Sv: Rasisme
Jeg syns den ubevisste rasismen, eller hverdagsrasismen er like ille som den uttalte rasismen. Om det så er bruken av ordet neger fordi man alltid har sagt det og ikke mener noe vondt, eller andre små ting som man tillater seg helt ubevisst. Når noen skal fortelle noe og åpner med "ja, ikke at jeg er rasist altså...", så er det som regel nettopp det de er. Det kan godt være de ikke mener å være det, men i det øyeblikk man snakker nedsettende om noen og legger forklaringen på nasjonalitet, etnisitet eller hudfarge, så vitner det om en rasistisk tankegang. En ting er å se problemer innen en bestemt gruppe, noe annet er det å insinuere at problemene oppstår fordi denne gruppen er av en bestemt etnisitet eller har en bestemt hudfarge.
Jeg kjente jeg digget farmor da vi forklarte henne hvorfor det ikke var greit å si neger lenger. Hun nikket ettertenksomt og sa "Ja, dette forstår jeg. Verden forandres hele tiden og vi vet mer nå enn før" eller noe sånt. Kule farmor. Mormor derimot. "Alle disse negerne som driver rundt nede på bingo'n. Huff a meg!"
|