Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Det slår meg at flere av de som roper opp for "middelhavsk" drikkekultur forteller om en oppvekst i hjem hvor forholdet til alkohol var alt annet en avslappet - og med påfølgende stupfyll på bygdefester. Så kanskje er sannheten motsatt av hva du hevder? Kanskje er det dere som er oppvokst med strenge foreldre og påfølgende stupfyll som har et anstrengt forhold til alkohol? Og som tror at dere kan unngå stupfylla hvis dere heller drikker lite og ofte?
Barna oppdager raskt at de voksnes atferd endres. Det er ikke til å komme forbi at ikke alle endrer seg like sympatisk. Og det syns jeg rett og slett at barna skal skånes for. De bør slippe å se sine egne foreldre "på en snurr". Og da snakker jeg om BARN. Jeg syns fortsatt at en 16-åring bør slippe å se foreldrene fulle, men "på en snurr" tåler en 16-åring.
Poenget mitt er at man kan godt ha et helt avslappet forhold til alkohol, og likevel mene at barn ikke skal være tilstede når det drikkes.
Jeg syns det er helt greit å ta et glass vin eller to i rolige former med barn til stede. Trenger ikke lempe ungene ut av huset og til barnevakt av den grunn. Det til tross for at jeg er vokst opp med stupfylla veldig nært innpå, altså med en alkoholikerfar.
Jeg syns ikke hverken barn eller 16-åringer skal se foreldrene på "en snurr", og syns ikke 16-åringer skal "tåle" noe mer enn treåringer i så måte. Men alkohol i de mengder som inntas hjemme hos oss tåler barna i alle aldre, og de har aldri opplevd noe skremmende eller ubehagelig i den forbindelse. Siden jeg har både voksne barn og tenåringer så har jeg selvfølgelig snakket med dem om dette, fortalt hvordan det var da jeg var liten osv. og om hvordan de ser på saken. De stiller seg helt uforstående til at det på noen måte skulle være skummelt eller ubehagelig for dem med de små mengdene de har opplevd at voksne har drukket hjemme.
|