|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bodø
![]() |
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta
Helt utrolig! Hvor tar du disse påstandene og konklusjonene fra? Må bare |
|
|
|
|
|
#262 |
|
Glamorøs
|
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaBina er ikke helt på villspor, selv om det selvsagt ikke gjelder alle katteeiere. I og med at katt er gratis, så er det veldig mange som skaffer seg en uten å tenke på konsekvensene av dyrehold. Det er jo ikke uten grunn at man har altfor mange katter i Norge, og at Dyrebeskyttelsen sender ut pressemeldinger om at det er et problem med etterlatte katter hvert eneste år. Katt blir sett på som enkelt, kvalitetene som trekkes frem ved katter er ofte at de er selvstendige og greier seg selv.
|
|
|
#264 |
|
Ustabil
|
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaJeg kan godt omformulere litt, jeg mener ikke at ALLE katteeiere er uansvarlige og skaffer seg katt fordi den er gratis og "lite krevende". Men flertallet av de som er uansvarlige og ønsker seg et dyr som er gratis og "lite krevende" ender med å skaffe seg katt. |
|
|
|
|
|
#265 |
|
Erfaren nok
|
Ja, jeg tror også det er et poeng. Men det er litt for enkelt å si det sånn som bina sier det. Det er jo nettopp fordi det fødes alt for mange kattunger at det blir sånn at folk tar til seg katter også tror jeg. Vår katt fikk jo 6 kattunger første gang.
|
|
|
#266 |
|
Ustabil
|
Hvorfor skal det være gratis å ha katt? Det skjønner jeg faktisk ikke. Uansett hva slags dyr man skaffer seg må man vel være innstilt på at det KOSTER noe? Hvorfor i all verden lot dere katten deres få kattunger? Hvorfor steriliserte dere henne ikke først som sist? I stedet så lot dere katta få seks kattunger og tok livet av tre av dem? |
|
|
|
|
|
#267 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det skal være gratis, fordi det underbygger fremdeles ideen om at katter er billige og enkle. Men jeg syns det kunne bli et krav om sterilisering. Uten at jeg har tenkt noe på hvordan det skal gjennomføres da.
|
|
|
#268 |
|
Ekvilist
|
Godt poeng. Jeg har uttalt meg. Jeg har rekkehus, og bor i tettbegygget strøk. Jeg har periodevis hatt 3-4 katter mer eller mindre boende på eiendommen. Jeg har ikke visst hvem eierne til kattene er (skulle jeg gjort det måtte jeg nok gå innom noen hundre boenheter for å finne eieren), uten at det å vite hvem eierne er hadde hjulpet så mye. Det hjelper ikke så mye på allergien min hvorvidt en katt er kastrert eller ei. Jeg synes det er mer naturlig å ha katter i omgivelser hvor katten naturlig passer inn, enn å plassere de i tettbebygget strøk. I tidligere kattetråder har det blitt vist til at vi som er allergisk mot katter nærmest bør flytte til skogs. I mitt hode tenker jeg at det er mer fair overfor både meg og eventuelle katter at de får lov til å bo i strøk med mindre bebyggelse og nærhet til skog og mark.
Vel, jeg er veldig glad for at jeg tilfeldigvis oppdaget at en av nabokattene var sneket seg inn i huset den gangen vi skulle på 14 dagers ferie. Hadde den gjemt seg innerst under senga vår så hadde den faktisk ikke blitt oppdaget. Jeg føler ikke ansvar for å saumfare huset i detalj før vi skal ut av huset, og jeg føler ikke et ansvar for å passe på at katter eller andre dyr har kommet inn i huset. I løpet av mitt liv er det kun katter som har klart å snike seg ubemerket inn, aldri et menneske eller en mus. En katt kan man faktisk ikke høre at sniker seg inn. En mus lager et helvetes leven sammenlignet med en katt. :erfart: Hvordan tenker du at jeg skal ta ansvar for disse uønskede gjestene? Leie inn portvakt på hver side av boligen? Leve med vinduer og dører lukket hele året?
|
|
|
#270 |
|
Erfaren nok
|
Mange anbefaler å la katta få et kull med kattunger først, og vi valgte å gjøre det. Også fordi vi kunne tenke oss en katt til. Men det er jo vanskelig å vite hvor mange kattunger de får på forhånd. Og dessuten kan de bli gravid før anbefalingen (4 mnd gammel) for å sterilisere de.
|
|
|
#271 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat det der er noe stort tullball. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bodø
![]() |
Akkurat dette kan jeg si meg enig i. Synes heller ikke noe om å avlive noen typer dyr hjemme. Akkurat som dersom dyret, uansett type, blir sykt koster det å ta det til dyrlegen. Måtte engang avlive en skadet hamster, og det kostet flere hundre kroner. Kunne aldri falle meg inn å slå den i hodet med en hammer. |
|
|
|
|
|
#273 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Jeg synes ikke det er i orden å avlive kattunger på egenhånd. Absolutt ikke. Må man avlive kattunger så skal det gjøres hos veterinær. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaEr det lov å avlive dyr selv da, det trodde jeg ikke? Drukning er i hvert fall ikke lov, mener jeg. Hva er lov?
|
|
|
#275 |
|
Deltidsmamma
|
Men hva hvis du hadde hatt en hyper-allergisk nabo? Hvem måtte ha tilpasset seg? |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Nymotens gammeldags
Det er jeg enig i. Det å bli avlivet hos veterinær kan være ganske traumatisk for dyrene, i forhold til å få et nakkeskudd sånn helt plutselig.
|
|
|
#277 |
|
Erfaren nok
|
Kattungene her ble avlivet med et slag mot hodet etter 1-2 dager. Lenger ville ikke vi vente.
|
|
|
#278 |
|
By the Sea
|
Mine katter har aldri vært inne hos naboen. Det er ikke vanlig at det kryr av katter inne hos naboer om man ikke bor i et svært tettbygd strøk med alt for mange katter, altså.
|
|
|
#279 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaForøvrig har jeg inntrykk av at våre katter holder seg mye hjemme?
|
|
|
#280 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på kattaJeg klarer omtrent ikke å drepe fluer engang, edderkopper og sånt setter jeg ut på trappa og jeg kan aldri fiske eller koke levende krabber. Så jeg hadde ikke klart det verken på den ene eller den andre måten selv.
|
![]() |
|
|