Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Men et sånt system finnes da, her i Oslo? I alle fall for bussene. Man kan sjekke hvor lenge det er til bussen kommer, i sanntid, via trafikanten.no.
Ja, og poenget mitt er at da overvåkes jo i realiteten sjåførene også. Man vet jo også hvor de er til enhver tid.
Dette er typisk en etisk problemstilling i forhold til arbeidsgiver. Samme med elektroniske nøkkelkort. I mange typer bygg kunne man - teknologisk sett - ha registrert når folk er på jobb fordi man kunne ha lagret når kortet deres ble aktivisert. Er dette etisk sett ok?
Jeg har ingen fasitsvar selv, men jeg synes i utgangspunktet at overvåkning man kan si nei til er greit. Jeg hadde feks syntes det var OK å få registrert arbeidstid på denne måten, hvis man kunne velge det bort og heller føre det manuelt. Samme med overvåkning av privatpersoner. Hvis mannen min hadde en spesiell interesse av å vite hvor jeg er fysisk (det er han som er GPS-en min, men han truer med å kjøpe meg en til jul ) og jeg synes det er OK, så må det være greit, tenker jeg?
Det å gjøre ting mot folk mot deres vilje er derimot ikke ok. Og da synes ikke jeg det spiller noen rolle om det man gjør er overvåkning, sex, bruke pengene deres, eller mate dem.