Sv: Rasisme
Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.
Ei jeg jobbet med på ett prosjekt, en helsesøster faktisk, refererte hele tiden til de som "våre nye landsmenn", men uten å mene noe vondt, faktisk, men hun bare sa det, fordi hun fant ikke uttrykk som passet. En annen helsesøster sa ifra, at det var ett litt "slitt" utrykk, og hun sluttet å bruke det. En annen helsesøster igjen, bruker det ivrig, men hun er Frp'er, og har stått i avisene og snakket om at "innvandrere får for mange barn" og så jobber hun i den mest innvandrerrike bydelen i Bergen...
De fleste slutter med uttrykk som andre oppfatter nedsettende når de får vite at det oppfattes nedsettende.
Men det blir vanskelig hvis man legger lista for høyt. For eksempel tror jeg ikke begrepet kjerring er på vei ut, selv om Lisa syns det er på linje med nigger.
Men jeg må jo også si at det er vanskelig å vite hvordan man skal formulere seg. For i en del tilfeller er det riktig å snakke om "dem" som en gruppe. Oftest brukes vel innvandrer-begrepet, men mange reagerer negativt på det også. Det er blant annet en del utfordringer rundt språkopplæring / morsmålsundervisning i skolen, og da er det greit å ha et begrep. Man kan ikke kalle dem fremmedspråklinge heller, for mange av barna er jo egentlig ikke det, de er født og oppvokst i Norge. Så jeg skjønner jo om man bruker våre nye landsmenn også.
|