Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta
Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mener du at alt som diskuteres på et diskusjonsforum må være Viktige Ting? I så fall burde sikkert 80 % av trådene her vært slettet. Jeg synes det vitner om mangel på gode argumenter når du stiller spørsmål ved om diskusjonen i det hele tatt har livets rett. Og, ja, du tar veldig, veldig feil når du tror at de eneste som irriterer seg over katteinvasjonen er pensjonister som lurer bak kjøkkengardinen. Min irritasjon nesten større i en slik tråd enn IRL, i og med at argumentene for å ha katter i tettbygde strøk er utrolig tynne og ikke minst usaklige.
Faktisk synes jeg det er du som har tatt mest på vei i diskusjonen til nå.
Jeg har veldig liten tro på at økosystemet i rekkehusstrøket her ville gått ad undas dersom kattehold ble forbudt. Det er nok av katter i eneboligene som ikke ligger såå langt borte til at de kunne tatt seg av mus o.l. Dersom det i det hele tatt hadde blitt et problem. Det skulle virkelig ha ynglet med mus og rotter her for at jeg skulle synes det var greit med 13-14 katter til å ta hånd om dem.
Og det er kattehold i rekkehusbebyggelse de aller, aller fleste har diskutert. Jeg tror ikke vi har vært inne på å avskaffe arten som sådan.
Tror du, ja. 
Det gjør ikke jeg. Men jeg må innrømme at jeg lurer på hva som foregår inne i hodet på folk som har utekatt i tettbygde strøk. Mest sannsynlig ikke mye....
Det er jeg enig i.
Måtte le litt - økosystemet i rekkehusbebyggelsen, liksom! Jeg er hjertens enig med deg. Dessuten er ikke noen lunde velstelte og forede katter så fantastiske jegere heller. De jakter ikke for å spise, de jakter for å jakte. Det er ikke alltid de dreper byttet sitt heller, bare leker litt med det. Så at katter i tettbygd strøk liksom har så stor muse-reduserende effekt, det kaller jeg tullprat. Det som derimot ER muse-reduserende (og rotte-reduserende) er om folk tar vare på søpla si, ikke lar matrester ligge ute, steller hagene sine - og om kommunen sørger for at kloakksystemet er noen lunde intakt.
Jeg tok kanskje litt i da jeg skrev at jeg ser ned på katteeiere. Det var litt moro, da, for det var helt klart at det å kalle katteeiere for uansvarlige traff noen nerver her og der.
Men jeg mener faktisk at katteeiere generelt er mer egoistiske og hensynsløse enn hundeeiere. Jeg mener også at de fleste hundeeiere har blitt hundeeiere etter en viss tankevirksomhet, planlegging og vurdering, mens det synes som om flertallet av katteeiere bare "plutselig" ble det, for de var hos noen som hadde en sånn nyyydelig kattunge, og da bare måtte de, eller fordi katten fikk unger og de ikke hadde hjerte til å kvitte seg med alle de små nøstene. Det å bli katteeier synes å være en atskillig mindre gjennomtenkt sak. Er jo så lite styr med katter uansett, liksom, så man kan jo bare skaffe seg en katt.
Og så har du det forholdet at mange katteeiere syns det er greit at deres katter går løst (for akkurat deres katt bæsjer selvsagt aldri andre steder enn i toalettet), og ikke en gang tror på at deres katt kan være til sjenanse for andre.
Legg så til at mange katteeiere også syns det er helt greit å kverke noen kattunger som kom så ubeleilig, og i tillegg mener at det burde være gratis å forhindre kattunger - samfunnet burde jo betale, sant?
Og da står jeg igjen med et temmelig usympatisk bilde av katteeieren. Å si at jeg ser ned på dem var kanskje å ta i. Men jeg har et generelt problem med å like katteeiere, på grunn av ovennevnte.
Forresten er det pussig at kattunge-produksjon skal være samfunnets ansvar å unngå. Kattunger produseres så vidt jeg vet av katter - og siden katten er eierens ansvar, og alle katteeiere (i alle fall på FP) er så veldig bevisste - hvorfor blir det alt for mange katter da?
|