Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag
Her kommer det frem mange interessant synspunkter, og jeg tror kanskje at mange av dere som reagerer på alkoholservering umiddelbart tenker på "drekke til man stuper" mentaliteten som kanskje henger litt vel mye igjen i nordiske hjem. (Jada, jada, jeg setter det litt på spissen her.) Min umiddelbare tanke var at dette var jo et særdeles "Middelhavsk" tiltak. Les: Barn og voksne som koser seg i fellesskap rundt stort, bugnende bord ute i en grønngrønn hage. Nordmenn har jo en egen evne til å se på alkohol som noe "skummelt" som innebærer mye rus og merkelig oppførsel, og ikke en del av det hverdagslige.
Jeg kommer fra et avholdshjem, og min introduksjon til "drikkekultur" var derfor stupfylla på bygdefestene med smuglersprit eller himkok. Sjempesjarmerende. Drikkekultur og det å nyte alkohol lærte jeg derimot først som 17-åring i Frankrike, der vertsmoren min serverte et glass eller to med rosévin til maten hver dag. Den holdt ikke mer enn 5 % maks og det jeg lærte var at vin kunne være kos og hygge, ikke bare fyll og faenskap.
Jeg kommer IKKE til å servere Snupp alkohol hjemme før han fyller 18 år. Fordi det faktisk ikke er lovlig. Men jeg kommer til å forsøke å lære ham at alkohol kan være hyggelig og ikke nødvendigvis behøver å innebære stupfylla. Hvordan lærer han det? Ved å se sine foreldre kunne kose seg med ett glass vin til god mat, og stoppe ved det ene glasset. Så ja, jeg kunne funnet på å servere vin i den type bursdag som Monsoon skal ha på sin sønns toårsdag. (Og nå er jeg nesten litt snurt på meg selv for at vi skal bort den helgen og ikke får vært med på feiringen. ) Monsoon - kan jeg få vin på "etterpåfeiringen". 
|