Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-07, 14:39   #101
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Det kunne ikke falt meg inn å sette meg bak rattet i det hele tatt etter inntak av alkohol, samme hvor lite.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 14:44   #102
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnebursdag i form av ungene fra skolen/barnehagen og få "ukjente" voksne, ville vært alkoholfritt. Men er det foreldre man kjenner og deres barn, er saken en helt annen. I første eksempel hadde jeg spart vinen til etter oppryddingen og etter at alle var gått hjem. I andre eksempel hadde jeg lett funnet frem vinflasken og kost meg sammen med de andre voksne, mens barna leker med sitt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 14:51   #103
tiril
Passiv

Standard

Til snuppa sin 1 årsdag serverte eg pasta salat til dei voksne. Den laga vi klar tidleg på dagen. veldig greit. Hadde kylling fileet,bacon,paprika,løk,feta,tomatar,agurk blanda med pasta penne. Falt virkelig i smak blant dei voksne
Alkohol ville eg ikkje ha servert i en barne bursdag. Ikkje det att eg trur nokon ville ha drukke seg dritings(kan berre snakke for min vennegjeng altså) eller sånn, men eg trur rett å slett at folk ikkje ville fått nyte alkoholen noko særlig når man må springe i full fart etter småttisar heile tida. Og så er vel en av foreldra sjåfør i tillegg. Og så synes eg rett å slett ikkje at en barne bursdag treng alkohol. Det er jo faktisk barnets dag, alkohol kan en jo nyte i en anna anledning.

Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 14:56   #104
tiril
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Det kunne ikke falt meg inn å sette meg bak rattet i det hele tatt etter inntak av alkohol, samme hvor lite.

Signere denne.

Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 16:14   #105
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ikke jeg heller. Men jeg tenker også som så: Hvis man av to glass vin har promille - slik at man anses uskikket til å kjøre bil - hvordan kan man da hevde at man er "upåvirket" og at ens atferd ikke endres? I alle fall er vel reaksjonsevnen nedsatt?

Jeg er av den oppfatning at er man uskikket til å kjøre bil er man også uskikket til å ta seg av barn.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 16:20   #106
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg er av den oppfatning at er man uskikket til å kjøre bil er man også uskikket til å ta seg av barn.

Promillegrensen i Norge er veldig streng (ikke at jeg har noe mot det), og i mange land kan man fint kjøre etter å ha drukket både ett og to glass. Det er sant at reaksjonsevnen går ned når man drikker, men jeg tviler på at evnen til å ta seg av barn blir vesentlig nedsatt om reaksjonstiden går opp med et halvt sekund eller så, selv om det kan være en livsfarlig margin i trafikken. (Jeg synes det er helt kurant at folk ikke vil drikke når de tar seg av barn, altså, men jeg synes ikke man er uskikket til det selv om man er over promillegrensen, eller av andre grunner er uskikket til å kjøre bil.)

Gammel 19-06-07, 16:20   #107
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina: Så resonementet ditt er altså at hvis man er skikket til å kjøre bil, så kan man fint drikke alkohol sammen med barn. (For å snu det litt på hodet).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 16:29   #108
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Promillegrensen i Norge er veldig streng (ikke at jeg har noe mot det), og i mange land kan man fint kjøre etter å ha drukket både ett og to glass. Det er sant at reaksjonsevnen går ned når man drikker, men jeg tviler på at evnen til å ta seg av barn blir vesentlig nedsatt om reaksjonstiden går opp med et halvt sekund eller så, selv om det kan være en livsfarlig margin i trafikken. (Jeg synes det er helt kurant at folk ikke vil drikke når de tar seg av barn, altså, men jeg synes ikke man er uskikket til det selv om man er over promillegrensen, eller av andre grunner er uskikket til å kjøre bil.)

Enig i at bruken av ordet uskikket harmonerte dårlig i forbindelse med det å ta seg av barn.

Det jeg prøver å si er at når promillegrensen er satt som den er så er det en erkjennelse av at selv ved lav promille så påvirkes vi. Atferden endres, reaksjonstiden øker. Barna registrerer atferdsendringen - og derfor bør man etter mitt syn ikke drikke med barn til stede.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 21:47   #109
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det jeg prøver å si er at når promillegrensen er satt som den er så er det en erkjennelse av at selv ved lav promille så påvirkes vi. Atferden endres, reaksjonstiden øker. Barna registrerer atferdsendringen - og derfor bør man etter mitt syn ikke drikke med barn til stede.

Hva med kronisk syke som ta sterke medisiner og ikke får kjøre bil? Burde ikke de heller få ta seg av barn? Det er nøyaktig av samme årsak som at promillegrensen er lav de ikke får kjøre bil.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 21:52   #110
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hva med kronisk syke som ta sterke medisiner og ikke får kjøre bil? Burde ikke de heller få ta seg av barn? Det er nøyaktig av samme årsak som at promillegrensen er lav de ikke får kjøre bil.

En venninne har kroniske, sterke smerter. Hun er aleneforelder, har ungene annenhver uke. De ukene hun har barna tar hun ikke sterke smertestillende. Selv om trenger det aldri så mye. Fordi hun blir rett og slett dopet av de.

Gammel 19-06-07, 22:45   #111
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hva promillegrensen for bilkjøring har med dette å gjøre i det hele tatt, men jeg tar ikke en slurk en gang når jeg skal kjøre, selv om kjøringen skjer flere timer etterpå.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 00:18   #112
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:Bidrar til avsporingen av debatten:

Jeg tar gjerne et glass vin om jeg ikke skal kjøre før tre timer senere.
Da er all promille borte forlengst - så hva er problemet?

Gammel 20-06-07, 00:19   #113
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

:Bidrar til avsporingen av debatten:

Jeg tar gjerne et glass vin om jeg ikke skal kjøre før tre timer senere.
Da er all promille borte forlengst - så hva er problemet?

Jeg er ikke interessert i å vurdere hvor raskt promille går ut av kroppen ift bilkjøring, jeg velger isteden å ha fullstendig nulltoleranse. Det samme gjelder forøvrig stort sett alle jeg kjenner. Kjører man drikker man ikke.

Gammel 20-06-07, 08:54   #114
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

En venninne har kroniske, sterke smerter. Hun er aleneforelder, har ungene annenhver uke. De ukene hun har barna tar hun ikke sterke smertestillende. Selv om trenger det aldri så mye. Fordi hun blir rett og slett dopet av de.

Stakkars venninnen din, så fælt hun må ha det.

Jeg har bekjente som av og til må gå på sterke smertestillende i perioder for å unngå å bli nærmest invalide, de er absolutt kapable til å ta seg av barn i de periodene. Det er sikkert forskjellig hvordan man reagerer på sånne medisiner.

Jeg er forøvrig enig i at man ikke drikker alkohol når man skal kjøre. Det er en veldig grei leveregel. Men et glass vin eller to foran barna har jeg ingen problemer med.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 08:59   #115
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Stakkars venninnen din, så fælt hun må ha det.

Jeg har bekjente som av og til må gå på sterke smertestillende i perioder for å unngå å bli nærmest invalide, de er absolutt kapable til å ta seg av barn i de periodene. Det er sikkert forskjellig hvordan man reagerer på sånne medisiner.

Jeg er forøvrig enig i at man ikke drikker alkohol når man skal kjøre. Det er en veldig grei leveregel. Men et glass vin eller to foran barna har jeg ingen problemer med.

Jeg har også måttet bruke sterke smertestillende tabletter i perioder, og har tatt meg av barna likevel. Jeg er helt sikker på at jeg hadde vært atskillig mindre skikket til å ta meg av barn uten medisinene, men med ekstreme smerter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 09:04   #116
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og siden vi likevel er inne på bilkjøring - kjører du bil hvis du er veldig trøtt? Å være trøtt påvirker, på samme måte som alkohol, reaksjonsevnen. Og det er vel de færreste som ikke ville tatt seg av barna sine fordi de er trøtte.

Ja, jeg vet jeg flåser litt. Men jeg syns nok at det er en forskjell på å nyte alkohol (fortsatt ett glass) med barn til stede og å kjøre bil med (lav) promille. Skilpaddas poeng er i denne sammenheng høyst relevant.

Jeg kan ikke huske å ha kjørt bil selv etter et halvt glass. Men jeg skal ikke påstå at det ikke har skjedd, selv om jeg i prinsippet mener at det er veldig lurt å ha nulltoleranse for alkoholbruk ved bilkjøring.

Hattifnatten - jeg tror det tar kortere tid enn 2-3 timer for en mann å forbrenne alkohol, uten at dette blir noe annet enn synsing.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 09:27   #117
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg hadde iallfall aldri kjørt bil tre timer etter ett glass alkohol, og jeg kjenner ingen som gjør det heller.

Gammel 20-06-07, 09:29   #118
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg hadde iallfall aldri kjørt bil tre timer etter ett glass alkohol, og jeg kjenner ingen som gjør det heller.

Jo, det gjør du. Mannen kjørte bilen i garasjen tre timer etter ett glass hvitvin her på søndag. Det var jeg som kjørte hjem fra selskapet, men jeg overlot til ham å kjøre ned i garasjen fordi jeg ikke fant p-plass og han hadde et ærend der nede uansett. Sant å si hadde jeg da glemt at han hadde drukket.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 09:30   #119
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dette har med vaner, omgangskrets og tradisjoner å gjøre. Og kanskje til og med hvor man bor?

Jeg kan signere Hattifnatten og Irma.

Her har det aldri vært snakk om å servere alkohol hverken til barnebursdag eller dåp.. Ikke fordi jeg er hysterisk på det, men bare fordi det for oss rett og slett ikke er naturlig. Har heller aldri opplevd å bli servert alkohol på slike tilstelninger.

Vi er også både voksne og barn, men pr par er det jo 1-3 barn, så det er som regel flere barn enn voksne. Og med Hannah i fokus på hennes dag, så hører ikke for meg alkohol med.

Forøvrig ville jeg ha servert pølser, oppsmurte rundstykker og kaker.

Når vi naboene innimellom møtes til grilling på sommeren så hender det at folk tar noen øl. Og det synes jeg er greit. Men da er det liksom ikke nødvendigvis et arrangement i barns perspektiv. Men som regel holder jeg meg til brus selv.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 09:32   #120
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jo, det gjør du. Mannen kjørte bilen i garasjen tre timer etter ett glass hvitvin her på søndag. Det var jeg som kjørte hjem fra selskapet, men jeg overlot til ham å kjøre ned i garasjen fordi jeg ikke fant p-plass og han hadde et ærend der nede uansett. Sant å si hadde jeg da glemt at han hadde drukket.

Beklager, noe bombastisk. Mitt poeng var at i alle sosiale settinger jeg kan huske å ha vært i, holder alle som kjører seg til alkoholfritt, og jeg kan ikke huske å ha sett noe annet. Noen misser eller unntak finnes vel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:11.