Sv: Abort
Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.
I samarbeid med en nemd
Til en viss grad mener jeg jo som sagt at det må tungtveiende grunner til for å få innvilget, dvs at det i noen tilfeller der nemda ikke er enig blir det jo ikke selvbestemt derfor til en viss grad
Jeg er så til de grader i mot ordningen med å bruke nemd. Det kan aldri blir verken rettferdig eller riktig. Hvem skal sitte i en slik nemd og sette seg til doms over andre mennesker? Skal andre mennesker ta beslutningen om hva som er best for den gravide og dennes livssituasjon? Det blir litt sånn "Jeg må være et bedre menneske enn deg og følgelig mer kvalifisert til å ta beslutninger som påvirker ditt liv enn hva du selv er!" Det blir så feil!
Dessuten, det er en urettferdig ordning fordi det statistisk sett er vist at det er lettere å få innvilget abort f.eks. på østlandet kontra sørvestlandet. Skal hvor i landet en bor avgjøre om man får innvilget en abort eller ikke? Ma må gjerne argumentere med at kriteriene skal være like enten man bor på Karmøy, i Tvedestrand eller i Oslo, men når alt kommer til alt vil også nemdene bare bestå av mennesker (og da ikke de samme menneskene) og følgelig vil ulike beslutninger bli tatt.
|