|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg er ingen superbaker, og foretrekker at jeg kan lage noe jeg har prøvd før, men skulle det dukke opp en allergiker så skulle jeg vel klart å fikse noe. Dvs den ene gangen det var en allergiker her(tror det var gluten og melk han reagerte på) så spurte jeg moren og laget det hun foreslo. Ingen problem i det hele tatt og det var den kaken som ble servert til alle. I tillegg en "voksenkake".
|
|
|
|
#182 |
|
Rockesøster
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Ehh, man baker ikke en hel kake til allergikeren, men til alle i selskapet, som også allergikeren kan spise. |
|
|
|
|
|
#183 |
|
Tittel og tittel....
|
Dette er en greie som mange tenker. Jeg jobber jo i barnehage, og der tilrettelegger man jo. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg prøvde å si at det enkleste hadde vært og kjøpe kylling/kalkunpølser til alle.(Da hadde vi bare muslimer som ikke bare spiste halal) Istedet så laget vi i 3 kasseroller, en til muslimene, en til allergikeren og en til resten. Når vi faktisk kunne gjort det enklere å lage bare 2. Eller at de skjønte at når vi f.eks laget lapskaus med pølser i og hadde halal til muslimene, så gikk det faktisk an at de andre ungene også spiste av det dersom det ble tomt for den andre. Det virker på meg som at "spesialmat" kun kan spises av dem det gjelder og ikke av alle(som ellers tåler det).
|
|
|
|
#184 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg lager ikke mat slik at den ene allergikeren kan spise av alt i barneselskapene våre. Jeg har laget glutenfrie muffins når en forelder har ringt og sagt at barnet hans/ hennes har cøliaki. Og så spiser de aller fleste barn saftis og frukt(hvis de har lyst på). Jeg skal bli flinkere på glutenfri deig når jeg lager pizzasnurrer.
|
|
|
#185 |
|
superbruker
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Akkurat det er kanskje ikke så rart all den tid spesialmat ofte er dyrere. Med et lite matbudsjett som det ofte er i barnhagene så skjønner jeg det.
|
|
|
#186 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg spiser ikke Halalpølse.
|
|
|
#187 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hvorfor ikke? Er det religiøse årsaker til det?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Rockesøster
|
Veldig enig. Kresenhet stiller i en annen liga, og såfremst det ikke foreligger en diagnose bak kresenheten er det ikke noe jeg engasjerer meg meg veldig i. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det gjør ikke jeg heller, hvis jeg kan unngå det. Hvis jeg er på besøk hjemme hos noen som serverer meg halalkjøtt så spiser jeg det for å være høflig, men aldri ellers. Jeg liker ikke slaktemetoden. Jeg er klar over at en god del av kjøttet som selges som ikke-halalkjøtt allikvel er halalkjøtt, men jeg spiser som sagt ikke halalkjøtt bevisst (dog med høflighetsunntak). |
|
|
|
|
|
#190 |
|
|
Litt samme her også. Jeg måtte trøste en mamma i en bursdag vi var i, pga Storebror ikke spise pølsene pga de kalte det blekksprutpølser og hadde kuttet de i fire nederst og stekt de.
|
|
|
|
#191 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Dette har vi diskutert før hugsar eg... og rart kor engasjerande det er
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 26-01-12 kl 20:27. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Særheter og kresenhet hos det enkelte barn er ikke noe jeg heller tenker på når jeg planlegger bursdagen. Vi har som regel hatt en varmrett, en eller to kaker og/eller boller, og gjerne is eller gele. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Filifjonka:
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 26-01-12 kl 20:26. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Hertuginne
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg er voksen allergiker, og må innrømme at av og til synes jeg det er kjipt om vertskapet ikke legger to kalorier til for å tilpasse maten sånn at det blir noe god mat for meg også når de vet på forhånd om allergien. Jeg trenger absolutt ikke kunne spise alt, men at det er en ting eller to jeg også kan spise synes jeg er veldig hyggelig.
|
|
|
#195 |
|
Einsam
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Vi har ofte hatt en gutt med cøliaki, og ei jente med alvorlig nøtteallergi i selskap, også samtidig. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
|
Jeg er faktisk enig med Myria, og jeg har allergibarn selv... Det å lage en kake man kanskje aldri har prøvd seg på før, er usikker på resultatet av, og ikke vet om flertallet kommer til å like til alle fordi én person er allergisk synes jeg er overkill. Mens derimot å f.eks lage en kake man er trygg på, kanskje da med allergener (ikke nøtter og sånt da som forårsaker sykehustur om det er slikt om å gjøre), og noe annet i tillegg - kanskje i et mindre omfang men nok til at allergikeren + de som evt. ikke liker eller har lyst på den andre kaken, eller bare har lyst på det allergikeren får, må da være helt greit? Det er jo ikke noe annet enn det Myria sier?
hvis jeg inviterer til middag, og de enten ikke er sikre på at jeg klarer å overholde strenge diettkrav, eller de er overbevist om at de ikke liker maten jeg lager så kan de gjerne ta med noe. Jeg kunne fint funnet på å si at "vet du, jeg skal servere xxx sammen med den indiske maten jeg lager (og som du kan spise). Jeg _aner_ ikke hvordan jeg lager et alternativ til deg og det ville være dumt å prøve seg og bomme, har du noen sjans til å ta med deg noe du vet funker og som du liker?
Janei, det spørs jo helt hvor mange kaker man skal lage og hvor flink man er til å bake. Jeg har en cøliakiker i hus, jeg har brent/kratret _samtlige_ (og det er ikke få) glutenfrie sukkerbunner jeg har prøvd meg på. Sjokoladekaker får jeg bare ikke til - de blir ikke gode, og når jeg lager langpannekaka fra Toro blir den bare sinnsykt søt og veldig hard. Jeg synes også muffins fra pose smaker veldig søtt. Boller med glutenfritt mel er noe herk, og jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe som akkurat faller i generell smak. Jeg har opplevd å lage brett med muffins tilpasset allergikeren (ikke min sønn men en annen ) som _ingen_ ville ha, inklusive allergikeren.
Det er ikke snakk om å ikke ønske å tilrettelegge, men om å lage mat jeg tror alle vil like. Men nå er det mulig jeg er mer negativ til de glutenfrie kakemiksene enn snittet da |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Hvis man skal ta hensyn til hvem som liker hva, så må man nok lage like mange retter og kaker som gjester.
|
|
|
#198 |
|
|
For meg er det overkill å prøve meg på en ny kake som "hovedkake" kake til 15-20 gjester ja, det hadde jeg aldri prøvd meg på. Jeg ville følt at fallhøyden ville vært for stor om det hadde skjært seg. For bursdagsbarnet, blant annet, som da hadde sittet der uten kake. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Tittel og tittel....
|
Kyllingpølser ofte billigere. At man ikke kjøper inn halalpølse til alle er fullt forståelig, men poenget mitt var at når man først har laget f.eks en kasserolle med lapskaus med halalpølser, og det er mer igjen så er det ikke farlig å spise det for de andre ungene. Det er nemlig det som har vært holdningen, at nei, det er jo halalpølse i, det kan vi jo ikke gi til de andre ungene. Det er den holdningen jeg vil til livs.
|
|
|
|
#200 |
|
Snikende tiger
|
Men det er jo det de fleste her sier at de gjør, noe allergivennlig og noe ikke. Og så er det noen som ikke ville gjort noe allergivennlig og bedt dem ta med selv.
|
![]() |
|
|