Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 23:23   #241
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Takk for oppklaring.

Jeg innrømmer at jeg synes det er skummelt å lage mat til folk som er så hyperallergiske. Og jeg skjønner strengt tatt ikke at folk som er så hyperallergiske tør å spise mat som "amatører" har laget heller? Det hadde, skam å innrømme, ikke falt meg inn at jeg ikke kunne putte kokesjokolade i en kake som skulle spises av en nøtteallergiker. Og jeg er såpass opplyst at jeg vet at smør inneholder melk og at cøliakieren skal ha egen kakespade i tillegg til egen kake, liksom.

Enig, jeg har mang en gang lurt på det samme, hvordan klarte de foreldrene å stole på oss andre i bhg og i bursdager? Nå var det riktignok en relativ liten bhg, men likevel. Lurer på hvordan det går med henne nå som hun er skolejente. Husker moren gruet seg til det, for da ville de miste litt kontrollen sa hun.

Gammel 26-01-12, 23:25   #242
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er ikke alle nøtteallergikere som er så allergiske at kokesjokolade er et problem. Regner med at foreldrene ikke tar lett på å informere de som skal lage maten i de tilfellene.

Nei, vi hadde strenge rutiner i bhg. Ingen hadde lov å ha med noe som helst med spor av nøtter i, de ansatte hadde ikke mat med spor av nøtter i osv osv. Helsesøster var der og infomerte de ansatte da det allergiske barnet startet. De ansatte i bhg var flinke med å sende ut påminnelser om ingen spor av nøtter osv når det var snakk om å ta med bakst og det hang til enhver tid info på avdelingene om hva man skulle gjøre om hun skulle få en allergisk reaksjon, hvordan man skulle gå frem osv. osv.

Gammel 27-01-12, 00:14   #243
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror Nidar har mindre spor av nøtter enn Freia? Husets nøtteallergiker tåler for eksempel Bergene melk, men slett ikke alltid vanlig melkesjokolade fra Freia.

Smarties tåler hun, men den kommer a) i veldig liten størrelse og blir dertil ganske dyre, og b) er et Nestlé-produkt. Blæh! Men det ser ut til at hun tåler den nye Non Stop-en (i gul pakke) fra Freia. Andre som har hatt samme erfaring?

Forøvrig er det ikke bare-bare hva angår cøliaki heller. Det finnes store variasjoner på hva man tåler, og for enkelte kan det være at de ikke kan spise glutenfrie kakemixer.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 00:29   #244
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Alle dyr i som slaktes i Norge er teknisk sett Halaslaktet. Forskjellen går på bønnen som leses og renhet i forhold til svin

Egentlig er det motsatt. Ingen dyr i Norge er halalslaktet. Halalslakting innebærer at dyret ikke blir bedøvet før avliving, men det er ikke lov i Norge, så den eneste forskjellen er som du sier de religiøse ritualene.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 00:42   #245
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Presisering: Jeg har ikke lest hele diskusjonen - så svarer egentlig bare ut fra HI.

Jeg har barn med Cøliaki. Når hun blir invitert i bursdager/fester/annet som involverer mat så ringer jeg alltid verten og sprø hva de skal servere. Jeg forklarer at jeg har et barn med cøliaki og spør om det er noe de har kjennskap til. Om de ikke har kjennskap og skal bake ting fra bunnen av tilbyr jeg meg alltid å sende med henne bakst.

Skal de ha feks pizza så sender jeg alltid med egen til henne. Skal de ty til lettvinte løsninger med pose/pakke med mix - så anbefaler jeg å bruke de som er glutenfrie - og de er faktisk veldig gode. Har ennå til gode å møte noen som ikke har likt feks sjokoladelangpanne fra Toro, brownies fra Regal eller muffins fra Toro.

Sist hun ble bedt i bursdag så ble jeg enig med vertinnen at jeg skulle sende med kake, siden hun hadde bakt sjokoladekake med hvetemel på forhånd. Flaks var det at jeg sendte med rikelig med kake - for da jeg leverte kaken til selskapet (som var på et lekeland) var det to til der med glutenallergi og en av dem hadde i tillegg nøtteallergi og hadde epipen i veska si - uten at foreldrene deres hadde sagt fra. :shock: Er dét mulig da?? Jeg visste om begge to, da de har vært hos meg og min datter ofte forteller meg om andre som heller ikke tåler ditt og datt. I tillegg er jeg jo veldig obs på slike ting, så jeg spør alltid om vi har besøk av barn - om de har allergier av noe slag.

Bud 1 er vel å gi beskjed til de som skal holde selskapet? Og deretter tilby å ta med, eller hjelpe til med tilrettelegging.

Svaret på spørsmålet ditt; ja - jeg synes du er kravstor. Jeg synes ikke man kan forvente at alt blir laget slik at en allergiker kan spise det - men jeg synes stort sett folk er veldig imøtekommende og flinke til å ta hensyn.

Min kjæreste har etter å ha blitt kjent med meg begynt å skrive i invitasjonene han lager til sine barns bursdager; "gi beskjed om det foreligger spesielle ønsker i forbindelse med mat" - det synes jeg er en fin ting.

Gammel 27-01-12, 00:45   #246
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Med cøliaki får ein ikkje livstruande reaksjonar. Mi jente kastar opp etter ein time. Andre får det "andre veien", og kan vere dårlige i mange dagar. Men ingenting livsfarlig. Enkelte tåler svært lite før dei reagerer, andre tåler ein trøkk. Ein del cøliakere et vanlig kake til fest og tar morgondagen som "dagen derpå" (ikkje å anbefale). Mi jente tåler små uhell, som ein bit feil pasta, smular i smør, men dette er ting vi prøver å unngå.

Tåler og tåler ... Man kan fint få ingen eller få symptomer, men det vil jo likevel skje en reaksjon i tarmen. Stadige reaksjoner i tarmen vil gjøre den svak på sikt - og man kan bli i risikosonen for kreft i tarmen. Moralen ved Cøliaki bør derfor alltid være; en smule er en smule for mye!

Gammel 27-01-12, 00:48   #247
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Det er godt å høre Syrin. Det var jenta selv som sa at de andre ikke kunne ta på pizzaen, og da kjente jeg at jeg ble litt svett. Jeg var også stresset fordi jeg satt kakene hun kunne spise ved siden av kakene til de andre. Hva som det drysset smuler fra det ene fatet til det andre? Jeg vil helst ikke at jenta får en dårlig dagen derpå etter å ha vært hos meg, altså. Det ville jeg synes var veldig leit. Jeg kjenner en som er ekstremt allergisk og synes selv at jeg har kontroll på laging av maten. Men dette med serveringen hadde jeg ikke tenkt like mye på.

Og slik skal det være. De som tar på gluten skal ikke ta på det glutenfrie som cøliakeren skal spise. Kakene skal heller ikke berøre kakene med gluten. Så streng må det faktisk være, og jeg kjenner jeg blir oppgitt over folk som tar lett på dette.( og jeg sier ikke at du, veobra tar lett på det!)

Gammel 27-01-12, 08:10   #248
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Egentlig er det motsatt. Ingen dyr i Norge er halalslaktet. Halalslakting innebærer at dyret ikke blir bedøvet før avliving, men det er ikke lov i Norge, så den eneste forskjellen er som du sier de religiøse ritualene.

Det er jødisk slakting du tenker på.
Islamskråd har godkjent måten vi slakter på i Norge som halal, tror ikke hverken du eller jeg kan mene noe utover det.
Men det er riktig at enkelte ekstremister ikke godtar bolting fordi det ikke er reversibelt. Kylling, småfe og svin (dog ikke så relevant) bedøves reversibelt (strøm og gass).
Kosher derimot er en grotesk måte å slakte på som ALDRI må bli tillatt i Norge!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 08:14   #249
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Babe: eg er heilt enig med deg, så klart - og rutiner er viktige. Når eg seier "tåler" så meiner eg at reaksjonen er ulik frå person til person, men det er uansett IKKJE bra - sjølv om ein greier å trø gluten gjennom systemet. Det kom nok litt dårlig fram det eg skreiv...

Gammel 27-01-12, 09:46   #250
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jødisk slakting du tenker på.
Islamskråd har godkjent måten vi slakter på i Norge som halal, tror ikke hverken du eller jeg kan mene noe utover det.
Men det er riktig at enkelte ekstremister ikke godtar bolting fordi det ikke er reversibelt. Kylling, småfe og svin (dog ikke så relevant) bedøves reversibelt (strøm og gass).
Kosher derimot er en grotesk måte å slakte på som ALDRI må bli tillatt i Norge!

Jeg kan for lite om dette, kjenner jeg. Hvordan slakter man på kosher-måten?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:51   #251
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forventer ikke noe som helst, er vant til å ha med egne pølser og egen kake, ringer på forhånd så jeg vet hva som skal serveres.

Når det er vi som arrangerer lager jeg to kaker,en uten mel,melk,egg og kakao, og en vanlig. Vi har alltid kalkunpølser og go og mager, så det går fint både til allergikere og muslimer.

Gammel 27-01-12, 11:01   #252
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg enda tilgode å ha barn i selskap som har allergier, etter hva jeg vet. Vi har alltid skrevet på invitasjonene at vi ønsker tilbakemelding dersom det er spesielle hensyn som må tas, og det er vel bare en eneste bursdag der vi har hatt et barn med nøtteallergi, men der ble det aldri noen problemstilling i utg.pkt.

Jeg spør som sagt om det er noe vi må ta hensyn til, og om det hadde vært det, så hadde jeg forsøkt å tilrettelegge ved å kunne tilby noe annet. Men nei, jeg hadde ikke kunnet tilby et stort utvalg, med mindre jeg fikk beskjed såpass tidlig at f.eks alt kunne gjøres glutenfritt etc.

Gammel 27-01-12, 11:14   #253
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Og slik skal det være. De som tar på gluten skal ikke ta på det glutenfrie som cøliakeren skal spise. Kakene skal heller ikke berøre kakene med gluten. Så streng må det faktisk være, og jeg kjenner jeg blir oppgitt over folk som tar lett på dette.( og jeg sier ikke at du, veobra tar lett på det!)

Det er akkurat det med de små mengdene. Man kan ikke vite om et barn tåler litt eller går i dørken av det. Jeg tar utgangspunkt i at de kan gå i dørken av små mengder, og hører med foreldrene om de kan tåle litt.

Det finnes nøtteallergikere som tåler så lite at andre ikke kan spise m&m på samme flyet som dem.

Gammel 27-01-12, 14:59   #254
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det blir komplisert først når egg- og melkefritt opptrer sammen med cøliaki. Da funker ikke de vanlige kakemiksene lenger og jeg må tenke litt mer enn jeg liker.

Det er vanskelig å få bra. Jeg har alltid laget to når det er problemstillingen.
Det er ikke bare det at de smaker annerledes, men de blir "rare" å se på!

Jeg var nylig i bursdagsfest for en voksen mann med hyperallergi for fisk, skalldyr og nøtter(bla). De hadde laget all maten selv pga dette, og det var ingen nøtter i baren.

Problematikken blir ikke enklere selv om allergikeren blir eldre, derimot blir folk rundt dummere. "Jammen bare en liten bit blir du ikke syk av!"
Og det tør du å si når legefruen holder legekofferten klar i hånden av erfaring?

Spesielt for cøliakeren er det viktig å unngå alle spor fordi konsekvensene kommer senere.

Gammel 27-01-12, 16:29   #255
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Problematikken blir ikke enklere selv om allergikeren blir eldre, derimot blir folk rundt dummere. "Jammen bare en liten bit blir du ikke syk av!"
Og det tør du å si når legefruen holder legekofferten klar i hånden av erfaring?

Spesielt for cøliakeren er det viktig å unngå alle spor fordi konsekvensene kommer senere.

Det er vel like viktig for de som er så allergisk at spor av allergener er nok. Konsekvensen kommer da akutt men kan være dødelig uten umiddelbar behandling.

Når det gjelder det at problematikken blir verre når man blir eldre er det både og.
Man er da et voksent menneske og innehar erfaring og kunnskap til å sette grensene selv for å unngå reaksjoner, altså helt andre forutsetninger enn et barn.

Jeg tror egentlig ikke at folk er så dumme, slemme eller hva de nå omtales som.
Allergi er rett og slett et utrolig stort område der hver allergiker har ulike toleransegrenser, og håndterer sin allergi etter dette.
Kanskje man er vant til en allergiker som sier at litt er greit, fordi det faktisk er det for den personen. Om man da ikke har god kunnskap om allergi vil man da kanskje tenke slik om den neste allergikeren man møter, og lage mat eller handle ut fra det.

Til syvende og sist koker det ned til at vi som er allergikere eller er foreldre til allergikere har et veldig stort ansvar i å fomidle vår allergi til våre omgivelser, og at vi kanskje gir folk litt slækk når de ikke umiddelbart skjønner seg på vår allergi.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 16:31   #256
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Om jeg vet at noen av gjestene har allergi så legger jeg til rette for det. Jeg er vant med å lage allergivennlig mat og ser ikke på det som noe problem.

Gammel 28-01-12, 07:44   #257
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kan for lite om dette, kjenner jeg. Hvordan slakter man på kosher-måten?

Man skjærer over hovedpulsåren i halsen og lar dyret dø av blodtap. Det gjør man i Norge også, men vi bedøver dyret først......
Tips, ikke google kosher slakting......

Gammel 28-01-12, 13:20   #258
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Man skjærer over hovedpulsåren i halsen og lar dyret dø av blodtap. Det gjør man i Norge også, men vi bedøver dyret først......
Tips, ikke google kosher slakting......

Du er ikke helt på toppen av Kosher og Halal slakting. Norske slaktemetoder er ikke Halal. Men det pågår lovlig halalslakting i Norge.

Jeg besøkte et slikt sted for en tid tilbake. Nysgjerrig som jeg er spurte jeg om metoder, men takket nei til en detaljert omvisning. De hadde to stykk troende muslimer som snitet pulsåren etter bedøving, mens de sa Allah.

Det er en av de store forskjellene på Kosher og Halal, at muslier påkaller Gud når de slakter det mener jødene er unødvendig. Men Kosher slakting krever en Rabbiner tilstede (eller som utfører) så krever Kosher kun en troende muslim. Også godtar muslimene bedøvelse, og hele skrotten er Halal for muslimer om slaktingen er det, slik er det ikke ved Kosher.

Det er forøvrig lovlig med Kosher slakting i EU og som sådan kan det vel utføres her, om det er ønskelig også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 13:36   #259
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Du er ikke helt på toppen av Kosher og Halal slakting. Norske slaktemetoder er ikke Halal. Men det pågår lovlig halalslakting i Norge.

Jeg besøkte et slikt sted for en tid tilbake. Nysgjerrig som jeg er spurte jeg om metoder, men takket nei til en detaljert omvisning. De hadde to stykk troende muslimer som snitet pulsåren etter bedøving, mens de sa Allah.

Det er en av de store forskjellene på Kosher og Halal, at muslier påkaller Gud når de slakter det mener jødene er unødvendig. Men Kosher slakting krever en Rabbiner tilstede (eller som utfører) så krever Kosher kun en troende muslim. Også godtar muslimene bedøvelse, og hele skrotten er Halal for muslimer om slaktingen er det, slik er det ikke ved Kosher.

Det er forøvrig lovlig med Kosher slakting i EU og som sådan kan det vel utføres her, om det er ønskelig også.

Nei, de rent relgiøse aspektene har jeg lite kunnskap om. De er ikke så veldig relevante for dyrevelferden
Men rent teknsik er norsk slakting halal jo.
Som er det jeg er opptatt av.
Vår dyrevelferdslov sørger HELDIGVIS for at kosher slakting aldri vil bli lov i Norge.

Ikke for sarte sjeler søk selv, jeg vil ikke legge ut film.
)

Sist redigert av Floksa : 28-01-12 kl 13:37. Årsak: fjernet filmen, skulle legge ut link....
Gammel 28-01-12, 14:13   #260
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Godt oppsumert Hattifnatten, mye bedre enn jeg kan.

Mange Kosher jøder velger jo å leve uten kjøtt, fordi det er enklere, reglene er nemlig mange.

Men det er forundelig at Kosher ansees som så mye værre enn Halal, det er jo veldig like metoder. Forskjellen ligger i det religiøse og rituelle. At Islamsk råd godkjenner bedøvelse gjør det hele litt mer spiselig her.

Men å trekke det store skillet mellom Kosher og Halal når det gjelder metoder kan man ikke. Lovene mot Kosher slaktig er jo kommet i antisemitismens kjølvann, noe du klart ser når du ser på en del komentarer om en søker på begrepene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:50.