Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 21:25   #11
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, og der har du vel grunnen til at jeg er imot abort.

Vel, jeg synes det blir feil å vri denne til et utsagn knyttet til forholdet den gravide/fosteret. Det handler da virkelig ikke om at den gravide anser seg for bedre enn fosteret, men at en selv vil bestemme over egen kropp og eget liv.

Jeg vil anta at man kan diskutere seg blå på når man skal regne et embryo/foster som et selvstendig individ med "egenverdi". Her i landet har vi altså uke 12 som grense for selvbestemt abort. i Sverige er det vel uke 16. En del mennesker, bl.a en del kristne mener at livet og egenverdien begynner allerede ved sammensmeltingen. Andre anser ikke barnet for å ha egenverdi før det er født omtrent.

Uansett - om vi ser på forholdene her til lands, hvor vi (les: loven) altså til en viss grad sier at embryo/foster har egenverdi etter uke 12, er det så vidt meg bekjent likevel ikke slik at fosteret har den samme statusen i f.eks. rettsvesenet ellers. Eks. Dersom en gravid kvinne i uke 30 blir knivstukket og fosteret dør er det likevel bare legemsbeskadigelse som blir siktelsen, ikke drap.

Nu vel - det var et ørlite sidespor.

Så er jeg litt nysgjerrig på hva dere innbitte abortmotstandere mener om denne saken: En kvinne er på ordinær ul og får vite at barnet hun bærer på har en alvorlig hjertefeil som ikke er forenelig med liv. Barnet vil ikke kunne leve utenfor livmoren og vil sannsynligvis ikke leve svangerskapet igjennom heller. Skal denne kvinnen etter deres syn tvinges til å gjennomføre svangerskapet? Og hele tiden gå å lure på om barnet i magen fremdeles er i live? Grue seg til dagen det dør?

Jeg bare lurer...

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.