Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jeg har levd noen år under prinsippet om at hvis jeg likevel ikke hadde noe å skjule så burde det ikke være noe problem at noen leste alt jeg skrev, hørte på samtaler på telefon, sjekket alle bevegelser på bank, kilometerteller på bil osv. Fordi jeg jo ikke hadde noen hemmeligheter så da kunne det ikke skade, vel.
Jeg synes jo ikke skillet burde gå på "om man hadde noe å skjule", men om man følte seg komfortabel med det. Ta sex som en sammenligning, grunnen til at man har sex med folk er jo ikke fordi "det ikke er noe som taler mot det. H*n er ren, har attest på h*n ikke har hiv og neppe kommer til å drepe en". Grunnen til at man har sex med folk er jo at man har lyst. At man har en mulighet til å si nei, hvis man ikke føler seg komfortabel med det. Og slik er det jo med kontroll og overvåkning også.
(Nå blir jeg kastet ut på grunn av brannalarm. Tror dere det er noen som overvåker meg og ikke vil ha meg her? )
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Helt ærlig, man kan jo like gjerne operere inn en GPS-brikke i dem. 
Ja, da kunne man jo ha identifisert de i tillegg. For ikke å snakke om at man hadde sluppet å sende med de nøkler fordi at man kunne ha programmert dørene til å åpnet for de med den rette chippen. (Det gjøres på dører. Kattedører som åpnes bare for "den rette" katten).
Og ikke hopp på meg, enda! Jeg mener ikke at man skal gjøre det, eller at det er lurt!