|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag
Joda jeg har sett de kampanjene, og jeg har deler av min familie som ikke drikker overhode fordi de innser at de sliter med å begrense seg om de først drikker. "Norske alkoholvaner". |
|
|
|
|
|
#62 |
|
flisespikker
|
På den ene feiringen av fireårsdagen til sønnen min var vi seks voksne og tre barn. Vi voksne drakk et glass øl eller to hver til middag, og barna fikk juice. "Festen" tok aldri av, og det var ingen grunn til å forklare noe som helst for barna, for det var ikke noe hverken uvant eller ubehagelig ved situasjonen. Jeg er ikke i stand til å se at denne situasjonen skulle være verre for noen av barna enn f.eks. et bryllup med vin og champagneskåling.
Hva med alkohol på nyttårsaften, mener du det er greit? Vi drikker alltid champagne ved midnatt (mens champagneskåling i bryllup ikke er noe "nødvendig" rituale for oss) - er denne tradisjonen grei å videreføre også når poden er stor nok til å være oppe til midnatt, synes du?
|
|
|
#63 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hva med å skåle i champagne på nyttårsaften da? |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagSorry, så at Padda allerde har spurt om det samme. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
I could be violet sky
Hvor: Oslo
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg er i hovedsak enig med Skilpadda og Alfa her. Det eneste kloke jeg leser ut av binas innlegg er poenget med endret voksen-adferd. Det er et nokså vanskelig punkt. Selv er jeg veldig vâr overfor folks endrede adferd kanskje særlig når det er alkohol involvert (men min erfaring kan selvsagt ikke brukes til å bygge opp under statistikk
|
|
|
|
#66 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er 100 % einig i at det er eit viktig punkt. Men eg trur faktisk at eg endrar meir åtferd etter å ha ete ein sjokolade eller drukke sukkerbrus enn etter å ha drukke to glas vin. Har eg høgt blodsukkerkan eg hoppe og danse rundt på golvet i det eine øyeblikket - for så vere sur, uggen og grinete av lavt blodsukker det neste. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
I could be violet sky
Hvor: Oslo
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagMonsoon server vinen. Hvis du pleier å gjøre det kommer vennene dine til å lure på hvorfor i all verden du plutselig ikke gjør det.
|
|
|
|
#70 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagNår uttrykket "å drikke" brukes om å servere/ nyte et glass rosévin til en lunsj, så kan det ikke bli mer tydelig at vi her snakker om store drikkekulturforskjeller mellom folk. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Skrekkøgle
|
Hva med de som faktisk ER totalavholds, og som snakker imot alkohol til barna? Her kommer det jo ikke fram noe når barna er borte, engang... |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Glamorøs
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg syns det er helt OK med mulighet for et glass rosevin eller hvitvin. Så lenge man kjenner alle som kommer og man vet at ingen av dem er av typen som ikke greier å stoppe syns jeg det er helt greit.
|
|
|
#73 |
|
Musk
Hvis du selv har lyst til at det skal serveres vin, synes jeg du bör gjöre det. Hvis du skal droppe det, bör det vaere pga. barna (selv om jeg over hodet ikke skjönner at noen barn kan ta noen som helst skade av den type vindrikking det er snakk om her) og ikke pga. at eventuelle voksne kanskje synes det er upassende. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Glamorøs
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagAng. mat. I en bursdag vi var i for litt siden ble det servert pølser, chili con carne, salat, fruktsalat, stangselleri og gulrøtter med dip, masse god frukt og kaker. Ingenting var forbeholdt barn eller voksne og man spiste det man hadde lyst til.
|
|
|
#76 |
|
flisespikker
|
Jeg har aldri vært ute for at ungene ikke har fått alt som har blitt servert (med unntak av alkohol
|
|
|
#77 |
|
Ekvilist
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg hopper over den store alkohol-i-barneselskap-diskusjonen, den har jeg deltatt i før. Jeg nøyer meg med å si at jeg ville droppet alkohol, og servert pølser til alle. Det har alltid vært stor suksess her i huset. Vi supplerer med mye tilbehør da. Eksempelvis chiliketchup, revet ost, agurkmix, rekesalat, forskjellige typer tørket løk, fersk løk osv.
|
|
|
#78 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagI "familieselskapet" til min seksåring serverte vi pølser, etter hennes ønske. Det var pølser og ulike stapper (potet, potet og selleri og kålerabi). Til dette kunne man drikke, brus, alkoholfritt øl, lettøl eller pils. Det var for meg helt naturlig når jeg hadde invitert voksne til middag, selv om begrunnelsen for invitasjonen var et barns fødselsdag. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
I mål
|
|
|