Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Man vet ikke hvor sjåførene er til enhver tid, man vet hvor bussen er. Big difference.
Nei, jeg synes ikke det er så stor forskjell. I andre transportsystemer feks trailere er sjåføren og transportmiddlet knyttet mye tettere sammen. (Jeg tror også at arbeidstakerene synes det er noe problematisk, se feks sak her.)
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Og jeg mener at det er problematisk i seg selv å ha så mye makt, selv om man faktisk ikke untnytter den.
Foreldre har jo i realiteten mye mer makt over barna sine enn det som blir diskutert i tråden her. Det er vel helst det jeg tenker på.
Men jeg synes som sagt ikke at dette er noe som er nødvendig eller bra. Men jeg synes ikke en slik type overvåkning som beskriver her (bipper) er mer overvåkende og kontrollerende enn det som nødvendigvis skjer i dag, selv om det ikke brukes teknologi. Jeg synes rent prinsippielt ikke at det at datteren min må si hvor hun går hen, er mer eller mindre kontrollerende enn om jeg hadde spurt telefonen hennes hvor hun er.
Problemet er ikke teknologien, men heller graden av kontroll vil jeg si.