Sv: Matpakkeregler?
Opprinnelig lagt inn av Propella, her.
Da er jeg redd for at du hadde følt deg tvunget til å melde fra om min sønns kosthold. Vi har jobbet hele hans liv for å forbedre kosten hans. I samarbeid med leger og BUP. Vi har ikke klart det. Hei, læreren jublet når han var med og laget kakao i mat og helse timen og faktisk drakk av den etterpå. Det er første gang de ha sett spise eller drikke noe av det de har laget der.
Jeg vet at jeg tar dette personlig. Likevel det kan ligge mer til grunn for hva som blir sendt med i matpakken enn det en lærer eller barnehagepersonalet har kunnskap om. Det bør dere ha i bakhodet.
Jeg skjønner at dette blir personlig for deg og det er vondt å lese om gutten din. Men som du sier selv så er han syk. Han har en spiseforstyrrelse. Jeg har hatt barn i barnehagen med spiseforstyrrelser - ganske ekstreme sådan. Selvfølgelig tilrettelegger vi for det. Det eneste jeg forventer er en dialog med foreldrene til det aktuelle barnet. Jeg hadde aldri tilmeldt barn til Barnevernet uten å ha forsøkt dialog med foreldrene først og når det er spesielle behov, så tilrettelegger vi selvsagt for det. Jeg har faktisk opplevd å ha et barn som kun spiste brød med brunost eller syltetøy. Det var en historie bak, og det var for eksempel kjempeproblematisk for han når vi hadde varm mat. Jeg la til rette! Syltetøy hadde vi ikke i barnehagen, men det hadde han på matpakka. Og så sørget jeg for at vi alltid hadde brød og brunost tilgjengelig i barnehagen for han. Når vi skulle på tur, så smurte jeg egen matpakke til han, og når det var varm mat, så fikk han først tilbud om dette (selv om han alltid sa nei). Så uten noe mer styr, så fikk han spørsmål hva han da ville ha på skiva - jo, brunost. Så fikk han det. Det er ikke verre enn som så. Jeg har og vært med og jublet over babysteps i matveien for enkeltbarn. Mange mange ganger. Vi som jobber i barnehage og skole er bare mennesker som gjør så godt vi kan og det meste kan løses med en åpen dialog. Vi tar hensyn til det meste. Ved bordet på fredag hadde jeg 4 forskjellige drikker - EkstraLettmelk, Rismelk, Laktoseredusert melk og vann. Tro meg, vi tilrettelegger gjerne. Men i denne diskusjonen snakker jeg generelt. Det betyr ikke at jeg ser enkeltbarn og enkeltbehov.
For øvrig, jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din. Det er vanskelig med barn som trøbler med maten og himmel så frustrert man blir. Jeg pleier å anbefale Jesper Juuls bok "Smil, vi skal spise!". Den har noen fine tanker rundt måltidet som alle kan ta med seg.