Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg lar meg irritere …

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 11:03   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Oppsummeringspost:

Hvordan uttaler dere Initiativ? Jeg ble litt forvirret da jeg så det ordet og plutselig vet jeg ikke selv hva jeg sier.

Jeg sier årntli (ikke ånkli)

Jeg sier dongribukse (dongeribukse) Ola bukse er et herlig ord syns jeg, men det har aldri falt seg naturlig for meg å bruke det.
På 70-tallet hadde de olabukser. I mitt hode.

Er dere som kommer fra Ændal fra Arendal?

:neier:

Gammel 04-10-06, 11:05   #2
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Oppsummeringspost:

Hvordan uttaler dere Initiativ? Jeg ble litt forvirret da jeg så det ordet og plutselig vet jeg ikke selv hva jeg sier.

initsiativ

Gammel 04-10-06, 11:10   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

initsiativ tror jeg. Det vil si i-en etter s-en uttales mer som en j, men hvis jeg skriver det blir det sj, som er en annen lyd, som jeg overhodet ikke bruker her.

Kan skrive inits-jativ

Blir alltid så usikker på sånt når jeg riktig skal tenke etter hva jeg sier. Det blir ikke bedre av at jeg snakker en blanding av minst tre dialekter og i tillegg ikke er konsekvent med hva jeg selv sier

Gammel 04-10-06, 11:13   #4
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå er jeg IKKE flink til å skrive ordlyder jeg da, men jeg sier nok insjativ.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:15   #5
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skjønner ikke helt den "kritikk"-greia.

Initiativ uttaler jeg initsjativ... Sånn ca.

Enn energi? Energi, ennergi eller enersji?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:20   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier enersji. Det er jeg ganske sikker på.

Gammel 04-10-06, 11:21   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Enn energi? Energi, ennergi eller enersji?

Bokmålsformen er vel enersji, men på Trøndersk sier vi Ennersji.

Gammel 04-10-06, 11:29   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier insiativ og enersji.

Minner igjen om at det ikke finnes uttalenormering på norsk. Det er faktisk lovfestet at elever har rett til å ikke få talespråket sitt rettet på i skolen, og har vært det lenge. Det er nok derfor norske dialekter fortsatt blomstrer såpass som de gjør. Derfor foretrekker i hvert fall jeg å rette flisespikkerenergien min mot et felt som faktisk er normert, nemlig skriftspråket.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:31   #9
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Minner igjen om at det ikke finnes uttalenormering på norsk. Det er faktisk lovfestet at elever har rett til å ikke få talespråket sitt rettet på i skolen, og har vært det lenge. Det er nok derfor norske dialekter fortsatt blomstrer såpass som de gjør. Derfor foretrekker i hvert fall jeg å rette flisespikkerenergien min mot et felt som faktisk er normert, nemlig skriftspråket.

Dialekter er viktig!!!!

Gammel 04-10-06, 11:32   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er jeg glad for, du står på orakellista mi.

Gammel 04-10-06, 11:33   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

[quote=Tinetoff;32163
Minner igjen om at det ikke finnes uttalenormering på norsk. Det er faktisk lovfestet at elever har rett til å ikke få talespråket sitt rettet på i skolen, og har vært det lenge. Det er nok derfor norske dialekter fortsatt blomstrer såpass som de gjør. Derfor foretrekker i hvert fall jeg å rette flisespikkerenergien min mot et felt som faktisk er normert, nemlig skriftspråket. [/quote]

Men man kan vel være enig i at å ha mange "feil" i uttalen sin ikke akkurat vil hjelpe på skriftspråket heller.

(Jeg mener ikke at barn skal bli rettet på hele tiden altså, ville bare påpeke at det er en sammenheng)

Gammel 04-10-06, 11:07   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier initsiativ, eller kanskje initsativ hvis jeg snakker fort. Eller initsj[i]ativ hvis jeg snakker fort og slurvete.

Gammel 04-10-06, 11:09   #13
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppsummeringspost:

Jeg sier årntli (ikke ånkli)

Jeg sier dongribukse (dongeribukse) Ola bukse er et herlig ord syns jeg, men det har aldri falt seg naturlig for meg å bruke det.
På 70-tallet hadde de olabukser. I mitt hode.

Er dere som kommer fra Ændal fra Arendal?

Jeg skriver initiativ, men sier insjativ..

Og ja, vi fra Ændaø er fra Arendal!!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.