Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-10, 12:53   #261
Wilma
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bodø
Wilma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Katter er det dyret folk skaffer seg når de ikke gidder å ta seg av en hund eller orker styret med burdyr. De som skaffer seg katt er derfor i utgangspunktet oftest uansvarlige i forhold til dyreholdet. Men den som skal skaffe et "lettvint" dyr bare for å ha et dyr, eller for at ungene maser, den skaffer seg oftere katt enn noe annet dyr.

Ja. Jeg tilstår. Jeg ser ned på katteeiere.

Helt utrolig! Hvor tar du disse påstandene og konklusjonene fra? Må bare og velger å ikke ta meningene dine på alvor!

Wilma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 12:59   #262
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina er ikke helt på villspor, selv om det selvsagt ikke gjelder alle katteeiere. I og med at katt er gratis, så er det veldig mange som skaffer seg en uten å tenke på konsekvensene av dyrehold. Det er jo ikke uten grunn at man har altfor mange katter i Norge, og at Dyrebeskyttelsen sender ut pressemeldinger om at det er et problem med etterlatte katter hvert eneste år. Katt blir sett på som enkelt, kvalitetene som trekkes frem ved katter er ofte at de er selvstendige og greier seg selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:05   #263
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Satan, så enig jeg er med rine her.

Gammel 07-04-10, 13:06   #264
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan godt omformulere litt, jeg mener ikke at ALLE katteeiere er uansvarlige og skaffer seg katt fordi den er gratis og "lite krevende". Men flertallet av de som er uansvarlige og ønsker seg et dyr som er gratis og "lite krevende" ender med å skaffe seg katt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:07   #265
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Bina er ikke helt på villspor, selv om det selvsagt ikke gjelder alle katteeiere. I og med at katt er gratis, så er det veldig mange som skaffer seg en uten å tenke på konsekvensene av dyrehold. Det er jo ikke uten grunn at man har altfor mange katter i Norge, og at Dyrebeskyttelsen sender ut pressemeldinger om at det er et problem med etterlatte katter hvert eneste år. Katt blir sett på som enkelt, kvalitetene som trekkes frem ved katter er ofte at de er selvstendige og greier seg selv.

Ja, jeg tror også det er et poeng. Men det er litt for enkelt å si det sånn som bina sier det. Det er jo nettopp fordi det fødes alt for mange kattunger at det blir sånn at folk tar til seg katter også tror jeg. Vår katt fikk jo 6 kattunger første gang. Vi tok en selv, ga bort 2 og så tok F livet av resten. Så steriliserte vi frøkna. Men vi har ikke kastrert sønnen i huset enda, men det skal vi få gjort. Men som sagt. Jeg tror at det burde vært et system der folk kunne fått sterilisert/kastrert katta si gratis, iallefall for en periode. Da vi var det ble det rundt 2000 kr, og jeg er ganske sikker på at mange ikke koster på det. Dessverre. Særlig de som har hannkatt, for de merker jo ikke det på samme måte som de som har hunnkatt og som får ei gravid katt i hus.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:10   #266
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Ja, jeg tror også det er et poeng. Men det er litt for enkelt å si det sånn som bina sier det. Det er jo nettopp fordi det fødes alt for mange kattunger at det blir sånn at folk tar til seg katter også tror jeg. Vår katt fikk jo 6 kattunger første gang. Vi tok en selv, ga bort 2 og så tok F livet av resten. Så steriliserte vi frøkna. Men vi har ikke kastrert sønnen i huset enda, men det skal vi få gjort. Men som sagt. Jeg tror at det burde vært et system der folk kunne fått sterilisert/kastrert katta si gratis, iallefall for en periode. Da vi var det ble det rundt 2000 kr, og jeg er ganske sikker på at mange ikke koster på det. Dessverre. Særlig de som har hannkatt, for de merker jo ikke det på samme måte som de som har hunnkatt og som får ei gravid katt i hus.

Hvorfor skal det være gratis å ha katt? Det skjønner jeg faktisk ikke. Uansett hva slags dyr man skaffer seg må man vel være innstilt på at det KOSTER noe? Hvorfor i all verden lot dere katten deres få kattunger? Hvorfor steriliserte dere henne ikke først som sist? I stedet så lot dere katta få seks kattunger og tok livet av tre av dem?

Jeg syns ikke det skal være gratis å ha husdyr. Jeg syns derimot at det er på tide at kattehold også reguleres.

Og jeg står fortsatt inne for at katt er førstevalget til de som skal ha et lettvint og billig dyr.

Gammel 07-04-10, 13:10   #267
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at det burde vært et system der folk kunne fått sterilisert/kastrert katta si gratis, iallefall for en periode. Da vi var det ble det rundt 2000 kr, og jeg er ganske sikker på at mange ikke koster på det. Dessverre. Særlig de som har hannkatt, for de merker jo ikke det på samme måte som de som har hunnkatt og som får ei gravid katt i hus.

Jeg syns ikke det skal være gratis, fordi det underbygger fremdeles ideen om at katter er billige og enkle. Men jeg syns det kunne bli et krav om sterilisering. Uten at jeg har tenkt noe på hvordan det skal gjennomføres da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:12   #268
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Du faller med det et godt stykke utenfor rammene for anstendig nivå på en diskusjon.

Til andre som har svart meg: jeg har da sagt at jeg skjønner at katter i tettbygde strøk kan være til plage.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og det er det de aller fleste diskuterer i denne tråden.

Godt poeng. Jeg har uttalt meg. Jeg har rekkehus, og bor i tettbegygget strøk. Jeg har periodevis hatt 3-4 katter mer eller mindre boende på eiendommen. Jeg har ikke visst hvem eierne til kattene er (skulle jeg gjort det måtte jeg nok gå innom noen hundre boenheter for å finne eieren), uten at det å vite hvem eierne er hadde hjulpet så mye. Det hjelper ikke så mye på allergien min hvorvidt en katt er kastrert eller ei. Jeg synes det er mer naturlig å ha katter i omgivelser hvor katten naturlig passer inn, enn å plassere de i tettbebygget strøk. I tidligere kattetråder har det blitt vist til at vi som er allergisk mot katter nærmest bør flytte til skogs. I mitt hode tenker jeg at det er mer fair overfor både meg og eventuelle katter at de får lov til å bo i strøk med mindre bebyggelse og nærhet til skog og mark.

Sitat:

Jeg skjønner ikke helt dette med katter og bæsj inne... Har man ikke et eget ansvar for å passe på at uønskede gjester kommer inn i ens hus?

Vel, jeg er veldig glad for at jeg tilfeldigvis oppdaget at en av nabokattene var sneket seg inn i huset den gangen vi skulle på 14 dagers ferie. Hadde den gjemt seg innerst under senga vår så hadde den faktisk ikke blitt oppdaget. Jeg føler ikke ansvar for å saumfare huset i detalj før vi skal ut av huset, og jeg føler ikke et ansvar for å passe på at katter eller andre dyr har kommet inn i huset. I løpet av mitt liv er det kun katter som har klart å snike seg ubemerket inn, aldri et menneske eller en mus. En katt kan man faktisk ikke høre at sniker seg inn. En mus lager et helvetes leven sammenlignet med en katt. :erfart: Hvordan tenker du at jeg skal ta ansvar for disse uønskede gjestene? Leie inn portvakt på hver side av boligen? Leve med vinduer og dører lukket hele året?

Gammel 07-04-10, 13:12   #269
bina
Ustabil

Standard

Jeg er forøvrig lett overrasket over at det er dyremishandling å kaste såpevann på en katt, men helt i orden å avlive kattunger hjemme.

Gammel 07-04-10, 13:15   #270
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal det være gratis å ha katt? Det skjønner jeg faktisk ikke. Uansett hva slags dyr man skaffer seg må man vel være innstilt på at det KOSTER noe? Hvorfor i all verden lot dere katten deres få kattunger? Hvorfor steriliserte dere henne ikke først som sist? I stedet så lot dere katta få seks kattunger og tok livet av tre av dem?

Jeg syns ikke det skal være gratis å ha husdyr. Jeg syns derimot at det er på tide at kattehold også reguleres.

Og jeg står fortsatt inne for at katt er førstevalget til de som skal ha et lettvint og billig dyr.

Mange anbefaler å la katta få et kull med kattunger først, og vi valgte å gjøre det. Også fordi vi kunne tenke oss en katt til. Men det er jo vanskelig å vite hvor mange kattunger de får på forhånd. Og dessuten kan de bli gravid før anbefalingen (4 mnd gammel) for å sterilisere de.

Jeg sier ikke at det skal være gratis å ha katt. JEG synes det er ok å betale, men jeg sier at når man ser at det tydeligvis er sånn at mange IKKE gjør det, så kunne det kanskje vært ok med en kampanje på dette? Sånn at flere katter ble sterilisert/kastrert. Da ville man jo helt klart redusere antall katter som kom til denne verden, og antall katter som flyr rundt. Jeg tror det kan være mer aktuelt enn å tro at det kommer en lov mot kattehold iallefall.

Gammel 07-04-10, 13:21   #271
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Mange anbefaler å la katta få et kull med kattunger først,

Akkurat det der er noe stort tullball.

Det man må gjøre er å kasterere kattene, både hunkatter og hankatter, før de får sin første løpetid.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:24   #272
Wilma
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bodø
Wilma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er forøvrig lett overrasket over at det er dyremishandling å kaste såpevann på en katt, men helt i orden å avlive kattunger hjemme.

Akkurat dette kan jeg si meg enig i. Synes heller ikke noe om å avlive noen typer dyr hjemme. Akkurat som dersom dyret, uansett type, blir sykt koster det å ta det til dyrlegen. Måtte engang avlive en skadet hamster, og det kostet flere hundre kroner. Kunne aldri falle meg inn å slå den i hodet med en hammer.

Men å se ned på katteeiere og skjere alle over en kam som uansvarlige dyreeiere, det henger ikke helt på greip.

Wilma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:24   #273
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det er i orden å avlive kattunger på egenhånd. Absolutt ikke. Må man avlive kattunger så skal det gjøres hos veterinær.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:26   #274
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det lov å avlive dyr selv da, det trodde jeg ikke? Drukning er i hvert fall ikke lov, mener jeg. Hva er lov?

Gammel 07-04-10, 13:36   #275
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Til andre som har svart meg: jeg har da sagt at jeg skjønner at katter i tettbygde strøk kan være til plage.

Men hva hvis du hadde hatt en hyper-allergisk nabo? Hvem måtte ha tilpasset seg?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:37   #276
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

D
Faren min har avlivet noen gamle katter i nabolaget og naboen har avlivet de gamle kattene til foreldrene mine når de har blitt syke og gamle. Dette har vært utført av våpenkyndige folk og er mer humant på mange måter enn å dra en skogskatt ut i bil med påfølgende bilsjuke for å komme seg til en veterinær.

Det er jeg enig i. Det å bli avlivet hos veterinær kan være ganske traumatisk for dyrene, i forhold til å få et nakkeskudd sånn helt plutselig.

Gammel 07-04-10, 13:39   #277
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er lov å avlive katter selv hvis man er våpenkyndig og avliver katten med nakkeskudd.
Det er også lov å avlive kattunger på under en uke med slag mot hodet.

Faren min har avlivet noen gamle katter i nabolaget og naboen har avlivet de gamle kattene til foreldrene mine når de har blitt syke og gamle. Dette har vært utført av våpenkyndige folk og er mer humant på mange måter enn å dra en skogskatt ut i bil med påfølgende bilsjuke for å komme seg til en veterinær.

Kattungene her ble avlivet med et slag mot hodet etter 1-2 dager. Lenger ville ikke vi vente.

Problemet med katter er jo at de er så fordømt fruktbare, og de kan jo fint bli gravide utenom løpetid også.

Gammel 07-04-10, 13:40   #278
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men hva hvis du hadde hatt en hyper-allergisk nabo? Hvem måtte ha tilpasset seg?

Mine katter har aldri vært inne hos naboen. Det er ikke vanlig at det kryr av katter inne hos naboer om man ikke bor i et svært tettbygd strøk med alt for mange katter, altså.

Gammel 07-04-10, 13:41   #279
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Forøvrig har jeg inntrykk av at våre katter holder seg mye hjemme? Min søster som bor på gård 200 m unna sier i alle fall at hun ikke har sett de noe særlig, og der er det en del katter innom for å si det sånn.

Når jeg er ute og går tur kan de følge meg en 100 m, men så går de inn i skogen/hjem igjen. Om natta sover de på hemsen på garasjen.

Gammel 07-04-10, 13:45   #280
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg klarer omtrent ikke å drepe fluer engang, edderkopper og sånt setter jeg ut på trappa og jeg kan aldri fiske eller koke levende krabber. Så jeg hadde ikke klart det verken på den ene eller den andre måten selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.