Sv: Hva er vold?
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Selvsagt skal man ikke ødelegge noen for å hjelpe andre - det er jo helt selvsagte ting, det alle sier her
... Så hvordan løser man det?
Og jeg skriver ikke dette for å kverulere - jeg skriver det fordi det er veldig vanskelig og jeg ønsker at vi skal ha en debatt rundt dette. Fordi det er viktig, og fordi det er ikke slik i den virkelige verden at man bare kan velge et prinsipp foran et annet uten at noen lider under det. Hvis vi har lav terskel for å gripe inn ved mistanke vil noen bli urettmessig mistenkt. Hvis vi skal vente til vi er sikre i vår sak, vil mange gå under radaren.
Ja det er selvsagt, men jeg syns allikevel det har vært for mye fokus på de voksnes belastninger, og derfor følte jeg litt for å dreie diskusjonen over på barna som opplever dette. Jeg innser også at dette er vanskelig, og for meg kan det virke som at alle instanser må ha enda mer fokus på dette.
Jeg tror at BV og politi i framtida kan komme til å bli mye flinkere /raskere til å reagere på bekymringsmelsinger, og også at de får inn mange flere bekymringsmeldinger, på grunn av alle historier man hører om der det har vært reagert alt for sent og alt for dårlig. Og det er vel og bra. Men samtidig tenker jeg at da øker sjansen for at enkelte kan bli for ivrige i sin tjeneste, slik at antallet urettmessige beskyldninger øker. Og det må man ha et godt apparat for å håndtere. Og kanskje må man også snakke om det i media for å få folk flest til å forstå at dette ikke er til å unngå av og til, og at det blir tatt på alvor og at de som blir utsatt for det skal møtes og hjelpes på en god måte. Da føles det kanskje heller ikke så traumatisk å oppleve det, hvis det skulle skje.
Man kan gjerne si at det er uheldig med slike enkeltsaker som kommer fram i media, de viser bare en side av saken, osv. Men de er uansett med på å belyse en reell problemstilling.
Sist redigert av ElinM : 03-06-15 kl 10:42.
|