Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Skulle det være noe å måtte "innrømme"? Selvfølgelig har jeg ikke "full kontroll" på kattene mine. Jeg har ikke så mye som et lite snev av kontroll på kattene mine. De er frie utekatter som blir tatt godt vare på av meg (noe som innebærer å få nok mat, stell, kos og husly) og de går ut og inn av kattedøra som de vil dag og natt.
Jeg synes debatten blir helt virkelighetsfjern av to grunner; 1)intensiteten i irritasjonen er helt overveldende. Jeg tenker at man må være pokkers så heldig som har kattebæsj som en så stor frustrasjon i livet sitt. jeg trodde sinne og ergrelse av et slikt format som utvises i denne tråden var forbeholdt grinete pensjonister med innholdsløse, gledesløse liv. But I guess I was wrong. 2)Har noen tenkt over konsekvensen av å fjerne kattene/gjøre alle katter til innekatter? Jeg trodde det var almennkunnskap hva en slik inngripen i naturen vi gjøre med balansen. det ville jo svømme over av mus i løpet av kort tid. Mine fanger mus på daglig basis. Og folk med mer faglig peil enn meg vil sikkert kunne fortelle om andre konsekvenser også (som hva vil foreksempel en drastisk økning av musebestanden føre til?)
Jeg skulle ikke kommet trekkende med beskyldninger om vrøvl om folk hadde hatt et a)frustrasjonsnivå som sto i stil til problemet og b)diskusjonen hadde dreid seg i hovedsak om fornuftige tiltak som katteforbud i rekkehusbebyggelse, kastrering etc.
Katten trenger et passe stort revir, så kattehold i rekkehusbebyggelse er ingen god idé. I vanlig eneboligområde har kattene stort nok revir til å ikke sloss og gaule under vinduene til folk samt større område å spre bæsjen sin på. Forøvrig synes jeg det er lurt å kaste vann på katter man vil bli kvitt. Men ikke såpevann, selvfølgelig - what's wrong with people?
Mine naboer har ikke freaket ut over kattebæsj. Men de har uttrykt glede over å få besøk av ivrige musefangere. Greit fokus å ha det også.
For meg er det dette som er virkelighetsfjernt. At du mener at du er i din fulle rett til å skaffe dyr som skal leve "fritt" og gå ut og inn som de vil. Og det er ikke selve katten, som jeg har sagt før i tråden, som gjør meg frustrert og oppgitt. Det er KATTE-EIEREN. Sånne som deg. Som mener at det er en selvfølge at dine katter skal få leve fritt, for det syns du.
Jeg mener at vi burde hatt lovverk som begrenset kattehold, og som stilte krav om at katter må holdes inngjerdet eller i bånd. Vi har lovverk som begrenser hundehold, hestehold, hønsehold - vi har lovverk som begrenser retten til å røyke, til å urinere på gata, kaste søppel over alt - hvorfor i all verden skal egosentriske katteeiere få lov til å fortsette å si at "katten min får gå fritt slik den er ment", og med det ignorere hvilke plager dette skaper for andre?
Har man husdyr får man sørge for å holde dem i huset eller under kontroll. Har man ikke tenkt å ha kontroll på dyret må man heller la være å skaffe seg dyr. Katter er det dyret folk skaffer seg når de ikke gidder å ta seg av en hund eller orker styret med burdyr. Det er lettvint, oftest gratis, og kattene greier seg godt alene ute og må ikke passes. De som skaffer seg katt er derfor i utgangspunktet oftest uansvarlige i forhold til dyreholdet. Noen hederlige unntak finnes, selvsagt, noen har genuin interesse for katter, og tar seg av dem på fornuftig vis, eller bor slik til at det ikke er til sjenanse for andre. Men den som skal skaffe et "lettvint" dyr bare for å ha et dyr, eller for at ungene maser, den skaffer seg oftere katt enn noe annet dyr.
Ja. Jeg tilstår. Jeg ser ned på katteeiere.
|