Sv: Abort
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Egentlig er vel diskusjonen mellom f.eks. Skremmern og f.eks. TM ganske fåfengt, fordi dere har så fundamentalt forskjellige standpunkter. Den ene siden mener at alt liv er like mye verdt, helt fra unnfangelsen, og da må man nødvendigvis være abortmotstander. Den andre siden mener at menneskeverdet vokser med fosterstørrelsen, og at i en viss fase av fosterutviklingen er morens liv mer verdt enn fosterets. Man prioriterer det fødte og allerede levde livet foran det knapt påbegynte og rudimentære livet juridisk sett. Og da vil man være for en ordning med selvbestemt abort i en eller annen variant. Det blir vanskelig for noen med to så diametralt forskjellige syn å overbevise hverandre om noe som helst, tror jeg.
Jeg ser hva du mener, men det blir ikke helt korrekt det du skriver. Jeg har nevnt tidligere at hvis mors liv er i fare, så bør hennes liv prioriteres - i slike tilfeller er jeg altså for abort. Men det omfatter det medisinske rundt det. Vanligvis, i kanskje 98 % av tilfellene ?, er det ikke nødvendig å prioritere mor fremfor barn, da ingens liv står i fare.
Jeg grøsser selvsagt mer av senabort i uke 30, fremfor tidlig abort i uke 6, men det betyr ikke at det er mer OK å ta abort i uke 6, hvis du skjønner.
|