|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
I fjor laget jeg én kake, glutenfri, til hele 6-årsdagen. Alle spiste den, selvsagt, og det gikk mye av den. Gjør det samme i år, men i år har vi to med cøliaki i selskapet i motsetning til i fjor hvor det bare var en. Planen var å ha chips på bordet, men da endel typer har gluten bestemte vi oss for å ha popcorn i stedet. Jeg tenker det er hyggelig for det barnet med allergi å ikke være annerledes enn de andre, å kunne spise det samme som de gjør når de er i bursdag.
|
|
|
#222 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Heh, ikke liker? Det går faktisk an å lage svært så lekre allergivennlige kaker, som jeg garanterer at både du og alle andre liker, om du liker kake i det hele tatt.
|
|
|
#223 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
|
|
|
#224 |
|
'
|
|
|
#225 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har en niese med cøliaki, og hun er ikke vant til å få spesialmat i bursdager, tror jeg. Jeg husker at hun kom hjem fra barnehagen en gang, gledesstrålende fordi HUN kunne spise den samme kaken som de andre. (jeg ser flere av dere med allergiske barn skriver om den samme erfaringen)
|
|
|
#226 |
|
Der er jeg enig med deg, altså! Vi hadde et barn i bhg med alvorlig nøtteallergi, hyperallergisk. Det var selvsagt nøtteforbud i bhg siden hun ikke tåle spor av nøtter heller og hadde epi-penn der og strenge instrukser på veggen osv. Jeg var ikke høy i hatten da jeg skulle bake kake til fellesarrangement i bhg, men vi fikk god info fra bhg hva vi kunne bruke. Skal man lage sjokoladekake kan man bruke Freia bakekakao i stedet for kokesjokolade.
|
|
|
#228 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Ad sære og kresene barn. Jeg har en datter som definitivt er i kategorien. Det at hun da blir sulten i en bursdag tar jeg ikke så alvorlig. Det varer i 2 timer. Det har jo gjort at nye ting har kommet på repertoarat når alle andre spiser det, ellers får hun spise når hun kommer hjem. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Lille tyrann
Det er svært få sjokoladeprodusenter som kan garantere at produktene ikke kan inneholde spor av nøtter.
|
|
|
#230 |
|
|
Det kan være spor av nøtter i nesten all sjokolade. Når Freia skifter fra melkesjokoladeproduksjon til firkløverproduksjon så kan de ikke garantere at båndene og slikt er absolutt helt fri fra nøtter. |
|
|
|
|
|
#231 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg kjenner en som havnet på sykehus etter å ha spist en is med sjokoladetrekk. Det var sansynligvis spor av nøtter i sjokoladen.
|
|
|
#233 |
|
Bedreviter
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Takk for oppklaring. |
|
|
|
|
|
#234 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Det er ikke alle nøtteallergikere som er så allergiske at kokesjokolade er et problem. Regner med at foreldrene ikke tar lett på å informere de som skal lage maten i de tilfellene. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
Lille tyrann
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Det med hyperallergi er jo skummelt. Jeg har en venn med en sønn (voken) som er hyperallergisk mot nøtter (tror nøtter er noe av det verste). Det er svært få restauranter han kan gå på og føle seg trygg nok. Her er det nok at det er nøtter i samme rom for at han skal få en reaksjon.
|
|
|
#236 |
|
på slep
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg tror foreldre til barn med ekstrem allergi er veldig bevisste på at folk ikke vet alt. Jeg tror man kan regne med god informasjon fra dem før man får besøk av et barn med denne typen allergi.
|
|
|
#237 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Vi var på en thailandsk restaurant i Oslo, og der var det en eneste rett på menyen, en suppe, som sønnen min kunne spise.`Han er allergisk mot skalldyr og nøtter. Alt fritert var fritert i samme olje som skalldyr osv. og mange sauser var nøttebaserte. |
|
|
|
|
|
#238 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Med cøliaki får ein ikkje livstruande reaksjonar. Mi jente kastar opp etter ein time. Andre får det "andre veien", og kan vere dårlige i mange dagar. Men ingenting livsfarlig. Enkelte tåler svært lite før dei reagerer, andre tåler ein trøkk. Ein del cøliakere et vanlig kake til fest og tar morgondagen som "dagen derpå" (ikkje å anbefale). Mi jente tåler små uhell, som ein bit feil pasta, smular i smør, men dette er ting vi prøver å unngå.
|
|
|
#239 |
|
på slep
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Det er godt å høre Syrin. Det var jenta selv som sa at de andre ikke kunne ta på pizzaen, og da kjente jeg at jeg ble litt svett. Jeg var også stresset fordi jeg satt kakene hun kunne spise ved siden av kakene til de andre. Hva som det drysset smuler fra det ene fatet til det andre? Jeg vil helst ikke at jenta får en dårlig dagen derpå etter å ha vært hos meg, altså. Det ville jeg synes var veldig leit. Jeg kjenner en som er ekstremt allergisk og synes selv at jeg har kontroll på laging av maten. Men dette med serveringen hadde jeg ikke tenkt like mye på.
|
![]() |
|
|