|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva er vold?Jeg er litt lei av utrykket "uskyldig inntil det motsatte er bevist". Det er jo bare en sannhet i rettssammenheng, ikke i virkeligheten. Og når politi, barnevern og barnehage tror du er skyldig, så må de jo faktisk agere på det. Det betyr ikke at det ikke gjøres feil, og jeg er helt med på at man bør være flinkere til å gå videre i stedet for å tenke "ingen røyk uten ild". For det er de som blir uskyldig mistenkt. Og da må vi innse at det ble gjort en feil. Jeg hadde også blitt helt ødelagt av en slik prosess. Jeg er dog uenig i at det er det som skjer i denne tråden, og skjønner ikke helt hva bygdedyr og by og bygd har med saken å gjøre. Siden HI trekker frem en helt konkret sak er det naturlig at nettopp den og sannhetsgehalten i den blir diskutert. Og fakta synes for eg å være for lite til å faktisk kunne ta stilling til om dette er et tilfelle av uskyldig mistenkt. Det er ikke slik at en tolkning av "slengt et håndkle" er mer presis enn en annen, så lenge ingen av oss var til stede og vet detaljene.
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er vold?
Poenget mitt er at du ikke vet hva som ligger i "å ha kastet et håndkle". Les hva pøbelsara skriver, for eksempel. Som jeg tror jeg har skrevet før skal det særlige omstendigheter til for at "fornærmende handlinger med beskjeden kraftanstrengelse ansees som vold" (kilde), og disse omstendighetene som må være til stede hvis håndklekastet i seg selv var ganske mildt, de kjenner vi ikke til. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva er vold?Det er jo en interessant diskusjon hva man legger i begrepet vold. Hva når det er personer man holder fast fordi personen er i ferd med å skade andre? Hva når personen bare skader interiør? Og hva når de skader seg selv?
|
|
|
|
#104 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Poenget er jo at saken er etterforsket og avsluttet og det er ikke opp til oss å vurdere om mor er skyldig i mer enn det som står i påtaleunnlatelsen. Det er det jeg reagerer på i tråden, siden det er mange som har tatt til orde for at det sikkert ligger mer bak. Kanskje det gjør det i denne saken, kanskje ikke, men det er det virkelig ingen av oss som vet noe om. Vi må tro politiet har etterforsket grundig. Når politiet oppgir at 1 av 10 er uskyldig synes jeg det er viktig at vi får la de som har blitt uskyldig anklaget reise seg igjen. Nettopp fordi det er så viktig at det sendes bekymringsmeldinger.
|
|
|
#105 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva er vold?Jeg syns det er ganske selvfølgelig at det ikke er vold når det er snakk om å forhindre noen i å utøve skade, uten å skade vedkommende. Å kline til noen for å få dem til å stoppe: vold. Å holde dem fast: ikke vold.
|
|
|
#106 |
|
Glamorøs
|
Ja, og politiet har endt opp med at i denne saken er moren skyldig. Da syns jeg ikke det er så rart om folk går ut i fra at håndklekastet har blitt utført på en hardhendt eller skremmende måte.
|
|
|
#107 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men det oppfattes vel ofte som en voldelig handling for den som blir holdt fast? Det kan sikktert også gjøre ganske vondt hvis man kjemper imot?
|
|
|
|
#108 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det er jeg helt enig i.
|
|
|
#109 |
|
Sv: Hva er vold?Å kline til noen for å stoppe skade på en tredjepart (kan jo) defineres rettslig som nødverge, det vil si at det er rettmessig og medfører ikke straffansvar. Utenfor den juridiske rammen så er det jo vold, fordi man får en person til å gjøre noe h*n ikke vil ved å skade, smerte, skremme, krenke og så videre. Men siden vi nå snakker om rettssystemet, så er det grunnleggende at en handling må være klanderverdig for at man skal straffes. Derfor straffes ikke barn, psykotiske, psykisk utviklingshemmede, eller folk som bruker vold for å unngå skade på en angrepet tredjepart. Eller politiet når de utøver makt. Det er jo også vold ut ifra visse definisjoner, bare at det er legitimt. Så om man kaller det vold eller ikke blir vel hipp som happ, men her er vel fokus hva som bør være straffbart og ikke. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva er vold?Marla Singer: Det er sant. Det trenger ikke være skillet på hva som er vold og hva som ikke er det, men hva som er og ikke er straffbart.
|
|
|
|
#111 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg syns dette illustrerer problemstillingen til de uskyldig mistenkte veldig godt. Vi tar ikke mors versjon av saken for god fisk, selv om saken "kun" endte i en påtaleunnlatelse. Vil naboer/venner/andre noen gang kunne tro på foreldrenes versjon? Jeg syns det er veldig viktig at denne moren, og den andre saken som også kom fram, blir tatt opp i media, nettopp for å illustrere at det finnes de som blir urettmessig anklaget. 1 av 10 faktisk. Hvorfor skal vi være skeptiske til mors framstilling av akkurat denne saken, når hun er en av de ti? Eller er hun ikke en av de ti, siden hun fikk påtaleunlatelse. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva er vold?Klart foreldreskap ikke er forbehold de ufeilbarlige. Hvem er det som hevder det?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Det er jo nettopp denne usikkerheten du får av å lese om dette som jeg prøver å få frem er uheldig her. Igjen: det skal særlige omstendigheter til for at slike ting skal kunne defineres som legemsfornærmelse (vold). Det betyr at dersom det ikke er noen særlige omstendigheter rundt de tingene du beskriver, som gjør det mer alvorlig, så er det ingen fare for noe som helst. Det betyr også at det må ha vært noen særlige omstendigheter i denne saken som vi ikke vet om. Det kan selvfølgelig skje at barnevern undersøker eller politiet etterforsker og finner ut at det ikke var noe straffbart, men jeg må igjen minne om at det ikke er tilfelle her. Men nå blir det bare gjentagelser, så jeg tror jeg stopper her. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg kjenner jo ikke godt nok til saken. (I akkurat denne saken er jeg usikker påom det var håndklekasting, eller om moren "pynter" litt på beskrivelsen av hånkle"slåing", for å være ærlig.) Men vi må jo ta utgangspunkt i at i 1 av 10 saker er foreldrene faktisk uskyldig, det hevder politiet selv. Jeg innser at dette barnet opplevde håndklekastingen som voldsom, hvis ikke hadde han nok ikke sagt det videre. Jeg tror også at han kanskje opplever den enda mer voldomt pga oppstyret som ble rundt det. Sønnens opplevelse av mors håndklekasting trenger ikke å bli påvirket av hva folk tror om mors forklaring. Sønnens opplevelse skal anerkjennes og respekteres uansett. For han var det traumatisk uansett om handlingen for straffbar eller ikke, uansett om den var med vilje eller ikke. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I denne saken er får jo mor en påtaleunnlatelse - det betyr at hun ikke er den ene av ti.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Ja. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#118 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror ikke du helt vet hva en påtaleunnlatelse er jeg. For det er klart at det skal mer til enn å irritertløfte en unge. Og politiet har sjekket og funnet at det ikke er "vanlig" greie. Og da er det da faktisk helt riktig at hun har utøvd mer vold i denne episoden enn hva som er ansett for å være "normalt" hissig.
|
|
|
#119 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva er vold?Det Esme sier. Slutt med det.
|
|
|
|
|
#120 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva er vold?Om jeg skal driste meg til å anta noe om den konkrete saken, så tenkte jeg da jeg leste artikkelen at selv om det er mulig det "bare" er et håndkle så er det ikke usannsynlig at det kan være mye skremmende sinne i hjemmet. Kanskje håndkleet var en befriende konkret hendelse å henge følelsen av frykt og avmakt det er å bli utsatt for voksnes sinne hjemme.
|
![]() |
|
|