Sv: Jeg lar meg irritere.....
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Nei, jeg er egentlig ikke enig i det. Det som er viktig å lære for alle, er at vi faktisk ikke skriver sånn som vi snakker. (Det er ganske opplysende for noen som snakker en ganske bokmålsnær dialekt å prøve å skrive akkurat det de sier, dæ jammn my som ikke æme!) Det finnes ikke "feil" i uttale etter at man har blitt voksen, det finnes bare dialekt- og sosiolektforskjeller. (Og selvsagt finnes det spesifikke talefeil, som vanskeligheter med r og lesping og sånt.) Men skrivefeil finnes, fordi skriftsystemet må være en forenkling i forhold til det vellet av varianter og lydalternasjoner som finnes i talespråket. Ellers ville det bli fryktelig vanskelig både å forstå og bruke. Det man må lære, er reglene for hvordan denne forenklingen er gjort. Det er på ingen måte nødvendig å få folk til å tro at de går rundt og snakker "feil" for å oppnå dette. :megakjepphest:
Her skriver du i korte ordlag: Vi prater ikke feil (unntatt talefeil og slikt), vi skal ikke skrive likt som vi snakker. Man må lære seg forenklingen av lydalternasjoner, altså skriftspråkreglene.
Men det er jo ikke det jeg er uenig i. Jeg skrev feil i hermetegn over der av en grunn liksom...
Jeg er for dialekter, for forskjellig tale og skriftspråk og jeg mener ikke at vi skal forandre på noe i de lovene som omhandler akkurat dette.
Jeg bare mener at det kan være sammenhenger mellom hvordan man snakker og hvordan man skriver.
Skjønner ikke helt hvordan du kan være uenig i det.