Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Det synes jeg var et dårlig eksempel. Går du i fjellet alene skal du ha utstyr og kompetanse som gjør at du klarer å holde riktig rute og evt finne igjen ruten hvis du går feil. Hvis du vil at noen skal vite at du kommer fram, overnatter du på bejente hytter som har avtale om å sjekke at du kommer. Er du redd for å skade deg og bli liggende i fjellet? Da må du jo ha nødpeilesender for å være sikker. En mobil med GPS er i hvertfall ingen forsikring og vil kunne utløse unødvendige leteaksjoner.
Hæ?
Jeg har selvfølgelig med meg utstyr nok og er fjellvant nok til å takle den turen jeg legger ut på. Har med kart og kompass og følger t-ene. Selvfølgelig gir jeg beskjed til noen om at jeg kommer dit og dit da og da.
Men; hvis jeg ikke kommer dit og dit; da og da. Da er det bedre om noen kan se hvor jeg er hen; enn at de ikke kan se hvor jeg er hen?? At man kan lete i området hvor man vet jeg er?
Jeg trodde det var akkurat dette vi diskuterte, teknologi for å se hvor andre var hen. Men dette vi diskuterer her, fungerer kanskje ikke fjellet.
Men det blir jo samme problemstilling i skogen også.
|