarkjerner er forresten også fint å ha i sånne bokser.

Der sa du noe!
Sender du med gresskarkjerner som de er, eller rister du de i noe for å smakssette dem??

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:42   #435
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Der sa du noe!
Sender du med gresskarkjerner som de er, eller rister du de i noe for å smakssette dem??

Som regel som de er, men jeg har prøvd å riste og smaksette både med salt og chilipulver og mer søt smak, som kanel og kakao. Men det var ikke så vellykket som jeg trodde det skulle bli, for krydderet ville ikke henge fast, liksom.

Gammel 21-08-12, 23:47   #436
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker godt at vår lærer sjekket matboksene første skoledag i fjor. Jeg har sendt med henne grove pizzasnurrer, ulike grønnsaker (rå), bær, brødskiver og fiskekaker. Men barnet selv har fortalt at det hender noen har med seg kake osv. Jeg tipper det er engangstilfeller, at det er rester etter barnebursdag og slike ting.

Gammel 21-08-12, 23:53   #437
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg må innrømme at jeg har tenkt at å sjekke matbokser på jobb går langt utenfor mitt mandat. Ikke har jeg tid heller.

Gammel 21-08-12, 23:57   #438
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må innrømme at jeg har tenkt at å sjekke matbokser på jobb går langt utenfor mitt mandat. Ikke har jeg tid heller.

Jeg ble svært overrasket over å se det. Fiskekaken ble kommentert (hun syntes hun var heldig som fikk så god mat), så det var ingen tvil liksom. Vet ikke om det har skjedd etterpå, at matpakkene sjekkes.

Gammel 22-08-12, 00:01   #439
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Og jeg syns det ER et poeng at ungene skal like det de spiser. Det finnes så mye forskjellig mat, og jeg ser ikke poenget med å spise noe en ikke er glad i? Spiser dere mat dere ikke liker?

Ja, jeg spiser ofte mat som ikke er favorittmaten min. Enten fordi det er sunnere enn det jeg helst vil ha, det er økonomisk eller jeg blir servert det av andre. Jeg synes det er et poeng å kunne venne seg til å spise også annet enn favorittmaten.

Gammel 22-08-12, 00:02   #440
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er jo ikke lærer på barneskolen, så jeg legger meg ikke opp i matpakkene til elevene på samme måte, men jeg legger jo merke til hvem som drikker redbull til frokost, hvem som spiser hveteboller fra kiwi, og hvem som kjøper salat på kiwi, eller har med matpakke. Når noen drar fram halvannen liter med brus så registrerer jeg det og tenker at, jøss - er det ikke nok med en halvliter lenger.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.