Sv: Rasisme
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Nå tok Skremmern opp bruk av denne typen ord når det gjerne uttrykkes negativt ladet da. Det lyder litt annerledes hvis man sier "han der negeren" eller "svartingen" sammenlignet med noe slikt som; "Av 80 stykker var det en neger, to kinesere, tre svensker og resten nordmenn". Jeg bruker ikke ordet neger selv (tror jeg), men synes stort sett det er ganske enkelt å skille når folk uttaler det i en rasistisk tone, eller ikke.
Ja, det mener jeg også; at man hører det godt på tonen om det ligger noen negative holdninger bak ordbruken.
Jeg oppfattet ikke at Skremmern tok opp bruk av denne typen ord som negativt ladet. Hun skrev at hun vet det ikke ligger noen dårlige holdninger om at andre raser er mindreverdige bak, og at han henviser til han der negeren på brann. Dersom man ikke vet hva spillerne heter, så er det jo lett å si han der negeren for å vise hvem en mener, - man gjør seg forstått. Akkurat som jeg ville sagt det var greit å henvise til han der utrolig høye på Brann.
Selvfølgelig er det tullete og lite opplyst å si svarting og nigger og andre kallenavn, det er jeg også enig i. Men jeg mener man ikke skal rope opp om rasisme på alt heller. Å henvise til hudfarge er ikke verre enn å henvise til høyde, hårfarge eller kjønn.