|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er vold?
Jeg har inntrykk av at det er utbredt praksis blant journalister å be om å få se dokumentasjon før de skriver typisk barnevernkritiske artikler, da det har vært en del underlige påstander ute. Om det er praktisert her vet jeg jo ikke, men både moren og advokaten hennes har tilgang til alt av dokumenter.
|
|
|
#82 |
|
Librocubicularist
|
Men det same kan nok barn som opplever vold i heimen, som ikkje blir avdekka, kunne seie.
|
|
|
|
#83 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nettopp! Og hvordan løser man det?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hva er vold?Vold mot barn er jo utrolig vanskelig å avdekke. Det er jo barn det er snakk om. Gode advokater finner hauger av grunner til at de snakker usant eller forvrenger virkeligheten. Jeg satt to timer en gang med en sakkyndig (ikke mine barn) som gjentok til det kjedsommelige at han måtte ha bevis og vitner til det barna fortalte. Men foreldre slår jo sjelden med vitner til stede. Så da blir et ord mot ord så lenge volden ikke gir fysiske merker.
|
|
|
#85 |
|
Textrovert
|
Herregud, selvfølgelig. Jeg sitter da ikke her og sier at jeg driter i hva som skjer med barn rundt meg, så lenge ingen tråkker meg på tærne.
|
|
|
#86 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg vet ikke sikkert om det var dette sitatet jeg lette etter, men det passer greit nok inn i kommentaren min. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva er vold?Selvsagt skal man ikke ødelegge noen for å hjelpe andre - det er jo helt selvsagte ting, det alle sier her.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hva er vold?Jeg vil bare tilføye at to SIVILE politifolk som følger meg ut absolutt ville blitt lagt merke til på min jobb, altså. Det er ikke usynlig fordi om de ikke har uniform. Avhør av barn er jeg mindre bekymret for pga flinke folk, selv om jeg synes det er merkelig at det ble gjort umiddelbart, med tanke på alle barna som står i kø for å fortelle om voldtekt av pappa.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 03-06-15 kl 11:38. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Ja det er selvsagt, men jeg syns allikevel det har vært for mye fokus på de voksnes belastninger, og derfor følte jeg litt for å dreie diskusjonen over på barna som opplever dette. Jeg innser også at dette er vanskelig, og for meg kan det virke som at alle instanser må ha enda mer fokus på dette. Sist redigert av ElinM : 03-06-15 kl 11:42. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Hva er vold?Understreker at jeg selvsagt forstår at det er helt forferdelig å mistenktes for vold mot barna dine når du er uskyldig. Det er så selvfølgelig at jeg ikke har påpekt det, og jeg diskuterer med det som et åpenbart utgangspunkt. Når jeg da påpeker slikt som at politiet kommer i sivilt som et virkemiddel for å opptre mer diskret, betyr det ikke at jeg tror det da ikke er noe problem lenger. Det er selvfølgelig veldig problematisk for de som opplever det, men jeg tar også utgangspunkt i at det ikke er mulig å fjerne slike opplevelser for alle. Derfor må vi ha fokus på hvordan det best kan håndteres. Jeg synes det ElinM skriver er fint:
Det vanskelige her er jo skammen, og i hvilken grad folk rundt klarer å holde fantasien i skinner og prøver å holde seg mest mulig rasjonelle til det som skjer, er kanskje det som i størst grad vil lette opplevelsen. Media får vi ikke kontrollert så mye, men hvordan vi snakker om slike saker med folk rundt oss kan jo ha en viss effekt på reaksjonene de det gjelder opplever. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
can-jur
|
Jeg synes dette er godt skrevet. Særlig når man ser hva andre skriver.
|
|
|
|
#92 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Hva er vold?Flott oppsummert, Floksa. Jeg har fått en ubehagelig følelse i løpet av denne tråden. For jeg ønsker at man melder når man er bekymret for vold i hjemmet. Heller en melding for mye enn for lite. Det viktigste er tross alt barna. Men da blir det også bekymringsmeldinger som er ubegrunnet. 1 av 10 står det i artikkelen. Hvis vi da i etterkant skal si "ingen røyk uten ild" er det mange uskyldige som blir hengende i gapestokken. Det er heller ikke bra. Vi må tørre å ta den utfordringen også.
|
|
|
#94 |
|
Sv: Hva er vold?Nei, her er jeg uenig med deg altså. Her diskuteres en bestemt sak i media, hvor en mistenkt mor får fritt spillerom for sin versjon av saken. Når du i hovedinnlegget legger opp til en diskusjon om "er dette vold?", så er det jo helt naturlig å diskutere hvorvidt morens versjon av "håndklekastingen" er troverdig eller ikke. Dette handler jo om hennes versjon av hva rettssystemet har gjort mot henne, og det går ikke an å diskutere rettsystemet funksjon ut ifra hennes beskrivelse av dette. Vi vet ikke hva "håndklekastet" var for noe. Vi vet bare hva hun sier om det. Og det er et kjempeviktig poeng som selvfølgelig må være sentral i en tråd som denne. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Textrovert
|
Sv: Hva er vold?Jo, jo. Men om vi ser vekk fra denne konkrete saken, så er jo "ingen røyk uten ild"-tankegangen fryktelig ødeleggende.
|
|
|
#96 |
|
can-jur
|
Nei. Dommen ligger i artikkelen.
|
|
|
|
#97 |
|
Ja, absolutt, men i hovedinnlegget her er det jo lagt opp til en diskusjon nettopp med utgangspunkt i denne konkrete saken. Er dette vold? Har vi virkelig et rettssystem som arresterer folk for å kaste et håndkle? Da blir det kjempeviktig. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Sv: Hva er vold?Floksa: det står jo ingenting om hvordan dette ble gjort. Å slenge noe kan være hardt, løst, osv. Jeg mener virkelig ikke å flisespikke her, men det er ikke mye informasjon i den særdeles korte beskrivelsen av grunnlaget for saken. I en dom ville jo som regel slike nyanser vært diskutert, nettopp fordi det er sentralt for alvorlighetsgraden. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig. Vi må ta den utfordingen. Men hvordan skal vi ta den?
|
|
|
|
|
#100 |
|
can-jur
|
Men vi har det.
|