Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 22:29   #221
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi? Greit, da vet jeg det. Også interessant å se at det som i starten av diskusjonen var helt fint (at foreldrene tar med kake til allergikeren selv) plutselig ikke er akseptert i det hele tatt, nå skal man bake selv til alle. Eller er den regelen bare for meg?

I fjor laget jeg én kake, glutenfri, til hele 6-årsdagen. Alle spiste den, selvsagt, og det gikk mye av den. Gjør det samme i år, men i år har vi to med cøliaki i selskapet i motsetning til i fjor hvor det bare var en. Planen var å ha chips på bordet, men da endel typer har gluten bestemte vi oss for å ha popcorn i stedet. Jeg tenker det er hyggelig for det barnet med allergi å ikke være annerledes enn de andre, å kunne spise det samme som de gjør når de er i bursdag.

Gammel 26-01-12, 22:39   #222
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Så det er faktisk forventet at jeg skal bake en hel kake, som vi ikke liker, fordi en av gjestene har allergi?

Heh, ikke liker? Det går faktisk an å lage svært så lekre allergivennlige kaker, som jeg garanterer at både du og alle andre liker, om du liker kake i det hele tatt.

Gammel 26-01-12, 22:45   #223
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, det er det ikke. Tvert om sier de fleste allergikerforeldre jeg vet om at det finnes en rekke posekaker som egner seg godt for en rekke allergikere.

Sitatet du trakk frem var, så vidt jeg husker, et svar til Myria, som etter eget utsagn er en habil kakebaker.

Det var disharmonien i å være glad i å bake, ikke ville vurdere posekake, men heller ikke ha en eneste utprøvd, eggfri kakeoppskrift jeg reagerte på.

Gammel 26-01-12, 22:46   #224
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Hmm... Mine barn liker å ha bursdag andre steder enn hjemme, type Lekeland o.l. Der må man kjøpe mat og det er vel ikke så mange alternativer å velge mellom. Om de er spesielt allergivennlige vet jeg heller ikke. Det er type pizza, hamburger, pølse, sjokoladekake, muffins, is... Jeg vet om ett sted det er lov å ha med medbragt kake, men mat må man kjøpe uansett. Hittil har vi ikke hatt allergiske gjester så jeg har ikke tenkt noe særlig på dette med maten. Men neste gang kommer vi til å invitere en som er allergisk mot både egg og melk og flere ting. Det blir jo veldig leit om det ikke er mulig å få kjøpt noe hun kan spise og medbragt heller ikke er lov. Hva gjør man da? Noen som har vært i denne situasjonen? Det er jo ikke like lett å tilrettelegge når man ikke skal lage maten selv.

'
Mange av stedene tilbyr allergimat. Jeg har sjekket. Vi skal nå feire bursdag på Dolly Dimple og får glutenfri pizza. Lekeland har allergivennlig mat.

Gammel 26-01-12, 22:46   #225
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en niese med cøliaki, og hun er ikke vant til å få spesialmat i bursdager, tror jeg. Jeg husker at hun kom hjem fra barnehagen en gang, gledesstrålende fordi HUN kunne spise den samme kaken som de andre. (jeg ser flere av dere med allergiske barn skriver om den samme erfaringen)
Jeg er enkel når det kommer til kaker, kanskje fordi jeg ikke er så glad i det selv, og posekake er som nevnt glimrende. Det er for mine barn viktigere at den er formet som en hest, fotballbane, sjørøverskip eller liknende, enn at jeg har laget den fra bunnen.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:48   #226
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har også litt angst for å ikke få maten ren nok hvis jeg skal lage allergimat. Mine gryter og panner og former har jo vært brukt med både egg, melk, gluten og nøtter. For de fleste går vel det greit, men likevel blir jeg litt stresset hvis det er snakk om alvorlig allergi.

Der er jeg enig med deg, altså! Vi hadde et barn i bhg med alvorlig nøtteallergi, hyperallergisk. Det var selvsagt nøtteforbud i bhg siden hun ikke tåle spor av nøtter heller og hadde epi-penn der og strenge instrukser på veggen osv. Jeg var ikke høy i hatten da jeg skulle bake kake til fellesarrangement i bhg, men vi fikk god info fra bhg hva vi kunne bruke. Skal man lage sjokoladekake kan man bruke Freia bakekakao i stedet for kokesjokolade.

Gammel 26-01-12, 22:49   #227
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det nøtter i kokesjokolade!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:50   #228
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Ad sære og kresene barn. Jeg har en datter som definitivt er i kategorien. Det at hun da blir sulten i en bursdag tar jeg ikke så alvorlig. Det varer i 2 timer. Det har jo gjort at nye ting har kommet på repertoarat når alle andre spiser det, ellers får hun spise når hun kommer hjem.

Det kunne ikke falle meg inn å ringe og diktere pølsetype, pizza eller kakepynt. Ungen min er bare rett og slett kresen og sær, da får man spise eller la være.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:50   #229
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det er svært få sjokoladeprodusenter som kan garantere at produktene ikke kan inneholde spor av nøtter.
Og for noen, er spor mer enn nok.

Groucho Marx
Gammel 26-01-12, 22:53   #230
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det kan være spor av nøtter i nesten all sjokolade. Når Freia skifter fra melkesjokoladeproduksjon til firkløverproduksjon så kan de ikke garantere at båndene og slikt er absolutt helt fri fra nøtter.

Smarties går bra da blant annet.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:55   #231
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner en som havnet på sykehus etter å ha spist en is med sjokoladetrekk. Det var sansynligvis spor av nøtter i sjokoladen.

Gammel 26-01-12, 22:56   #232
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig, veldig glad for at sønnen min tåler det som er merket "kan inneholde spor av nøtter". Det ville vært mye mer komplisert å unngå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:59   #233
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for oppklaring.

Jeg innrømmer at jeg synes det er skummelt å lage mat til folk som er så hyperallergiske. Og jeg skjønner strengt tatt ikke at folk som er så hyperallergiske tør å spise mat som "amatører" har laget heller? Det hadde, skam å innrømme, ikke falt meg inn at jeg ikke kunne putte kokesjokolade i en kake som skulle spises av en nøtteallergiker. Og jeg er såpass opplyst at jeg vet at smør inneholder melk og at cøliakieren skal ha egen kakespade i tillegg til egen kake, liksom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 23:01   #234
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke alle nøtteallergikere som er så allergiske at kokesjokolade er et problem. Regner med at foreldrene ikke tar lett på å informere de som skal lage maten i de tilfellene.

Gammel 26-01-12, 23:02   #235
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Det med hyperallergi er jo skummelt. Jeg har en venn med en sønn (voken) som er hyperallergisk mot nøtter (tror nøtter er noe av det verste). Det er svært få restauranter han kan gå på og føle seg trygg nok. Her er det nok at det er nøtter i samme rom for at han skal få en reaksjon.
Tror denne fyren er mye mer komfortabel med å spise mat laget av amatører enn mat laget på restaurant, faktisk.

Og: allergisk og hyperallergisk er to forskjellige ting. Endel tåler spor av nøtter og kan da ofte spise sjokolade, mens andre kan få sterke reaksjoner.

Groucho Marx
Gammel 26-01-12, 23:04   #236
veobra
på slep

veobra sin avatar

veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror foreldre til barn med ekstrem allergi er veldig bevisste på at folk ikke vet alt. Jeg tror man kan regne med god informasjon fra dem før man får besøk av et barn med denne typen allergi.

Men jeg synes også det er skummelt. Også fordi jeg for eksempel måtte passe på at de andre barna ikke tok på den glutenfrie pizzaen til hun som har cøliaki.

Gammel 26-01-12, 23:05   #237
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Vi var på en thailandsk restaurant i Oslo, og der var det en eneste rett på menyen, en suppe, som sønnen min kunne spise.`Han er allergisk mot skalldyr og nøtter. Alt fritert var fritert i samme olje som skalldyr osv. og mange sauser var nøttebaserte.

Gammel 26-01-12, 23:06   #238
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Med cøliaki får ein ikkje livstruande reaksjonar. Mi jente kastar opp etter ein time. Andre får det "andre veien", og kan vere dårlige i mange dagar. Men ingenting livsfarlig. Enkelte tåler svært lite før dei reagerer, andre tåler ein trøkk. Ein del cøliakere et vanlig kake til fest og tar morgondagen som "dagen derpå" (ikkje å anbefale). Mi jente tåler små uhell, som ein bit feil pasta, smular i smør, men dette er ting vi prøver å unngå.

Gammel 26-01-12, 23:18   #239
veobra
på slep

veobra sin avatar

Standard

Det er godt å høre Syrin. Det var jenta selv som sa at de andre ikke kunne ta på pizzaen, og da kjente jeg at jeg ble litt svett. Jeg var også stresset fordi jeg satt kakene hun kunne spise ved siden av kakene til de andre. Hva som det drysset smuler fra det ene fatet til det andre? Jeg vil helst ikke at jenta får en dårlig dagen derpå etter å ha vært hos meg, altså. Det ville jeg synes var veldig leit. Jeg kjenner en som er ekstremt allergisk og synes selv at jeg har kontroll på laging av maten. Men dette med serveringen hadde jeg ikke tenkt like mye på.

Gammel 26-01-12, 23:21   #240
millact

Standard

Spor av.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.