Sv: Rasisme
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Og du bør kanskje jobbe med å åpne øynene?
I klassen til min førsteklassing er det flere "khomaler". Og de går som nevnt i første klasse. Nå ble jeg et øyeblikk i tvil, men av ca 38 elever tror jeg det er 14 med annen hudfarge, for å bruke det begrepet da. De fleste (kanskje alle uten at jeg vet det) av disse har opplæring i morsmål. 3 av dem snakket ikke norsk da de begynte på skolen. De fleste jentene holder seg til "sine egne", og jeg vet ikke om det skyldes at de ønsker det, blir utstøtt eller er oppdratt til det. Flere av dem sliter med norsken, også muntlig blant de andre barna. De sliter med å forstå beskjeder som gis. Foreldrene til flere av barna sliter med å forstå skriftlige beskjeder - og spesielt mødrene har det med å bare smile og si "ja, ja" - og så har de ikke skjønt at barna skulle ha med seg badetøy eller ski neste dag.
På foreldremøtene er oppmøteprosenten hos "innvandrer-barna" langt dårligere enn for de "norske". På arrangementer som avslutninger glimrer de også med sitt fravær. Når de blir invitert i bursdager svarer de ikke en gang - og kommer så godt som aldri. Det er i alle fall 5 jenter som har en påkledning som er iøynefallende - og som slett ikke er forenlig med aktiv lek, skogsturer, osv. Disse jentene isoleres.
Ja, det finnes et par unntak. To av guttene i klassen er "med" i miljøet, og foreldrene deltar på lik linje med alle andre.
De fleste innvandrer-foreldrene hilser ikke når man treffer dem. Til nød kan mennene se deg i øynene, men kvinnene ser ikke opp i fra bakken en gang - langt mindre svarer de.
Så jo, det er et problem med integrering. Det er språkproblemer. Og kulturkollisjoner. Dette til tross for at så vidt jeg vet ALLE barna i klassen er født i Norge.
Skal si Bina du følger godt med hva "de" andre gjør og hva tid dem hilser og hva slags beskjed dem får med seg og hva dem ikke får med seg. Loggfører du eller står du og følger med til alle går hjem til sitt?
Trodde foreldre gikk hjem etter dem leverte ifra seg barna. Viste faktisk ikke at noen mødre sitter og loggfører hvem er med hvem i friminuttene!
Mektig imponert er jeg ihvertfall at du klarer å få med deg så mye!
|