Sv: Hva er vold?
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Og hvem kan si med hånden på hjertet at de ikke har utøvd noe som kan likne på vold mot sitt barn? Som aldri i vill lek har gitt barnet sitt et klaps på baken som kan bli gjenfortalt og mistolket, som aldri har løftet barnet opp etter en arm, som aldri har holdt litt hardere i barnet enn tiltenkt? Som aldri har løftet ungen vekk fra en situasjon, kanskje litt irritert og dermed litt mer brutalt enn ideelt? Skal det ikke mer til enn det for å få en påtaleunnlatelse og folks mistro mot seg?
Det er jo nettopp denne usikkerheten du får av å lese om dette som jeg prøver å få frem er uheldig her. Igjen: det skal særlige omstendigheter til for at slike ting skal kunne defineres som legemsfornærmelse (vold). Det betyr at dersom det ikke er noen særlige omstendigheter rundt de tingene du beskriver, som gjør det mer alvorlig, så er det ingen fare for noe som helst. Det betyr også at det må ha vært noen særlige omstendigheter i denne saken som vi ikke vet om. Det kan selvfølgelig skje at barnevern undersøker eller politiet etterforsker og finner ut at det ikke var noe straffbart, men jeg må igjen minne om at det ikke er tilfelle her. Men nå blir det bare gjentagelser, så jeg tror jeg stopper her.
|