Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-07, 11:12   #61
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Har du ikke sett kampanjene fra ett eller annet direktorat hvert år før jul? Om alkohol, fyll og barn? Og hvordan barna opplever å ha berusede (påvirket, ikke fulle) mennesker rundt seg? Og dessuten - om du er aldri så måteholden, hvis du serverer alkohol, hvilken garanti har du for at onkel Arne ikke drikker mer enn han burde? Ønsker du å la dine barn omgås folk som ruser seg?

Joda jeg har sett de kampanjene, og jeg har deler av min familie som ikke drikker overhode fordi de innser at de sliter med å begrense seg om de først drikker. "Norske alkoholvaner".

Det er mange barn som sliter med nære personer som selv mener de tar "ett glass" men som drikker langt mer. Problemet med slike kampanjer er at de må fokusere på det moderate forbruket disse menneskene innbiller seg at de har.

Man kan ikke skjerme barna helt mot rusbruk. Det er bare å ta seg en tur ut en lørdags ettermiddag.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:14   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men altså - hvor mange bryllup deltar i gjennomsnitt ett barn i, kontra bursdagsfeiringer? I et bryllup kan man forklare barnet at dette er et voksenselskap, og de fleste vil sende barna hjem før festen tar av.

På den ene feiringen av fireårsdagen til sønnen min var vi seks voksne og tre barn. Vi voksne drakk et glass øl eller to hver til middag, og barna fikk juice. "Festen" tok aldri av, og det var ingen grunn til å forklare noe som helst for barna, for det var ikke noe hverken uvant eller ubehagelig ved situasjonen. Jeg er ikke i stand til å se at denne situasjonen skulle være verre for noen av barna enn f.eks. et bryllup med vin og champagneskåling.

Jeg mener også at barn skal i seng om kvelden, men ser ikke noe problematisk i at de er oppe til over midnatt på nyttårsaften, og i tillegg får være ute og se på fyrverkeriet - midt på natta. Men alle andre dager i året er uteleken slutt lenge før midnatt.

Hva med alkohol på nyttårsaften, mener du det er greit? Vi drikker alltid champagne ved midnatt (mens champagneskåling i bryllup ikke er noe "nødvendig" rituale for oss) - er denne tradisjonen grei å videreføre også når poden er stor nok til å være oppe til midnatt, synes du?

Gammel 18-06-07, 11:16   #63
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener også at barn skal i seng om kvelden, men ser ikke noe problematisk i at de er oppe til over midnatt på nyttårsaften, og i tillegg får være ute og se på fyrverkeriet - midt på natta. Men alle andre dager i året er uteleken slutt lenge før midnatt.

Hva med å skåle i champagne på nyttårsaften da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:17   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sorry, så at Padda allerde har spurt om det samme.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:19   #65
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er i hovedsak enig med Skilpadda og Alfa her. Det eneste kloke jeg leser ut av binas innlegg er poenget med endret voksen-adferd. Det er et nokså vanskelig punkt. Selv er jeg veldig vâr overfor folks endrede adferd kanskje særlig når det er alkohol involvert (men min erfaring kan selvsagt ikke brukes til å bygge opp under statistikk ). Jeg tenker at en del voksne ikke vet med sikkerhet akkurat hvor grensen går for om barna merker noe på dem eller ikke, og jeg er i tvil om jeg vil utsette barn for opplevelsen av endret adferd hos omsorgspersonene deres i barnabursdag-settingen. Jeg tror riktignok ikke sjansen er særlig stor for at dette vil skje (de fleste jeg kjenner er svært måteholdne). Men den er tilstede, så jeg tror derfor ikke jeg ville servert alkohol.
(En annen sak er at jeg antakelig ikke ville kommet på å anskaffe alkohol til et sånt selskap. Men det er vel mer dårlig-vertinne-problematikk enn fy-til-alkoholen-problematikk som ligger bak... Vi serverer jo alkohol i voksenselskap, middager og sammenkomster på kveldstid, men da er det mannen som pleier å ordne med det.)

Gammel 18-06-07, 11:25   #66
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Jeg er i hovedsak enig med Skilpadda og Alfa her. Det eneste kloke jeg leser ut av binas innlegg er poenget med endret voksen-adferd. Det er et nokså vanskelig punkt.

Eg er 100 % einig i at det er eit viktig punkt. Men eg trur faktisk at eg endrar meir åtferd etter å ha ete ein sjokolade eller drukke sukkerbrus enn etter å ha drukke to glas vin. Har eg høgt blodsukkerkan eg hoppe og danse rundt på golvet i det eine øyeblikket - for så vere sur, uggen og grinete av lavt blodsukker det neste.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:29   #67
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er 100 % einig i at det er eit viktig punkt. Men eg trur faktisk at eg endrar meir åtferd etter å ha ete ein sjokolade eller drukke sukkerbrus enn etter å ha drukke to glas vin. Har eg høgt blodsukkerkan eg hoppe og danse rundt på golvet i det eine øyeblikket - for så vere sur, uggen og grinete av lavt blodsukker det neste.

Eller hva med depresjon. Eller premenstrualitet? Jeg har diskutert med mange og fått motbør for at jeg trekker meg tilbake når ting er for tøfft. Har en del eksterne faktorer som noen ganger blir for mye. Datteren min er var på at jeg er lei meg eller fortvilet. Det påvirker henne langt mere enn om jeg blir fnisete og litt rødvinsvarm.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:29   #68
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:51.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:33   #69
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Monsoon – server vinen. Hvis du pleier å gjøre det kommer vennene dine til å lure på hvorfor i all verden du plutselig ikke gjør det.
Det er noe annet hadde det vært hos oss. Våre venner er vant til at det ikke (alltid) blir servert vin, men vant til å få massevis av gode kaker. Gjør slik som du pleier, du. Hør på kloke Skilpadda og Alfa (og alle de andre kloke )

Gammel 18-06-07, 11:40   #70
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Når uttrykket "å drikke" brukes om å servere/ nyte et glass rosévin til en lunsj, så kan det ikke bli mer tydelig at vi her snakker om store drikkekulturforskjeller mellom folk.

For mange er det sikkert helt ubegripelig at man kan nyte et glass vin til maten fordi det smaker godt, ikke fordi man ønsker å bli full.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:41   #71
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Farlige holdninger synes jeg.

Du bygger jo alkoholen opp til noe kjempespennende og skummelt som kommer frem når barna er borte. Snakk om å gjøre det attraktivt.

Hva med de som faktisk ER totalavholds, og som snakker imot alkohol til barna? Her kommer det jo ikke fram noe når barna er borte, engang...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:45   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt OK med mulighet for et glass rosevin eller hvitvin. Så lenge man kjenner alle som kommer og man vet at ingen av dem er av typen som ikke greier å stoppe syns jeg det er helt greit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:46   #73
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Her var det mange interessante innlegg om alkoholservering og barn. Jeg innser at det kan være dumt å servere vin i bursdagen, rett og slett fordi ikke alle foreldre er bekvemme med dette. Jeg ønsker slettes ikke at noen foreldre skal synes det er ubehagelig å være hos oss med sine barn fordi vi har en vinflaske stående fremme som enkelte voksne forsyner seg av.

Vi serverer alkohol til julemiddagen, til 17. mai-lunsjen og til lørdagsmiddagen. De fleste av våre venner gjør det samme. Men ettersom ikke absolutt alle gjør det tenker jeg nå at jeg kanskje skal la være, for ikke å støte de få som ikke pleier servere alkohol selv. Jeg vet ikke om det er en prinsipiell grunn til at de ikke pleier å servere alkohol, eller om de bare ikke har kommet på det. Ettersom dette er en fest med barn til stede skal jeg ta hensyn til de som ikke ønsker at barna utsettes for voksne som drikker vin.

Jeg må dog legge til at jeg selv synes det merkelig at barna skal skånes for vindrikkingen. Jeg er selv ikke vant til at voksne drikker seg synlig beruset, det pleier ikke å være mer enn et lite glass vin når barna er med. Det bina sier, at barn merker at man har drukket selv etter ett glass vin, må jeg si at jeg ikke helt ser det skumle i. Hvis min sønn merker at jeg har drukket ett glass vin, at jeg blir noe annerledes - er det farlig? Jeg blir jo ikke ekkel, mer løsmunnet, fjollete eller ustødig. Er det ikke en del av livet da, at voksne drikker alkohol innimellom?

Hvis du selv har lyst til at det skal serveres vin, synes jeg du bör gjöre det. Hvis du skal droppe det, bör det vaere pga. barna (selv om jeg over hodet ikke skjönner at noen barn kan ta noen som helst skade av den type vindrikking det er snakk om her) og ikke pga. at eventuelle voksne kanskje synes det er upassende.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:50   #74
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:51.
Gammel 18-06-07, 12:06   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. mat. I en bursdag vi var i for litt siden ble det servert pølser, chili con carne, salat, fruktsalat, stangselleri og gulrøtter med dip, masse god frukt og kaker. Ingenting var forbeholdt barn eller voksne og man spiste det man hadde lyst til.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 12:09   #76
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror også ungene mine hadde blitt snurt dersom de fikk servert pølser mens vi voksne hadde annen fancy mat.

Jeg har aldri vært ute for at ungene ikke har fått alt som har blitt servert (med unntak av alkohol ). Vi sitter jo ved samme bord - poden min, og flere andre barn jeg vet om, vil sjelden spise stort annet enn pølse hvis det er pølse å få, men om han vil, så får han selvsagt alt det andre også.

Gammel 18-06-07, 12:20   #77
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hopper over den store alkohol-i-barneselskap-diskusjonen, den har jeg deltatt i før. Jeg nøyer meg med å si at jeg ville droppet alkohol, og servert pølser til alle. Det har alltid vært stor suksess her i huset. Vi supplerer med mye tilbehør da. Eksempelvis chiliketchup, revet ost, agurkmix, rekesalat, forskjellige typer tørket løk, fersk løk osv.

Gammel 18-06-07, 12:24   #78
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I "familieselskapet" til min seksåring serverte vi pølser, etter hennes ønske. Det var pølser og ulike stapper (potet, potet og selleri og kålerabi). Til dette kunne man drikke, brus, alkoholfritt øl, lettøl eller pils. Det var for meg helt naturlig når jeg hadde invitert voksne til middag, selv om begrunnelsen for invitasjonen var et barns fødselsdag.

I min familie har jeg aldri opplevd at noen har drukket seg påvirket, enten det var barn tilstede eller ikke.

Dersom det er snakk om et selskap der jeg i hovedsak hadde invitert barn, men noen voksne fulgte, ville jeg ikke servert alkohol.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 12:37   #79
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:50.
Gammel 18-06-07, 12:39   #80
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Når uttrykket "å drikke" brukes om å servere/ nyte et glass rosévin til en lunsj, så kan det ikke bli mer tydelig at vi her snakker om store drikkekulturforskjeller mellom folk.

For mange er det sikkert helt ubegripelig at man kan nyte et glass vin til maten fordi det smaker godt, ikke fordi man ønsker å bli full.

Jeg føler egentlig at det er dette som blir greia hver eneste gang man diskuterer alkohol i en eller annen setting her. Noen ser overhode ikke for seg dette, mens for andre er det helt vanlig. Og sånn sett føler jeg at man egentlig debatterer fra helt ulike utgangspunkt.
At man tror det blir fyll av ett glass vin en ettermiddag til god mat synes jeg egentlig er litt trist. Dersom det hadde vært tilfelle ville jeg vært motstander av alkohol i de aller fleste settinger.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.