Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-10, 14:19   #11
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men du er positiv til å overvåke voksne, him?

Arg! Her skrev jeg et svar, men browseren døde! (Du får bare ha i minne at det forrige svaret sikkert var bedre. )

Jeg ser at det kan være hensiktsmessig i forhold til enkelte ting. De plassene jeg har sett det brukt er ikke på mennesker, men på transportmiddel (men i realiteten overvåkes jo sjåføren også) og i arbeidssituasjoner. Det vil for eksempel være hensikstmessig, tenker jeg, å overvåke rutebusser (for ikke å snakke om tog, østlendinger! ) automatisk inn i et system som passasjerer kan bruke mobilapplikasjoner for å skjekke.

Nå vil sikkert du (og flere andre) innvende at det ikke er dette som diskuteres. Altså ikke, den teknologiske biten og hva den er brukende til. Men de etiske sidene ved at man som privatperson overvåker andre. Og jeg er enig i at det jeg skriver er "på siden" av diskusjonen.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg er lettere sjokkert over hvor mange som later til å syns det er helt greit og uproblematisk å totalovervåke andre.

Jeg synes ikke det er problematisk å gjøre noe som helst mot andre i de tilfellene hvor folk synes det er OK. Hvis du ikke ønsker at jeg skal svare på din mobil (teoretisk eksempel, selvfølgelig), så er det ufint og innvaderende at jeg gjør det. Hvis du derimot ber meg om å gjøre det, fordi du venter en viktig beskjed, men gjerne vil sove noen timer, så synes jeg ikke det er ufint eller innvaderende i det hele tatt. Jeg synes tvert imot at det er hyggelig gjort.

Problematisk er det jo definitivt hvis folk blir overvåket uten at de vet om det og har gitt sitt samtykke. Og for dem som ikke selv kan gi sitt samtykke (kriminelle som har det som en del av permisjonsregler, demente, barn) så er det vanskelig fordi det kan være veldig problematisk, men også veldig effektivt.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg er liksom ikke helt i stand til å se at det er noe særlig å diskutere en gang. Dere som vurderer å overvåke barna deres; når har dere tenkt å slutte med det?

Jeg synes jo til en viss grad jeg overvåker det eldste barnet mitt når jeg ber henne gi beskjed hvor hun går og sender med henne mobil. Eller, overvåkning er kanskje feil ord, for hun kan jo la være å fortelle sannheten, men man kan uten tvil si at jeg kontrollerer henne. Og jeg tenker at jeg skal slutte gradvis, på samme måte som hun får være lengre og lengre alene hjemme, får flere oppgaver i hjemmet, større aksjonsradisus, sykle i stedet for å gå etc

Jeg er ikke helt klar over om du tenker på konkrete utsagn eller om du tenker generelt? Jeg tenker generelt sett, at det alltid vil være noen som utnytter det å ha makt over andre. Om de utnytter denne makten går mer på andre ting enn at de har den.

Sist redigert av him : 06-08-10 kl 14:22. Årsak: La til noe
him er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.